Jde o pilotní projekt, který realizuje liberecký dopravní podnik ve spolupráci s MasterCard a ČSOB. "V jednání jsou i další města, Liberec byl ale nejrychlejší," řekla dnes ČTK ředitelka pro rozvoj komerčních řešení MasterCard Martina Kirchrathová. Kartu, která umožňuje platit bezkontaktně, má už podle ní většina klientů. Průzkum ukázal, že více než polovina Čechů by uvítala, kdyby mohli kartou platit ve veřejné dopravě.

Nový systém není první podobnou spoluprací dopravního podniku s oběma firmami. Už měsíc funguje na terminálu MHD v centru města automat na jízdenky, kde je také možné platit nejen mincemi, ale i bezkontaktní kartou. "Když se podíváme na poslední sestavu z 18. září, tak už 20 procent cestujících, kteří si v automatu koupili jízdenku, použilo bezkontaktní kartu," poznamenal Wejnar. Automat na terminálu má i cizojazyčnou mutaci, automaty v tramvaji jsou zatím jen v češtině. Základní 40minutová jízdenka přijde shodně na 20 korun.

V městské dopravě v Liberci se od roku 2006 cestuje s elektronickou kartou, na kterou lze nahrát předplatné nebo ji využít jako elektronickou peněženku k zaplacení levnějšího jízdného ve voze. Od roku 2009 nahradila původní městskou kartu krajská opuscard, která stejným způsobem umožňuje cestovat v rámci integrovaného systému po celém kraji. Kartu dnes denně v dopravě využívá 80.000 lidí, nejvíc v Liberci a Jablonci. Teď budou mít podle Wejnara možnost zaplatit bezhotovostně i ti, kdo krajskou kartu nemají a nechtějí využít dražší SMS jízdenku.

Nový bezkontaktní systém bude šest až osm měsíců ve zkušebním provozu. "Po vyhodnocení bychom rádi, kdybychom takto mohli dovybavit celý vozový park nejen v Liberci, ale i v Jablonci nad Nisou," dodal Wejnar. Nebude to ale levná záležitost - dopravní podnik má 140 autobusů a 67 tramvají, i kdyby byl v každém voze jen jeden bezkontaktní přístroj na prodej jízdenek, představovalo by to investici v řádech milionů korun. V tramvaji EVO2 jsou přitom terminály hned tři, zaplatili je ale partneři projektu.