"Aktuálně v regionální veřejné dopravě existuje 11 krajských a tři meziměstské systémy integrované dopravy, které pokrývají 70 procent území ČR, integrující více než 200 dopravců a 112 systémů městské hromadné dopravy. V systémech existují výrazné odlišnosti jak v hloubce integrace, tak i platebních způsobech," uvedl Milan Damborský z VŠE.
Celkem pět z integrovaných dopravních systémů má vlastní karty, například opencard v Praze nebo plzeňská karta v Plzni. Řada dopravců má pak další vlastní karty. Vedle toho mají cestující možnost platit za jízdenky pomocí SMS a různých mobilních aplikací. Bankovní karty v ČR zatím nelze použít ani pro platbu v automatu na jízdenky, ani přímo v dopravních prostředcích.
V roce 2013 přepravila podle analýzy veřejná hromadná doprava v Česku 2,7 miliardy osob. Vozidla veřejné dopravy v tuzemsku ročně najezdí více než 400 milionů kilometrů, což je delší vzdálenost než ke Slunci a zpět.
Společnost MasterCard má zkušenosti se zaváděním bezkontaktních plateb ve veřejné dopravě v různých zemích světa od roku 2005, kdy poprvé představila tzv. co-brandovanou hybridní platební kartu na Tchaj-wanu. Ta platila nejen na všech linkách veřejné dopravy ve městě Tchaj-pej, ale šlo s ní i nakupovat v obchodech, upozornila šéfka obchodního rozvoje společnosti Martina Kirchrathová.
Od té doby MasterCard podobným způsobem zavedla řešení pro městská dopravní centra v dalších zemích Asie a Tichomoří, v Kanadě, Latinské Americe a Karibiku, USA a v Evropě například ve Francii, Itálii, Velké Británii, Turecku, Rusku, Polsku a na Slovensku, kde se podílela na projektu městské karty v Bratislavě.