"Celkové předvánoční tržby v porovnání s loňským rokem vzrostly o přibližně deset procent a návštěvnost našich obchodních domů byla v prosinci o přibližně šest procent vyšší než vloni," řekl ČTK mluvčí nábytkářského řetězce IKEA Tomáš Kubík. Nákupní koš zákazníků švédského řetězce se podle mluvčího v průběhu předvánočního období změnil.

"Zpočátku zákazníci kupovali hlavně nábytek do obývacích pokojů a kuchyní, následně se zaměřovali především na hračky, potřeby ke stolování a vánoční dekorace a v posledním týdnu jsme zaznamenali vyšší zájem o bytové doplňky, textilie a švédské speciality," popsal změny nakupovaného sortimentu.

"Obrat za uplynulý týden předčil naše očekávání i čísla z loňského roku, a to o více než jednotky procent," uvedla mluvčí prodejen Albert Judita Urbánková.

Letošní Vánoce byly ve srovnání s posledními lety rekordní například také pro brněnská nákupní centra. Ve Vaňkovce byly prodeje nejvyšší od roku 2008, v Avionu také. O posledním předvánočním víkendu včetně pátku přišlo do Vaňkovy 210.000 lidí.

Od 26. prosince odstartovala v tuzemských obchodech hlavní vlna výprodejů. Povánoční slevové akce, pomocí kterých se obchodníci snaží po předvánoční nákupní horečce přilákat zákazníky zpět do prodejen a zbavit se zásob sezonního zboží, budou trvat v některých řetězcích až do konce února.

Podle některých obchodních řetězců je o výprodeje velký zájem. Například obrat obchodníka s elektronikou Euronics stoupl meziročně o 27 procent a návštěvnost prodejen několikanásobně. Podle řetězců Globus a Albert je zájem především o elektroniku, bílé zboží, oblečení a kosmetiku. Roste i zájem o lahůdky, a to v souvislosti s blížícím se koncem roku.

Meziroční růst tržeb i návštěvnosti prodejen o jednotky procent během výprodejů potvrzuje také IKEA. "Zákazníci nejen využívají výprodejovou nabídku produktů za ceny výhodnější až o 50 procent, ale přicházejí se i inspirovat a při nákupech již využívají i dárkové karty, které dostali jako vánoční dárek," podotkl Kubík.

Spotřebitelská organizace dTest dnes upozornila, že někteří obchodníci zneužívají povánočních výprodejů a klamou zákazníky. Lákají například na falešné slevy, kdy ve skutečnosti zboží vůbec nezlevní. Jiní účelově krátkodobě zboží zdraží a po následném snížení jeho ceny na původní hladinu vydávají rozdíl v cenách za slevu.

Petr Majer mal