GDF už minulý týden oznámil, že má v plánu vyhlásit stávku, dnes doplnil její přesný čas. Na delší dobu než jednu hodinu ale dispečeři práci zastavit nechtějí z obavy před možnými právními následky. Německé řízení letového provozu se už podle agentury Reuters obrátilo na soud, aby předběžným opatřením stávce zabránil, rozhodnutí by mělo přijít v pondělí.
Pokud soud stávku povolí, nebude moct během ní v Německu odstartovat ani přistát žádné letadlo. Nebude možné ani létat přes německý vzdušný prostor.
Mezi 07:00 a 19:00 se ke stávce symbolicky připojí i čeští dispečeři, řekl ČTK prezident Odborové organizace řídících letového provozu Stanislav Mrázek. Protest na české straně bude ale výrazně mírnější. Dispečeři během něj budou navádět letadla pouze po určených drahách, což například zpožděným letadlům neumožní nahnat čas během letu.
Dispečeři například pouštějí spoje letící od Ostravy na Mnichov přímo. Stroje tak nemusí létat přes Prahu, kudy vede koridor a ušetří tím desítky kilometrů letu. "Nevidíme důvod k nějaké dramatické akci," dodal Mrázek s tím, že cílem akce je zaujmout místní politiky a nikoliv zahraniční, k čemuž by bylo nutné uskutečnit ostřejší formu protestu.
Chystaná protestní akce odborů ale bude mít mnohem širší dopad po celé Evropské unii. Francouzští letečtí dispečeři chtějí podle agentury Reuters stávkovat od 27. do 31. ledna, italští od 29. do 30. ledna. Na středu plánují zastavení práce vedle německých dispečerů také jejich kolegové v Portugalsku a na Kypru. O den později chtějí stávkovat dispečeři v Maďarsku a na Slovensku. Rakouští dispečeři na podporu stávky svolávají na čtvrtek od 9:00 do 11:00 velkou poradu zaměstnanců, což ale nebude mít stejné dopady na letecký provoz jako zastavení práce.
K protestu vyzvala odborářská ústředna dispečerů řízení letového provozu Evropské unie ATCEUC, která zastupuje 14.000 leteckých dispečerů ve 28 evropských zemích. K akci se chtějí připojit i odboráři z Evropské federace zaměstnanců v dopravě (ETF), kteří plánují stávku na 30. ledna.
Protesty jsou zaměřeny proti plánu Evropské komise na sjednocení vzdušného prostoru nad unií. Záměr Evropské komise by měl zkrátit letové vzdálenosti a ušetřit evropským aerolinkám miliardy eur ročně. Odbory v tom však vidí bezpečnostní rizika a obávají se rušení pracovních míst.