"Pokud to takhle bude pokračovat, tak se můžeme bavit asi o 30 milionech korun, ale to je zatím předčasné," řekl Panuška. Náklady na zimní údržbu v kraji bývají 180 až 220 milionů korun, minulou sezonu to bylo 175 milionů.
"Nákladově by se současná sezona měla pohybovat na úrovni minulé. Kromě loňských dnů od 25. do 30. prosince je skutečně mírná, což vidíme jak v ujetých kilometrech, tak i v posypech," řekl. Silničáři zatím spotřebovali po 7000 tunách soli i kamenné drti. Ve skladech měli před zimou zhruba 25.000 tun soli a stejný objem inertních materiálů. Podle současného vývoje by jim měly posypové materiály zbýt, čímž by silničáři ušetřili i v příštím roce. Z minulé zimy jim zbylo asi 20.000 tun posypového materiálu.
Ušetřené peníze by dala SÚS hlavně na nové technologie. Jde o recyklace povrchů za studena, nátěry, ošetření trhlin a od letoška pokládání mikrokoberců. V roce 2012 zvládla správa pět kilometrů souvislé údržby silnic, nikoli rekonstrukce. Loni vlastními silami opravila 190 kilometrů silnic, které vyšly zhruba na 40 milionů korun.
"Letos bychom mohli udělat 250 až 300 kilometrů silnic a vyrobit z frézovaného odpadu 10.000 tun recyklátu, což by bylo o 1000 tun více než loni," uvedl Panuška. Recyklát použijí silničáři na údržbu krajských komunikací, hlavně na silnice třetí třídy.
"Chtěli bychom dělat ročně 400 kilometrů souvislých údržeb, které zajistí, že silnice vydrží další tři až pět let," uvedl. Tím by SÚS za deset let upravila všechny své silnice. "Předpis stanoví udržovací cyklus čtyři až osm let. A tam když se dostaneme, tak pak by se odlehčilo těm velkým investičním penězům," uvedl.
SÚS má dvě nové bagely, tedy recyklátory na výrobu směsi, a na podzim koupí třetí. Dále vlastní tři starší nátěrové soupravy na tenké asfaltové vrstvy a v březnu přibude čtvrtá na kladení mikrokoberců. Soupravu tvoří menší finišer, válec a cisterna na emulze. Se všemi stroji by firma mohla 400 kilometrů silnic ročně zvládnout.