Vznik memoranda iniciovala třebíčská radnice. "Chceme tím vytvořit tlak na ministerstvo pro místní rozvoj a na ministerstvo dopravy, aby těmto komunikacím byl dán ten význam, který ve skutečnosti stále mají," řekl ČTK třebíčský místostarosta Pavel Pacal (Pro Třebíč). Možnost dávat připomínky k aktualizaci Politiky územního rozvoje končí 8. září.

Podle ministerstva dopravy se zásadní úpravy silnice číslo 23 neplánují kvůli jejímu nižšímu dopravnímu zatížení. Silnice je důležitá kvůli propojení sídel od Českých Budějovic k Brnu. Intenzita dopravy tam ale nepřesahuje 4000 vozidel za 24 hodin, vyjma úseku Třebíč - Náměšť nad Oslavou. Směrem na Jindřichův Hradec jezdí podle ministerstva aut ještě méně. "Chceme proto udržet kvalitní údržbu a opravy této komunikace, ovšem bez zásadních úprav trasy, které by neměly ekonomickou návratnost," sdělil ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Uvedl, že se silnice I/23 teď opravuje za 146 milionů korun, další opravy jsou tu v plánu.

Podle Pacala součástí aktualizace bylo i vyhledání alternativního silničního spojení od východu na západ jižně od dálnice D1. "Jednou z navržených variant bylo využití komunikací I/23 a I/34, nicméně v závěrečné fázi ta varianta vypadla," řekl. Podotkl, že přitom jde o spojnici obou českých jaderných elektráren i měst s památkami UNESCO.

Politika územního rozvoje podle mluvčího ministerstva počítá se zlepšením spojení Vysočiny s Plzeňským krajem. Vhodnější než I/23 jsou ale pro tento účel například silnice I/19 a I/34 na trase Tábor - Pelhřimov - D1, uvedl Neřold.

Za požadavek starostů se postavil náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD). Podle něj nejde jen o to, že by silnice číslo 23 měla být objízdnou trasou D1. "Říkáme, že je potřeba, aby tato část kraje měla průběžnou silnici," řekl. Stát podle něj sice do I/23 peníze dává, například teď v Náměšti, ale to jsou podle něj spíš opravy.

Starostové v memorandu zároveň vyjmenovali 25 úseků, které by podle nich kvůli zlepšení dopravy měly být na silnici I/23 přestavěny. Obchvat požadují kupříkladu Třebíč, Vladislav, Stará Říše a Telč. Investice podle nich potřebuje i nebezpečná křižovatka Kasárna.

Mezi sídla, v nichž je na silnici 23 nejhustší doprava, patří kromě Třebíče a Rosic u Brna také Náměšť nad Oslavou. Tímto městem podle starosty Vladimíra Měrky denně projíždí asi 11.000 aut. "Máme velký problém, protože silnice dělí Náměšť na dvě poloviny," řekl. Vybudování obchvatu Náměště podle něj není reálné, protože by se neobešlo bez nákladné stavby mostu, dopravě ve městě by podle něj ale pomohl třeba nový stoupací pruh.

Věra Stejskalová jpt dr