"Zákazníci kupují mazance opakovaně během tří týdnů v období velikonočních svátků. Co se týká beránků, zde je množství menší, neboť beránek je konzumován většinou až přímo ve dny sváteční. Většina zákazníků si ho raději koupí hotový," uvedla mluvčí prodejen Albert Judita Urbánková.
V Globusu jsou nejprodávanější duté čokoládové figurky s velikonoční tematikou. "Zájem je především o menší kusy vajíček a zajíčků. Rok od roku se také zvyšují odprodeje u dražších figurek, kdy zákazníci začínají upřednostňovat hořkou čokoládu s vysokým podílem kakaa," uvedla Pavla Hobíková z Globusu.
"Před Velikonocemi je vždy zvýšená poptávka po vejcích i přes změnu zvyků. Přeci jen díky pečení a vaření velikonočních specialit je spotřeba vyšší," uvedla tajemnice Českomoravské drůbežářské unie Dana Tůmová. Výkupní ceny vajec se podle ní zatím nijak výrazně nemění. Lidé, kteří budou chtít podarovat své blízké či koledníky barevnými kraslicemi, mohou mít problém sehnat ke zdobení vhodnější bílá vejce. V Česku se totiž chovají především hybridy slepic snášející vejce s hnědou skořápkou, pouze zhruba tři hejna snášejí vejce s bílou skořápkou.
Typickým velikonočním zbožím je čokoládový zajíc, lidé nakupují také čokolády, bonbony a vajíčka s překvapením. "Tradičně jsou ale neprodávanější čokolády s motivem zajíce nebo beránka. Celkově rostou prodeje laskominek téměř o sto procent," uvedl nákupčí cukrovinek společnosti Tesco Tomáš Kadlec. Rostou také prodeje velikonočních dekorací, barev na vajíčka a forem na pečení.
Letošní trend je návrat k tradicím. "Hitem letošních svátků budou velikonoční jidáše, které podle tradice chrání před zradou. S prodejem jsme začali minulé úterý. Už teď z prvních výsledků a ohlasů zákazníků vidíme, že jsme se trefili do chuti. Prodané kusy očekáváme v letošním roce v řádu desítek tisíc," dodala Hobíková z Globusu.
Moderním trendem jsou vícezrnné mazance. "Jedná se o chuťově zajímavý výrobek, který zákazník dobře příjme jako alternativu klasického mazance," dodala Urbánková.
Podle ředitelky marketingu supermarketů Billa Simony Breen se na rozdíl od ostatních období roku v období Velikonoc dobře prodává jehněčí maso. Řetězce v těchto dnech rozšířily sortiment také o další speciální druhy mas, jako jsou baby kuřátka, křepelky, alsaská kuřata či chlazený divočák.
Prodej pomlázek zůstává v posledních letech stejný, v nabídce jsou tuzemské pomlázky z živého proutí i ty umělé z Asie. V Globusu jsou prodeje umělých pomlázek přibližně o třetinu vyšší, než přírodních.