Protesty na Ukrajině začaly vloni v listopadu poté, co vláda pozastavila přípravy pro podpis asociační dohody dohody s Evropskou unií. Krátce po odvolání prezidenta Viktora Janukovyče 22. února se situace vyhrotila zejména ve východní části země, kde žije silná ruská menšina.
"V letošním lednu se ukrajinská krize již začala projevovat, a to meziročním poklesem přepravených cestujících o dvě procenta," řekl ČTK mluvčí Českých aerolinií Daniel Šabík. Trend poklesu je podle něj zřejmý i z předběžných výsledků za únor a výhledy knihování na další měsíce až do května trend nižší poptávky po letech mezi Prahou a Kyjevem jednoznačně potvrzují, dodal.
Výrazně vyšší výpadek cestujících než v letecké dopravě zaznamenali provozovatelé autobusové dopravy. Ve srovnání se stejným obdobím vloni cestuje na Ukrajinu o zhruba 30 procent lidí méně, uvedl Robert Musil, provozující dopravce East Express. "Lidé zavolají a odloží cestu s tím, že chtějí počkat, co se bude dít. Mají strach, aby Ukrajina nezavřela hranice a aby se dostali zpátky sem do práce," dodal.
Pokles cestujících potvrdil jednatel společnosti Regabus Yevhen Rega. Podle něj je úbytek cestujících zřetelný spíše na cestách z Česka na Ukrajinu, zatímco v opačném směru jezdí stejné množství lidí, jako je na přelomu února a března obvyklé.
Autobusové spojení mezi Ukrajinou a Českem využívají z valné většiny Ukrajinci žijící a pracující v Česku. Podíl Čechů, kteří tímto způsobem cestují na Ukrajinu, odhadl Musil na maximálně pět procent s tím, že běžní turisté nebo obchodní klientela využívá téměř výhradně leteckou dopravu. Bez ohledu na aktuální situaci na Ukrajině panuje na přelomu zimy a jara z pohledu dopravců mimosezona a autobusy jezdí obvykle vytížené méně než z poloviny.