"Mohou zahájit pouze soutěž, stavební práce mohou začít, až bude platné stavební povolení," uvedl Novák. Děti Země podaly koncem února rozklad proti stavebním povolením na úseky Hvězdonice - Ostředek a Měřín - Velké Meziříčí. Podle jejich předsedy Miroslava Patrika hnutí vadí, že se u plánovaného rozšíření komunikace neuskutečnilo projednání dopadu stavby na životní prostředí.

Tendr plánuje ředitelství silnic vypsat do konce června, uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Vzhledem ke zkušenostem se zdlouhavými výběrovými řízeními očekává organizace posunutí začátku stavebních prací na jaro příštího roku. Původně ŘSD předpokládalo, že se s přípravnými pracemi začne na přelomu srpna a září. Práce se tak proti harmonogramu fakticky zpozdí o tři měsíce, protože v prosinci začíná pravidelné zimní přerušení stavebních prací.

Postup ekologického hnutí přípravné práce na dálnici výrazně zkomplikoval, připustilo ministerstvo dopravy. Úřad musel opět obeslat všechny dotčené orgány stavebního řízení, aby se k výtce Dětí země vyjádřily. Nyní podle ministerstva dopravy běží třicetidenní lhůta na reakci. Není ale výjimkou, kdy obeslané orgány tuto lhůtu nesplní a pokračování procesu přípravy tím prodlužují.

Další komplikace může podle Nováka nastat, až ministerstvo dopravy na základě zaslaných reakcí opětovně rozhodne. Verdikt totiž musí viset dalších patnáct dnů na úřední desce a po tuto dobu může být opět napaden, dodal mluvčí ministerstva dopravy.

Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. V letošním roce se měly podle plánu ŘSD začít modernizovat tři dálniční úseky, kromě dvou výše zmíněných jde rovněž o úsek mezi Ostrovačicemi a Kývalkou.

Tomáš Cafourek rot