"Zahajujeme postup vůči Německu," řekl dnes evropský komisař pro průmysl Antonio Tajani. Komise jednání německého výrobce luxusních vozů prověřovala řadu měsíců a už v červenci po předběžné analýze rozhodla, že některé nové vozy značky Mercedes od Daimleru se kvůli zakázanému chladivu v klimatizačních systémech v Evropské unii nemohou prodávat ani registrovat.

Dnešní krok ale podle německého automobilového sdružení VDA komise učinila i přesto, že stále nejsou vyhodnoceny testy na bezpečnost povoleného nového chladiva. Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, která od loňského ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a kvůli tomu, že nevyhovuje evropské politice proti emisím skleníkových plynů.

Daimler odmítl používat nové chladivo proto, že ve svých testech zjistil problémy s jedinou možnou náhradou, chladivem R134yf od amerických společností Honeywell a DuPont. Firma zjistila, že při nárazu auta a jeho vznícení může vzniknout vysoce toxický fluorovodík s rizikem úmrtí cestujících.

"Daimler říká, že nové chladivo má problém s bezpečností, nic takového ale nevidíme," řekl Tajani. Podle pozorovatelů je takovýto velkorysý přístup k možnému smrtelnému ohrožení v zájmu drobného snížení emisí dokladem zvrácených účinků takzvaného principu předběžné opatrnosti, který Brusel vzývá. Tento princip zakazuje používat produkty a postupy, u nichž se nevyvrátilo podezření, že jsou škodlivé zdraví nebo životnímu prostředí.

Německé úřady a automobilka Daimler dnes Evropskou komisi vyzvaly, aby znovu zvážila, zda schválená náhrada je skutečně bezpečná, jak Brusel tvrdí. Daimler podle agentury Reuters poukázal na to, že německá vláda mu používání chladiva R134a schválila do doby, než se vyvine novější generace založená na oxidu uhličitém.

Proces vyšetřování a odvolávání bude trvat řadu měsíců a může skončit až u evropského soudu. Pokud by převážil názor komise, musel by Daimler stáhnout z trhu kolem 130.000 vozů.

Brusel právními kroky pohrozil i Velké Británii, Belgii a Lucembursku. Komise tvrdí, že tyto země se snažily rovněž obejít pravidla týkající se chladicí směsi.