Do všech tramvají se od rána vydaly stovky studentů Střední průmyslové školy dopravní. Za úkol mají na všech zastávkách spočítat nastupující cestující a zaznamenat čas odjezdu tramvaje. Po odjezdu pak sečtou lidi ve voze a zjistí tak počet cestujících, kteří z vlaku vystoupili.

Úkolem sčítačů je zjistit přesný počet cestujících. Pokud ale na přestupních místech nebo v době špičky nestihnou lidi opravdu spočítat, musí jejich počet odhadnout. Na to mají připravenu metodiku například podle průchodnosti vozu, podle toho, jestli někdo stojí na schodech nebo podle toho, jestli dochází ke zdržení při zavírání dveří. Pokud je tramvaj tvořena dvěma vozy, množství lidí v druhém vozu se přepočítává podle stanoveného koeficientu.

Aby se zajistilo, že sčítači skutečně svou práci odvedou a nepůjdou "za školu", musí si v tramvaji označit kontrolní jízdenku.

Na sčítání se Ropid a pražský dopravní podnik připravovaly několik týdnů předem. Nachystat musely formuláře, spočítat počet potřebných sčítačů a určit každému studentovi "jeho" tramvaj. Žáci pak byli asi před týdnem proškoleni.

Akce se studenti podle Drápala účastní v rámci jejich odborné praxe. Do tramvají se jich dnes vydalo asi 850, po 18:00 je vystřídají zaměstnanci dopravního podniku a Ropidu. Ti budou počítat cestující až do 23:00.

Podobná akce se naposledy uskutečnila v roce 2011, tehdy bylo během tří dnů sečteno přes milion cestujících. Jako nejvytíženější linky se ukázaly tramvaje číslo 22, 9 a 10, nejvíce lidí nastupovalo na Andělu, I. P. Pavlova a Palmovce.