"Zakázky a přísliby objednávek, které jsme ve Farnborough získali na stroje řad A330neo a A320neo, znamenají jednoznačně přesvědčivé přijetí těchto nákladově nejefektivnějších letadel," řekl provozní ředitel Airbusu John Leahy.

Airbus tak porazil svého rivala v každoročním neoficálním klání na aerosalonu, o jehož pořadatelství se ob rok střídá Farnborough a letiště Le Bourget u Paříže, už druhým rokem po sobě. Pozorovatelé ale upozorňují, že oba výrobci počty a hodnoty zakázek na této akci často nadhodnocují tím, že do nich zahrnují už dříve oznámené objednávky, i tím že ceny uvádějí podle oficiálního ceníku, zatímco zákazníkům dávají výrazné slevy, které drží v tajnosti.

Airbus do aerosalonu v zakázkách za Boeingem od počátku roku výrazně zaostával. Boeing si do 8. července zajistil čisté zakázky na 649 letadel, zatímco Airbus jich dostal do konce června v čistém vyjádření, tedy po odečtení zrušených objednávek, jen 290. Airbus však po silné prodejní kampani předpokládal, že na aerosalonu svého konkurenta trumfne ziskem dvojnásobného objemu zakázek.

Boeing k údajům Airbusu podotkl, že letos má zakázek stále více než evropský výrobce. Americká firma uvedla, že od počátku roku získala od zákazníků objednávky na 783 letadel, což by bylo o 138 více, než má Airbus.

Airbus hned na počátku obchodní části aerosalonu představil vylepšený klíčový letoun na delší vzdálenosti A330neo, který konkuruje stroji 787 Dreamliner od Boeingu. Podle Airbusu je s ním co do úspor paliva srovnatelný, je ale podstatně levnější. Boeing na to namítá, že na rozdíl od jeho zbrusu nového dreamlineru jde u A330neo jen o modernizaci starého typu stroje. Podle analytiků to ale může být naopak výhoda, protože staré a vysoce prodávané typy jako A330 mají jednodušší servis a není nutné nákladně přeškolovat piloty.

Letecké společnosti se v posledních letech shánějí po nových úsporných letounech, aby v situaci ostré konkurence na trhu kompenzovali růst cen paliv. Vedle nové verze A330 se tak pozornost zákazníků soustředila na menší stroje řady A320neo, které Airbus vybavil nabídkou nových motorů a lepší aerodynamikou díky vzhůru zakrouceným špičkám křídel. Těchto letounů si zákazníci objednali na aerosalonu 369, tedy více než dvě třetiny celkového počtu zakázek Airbusu.