Od obchodníků jde podle něj o nadstandardní službu, prodejce si tedy sám stanoví podmínky, zejména dobu pro vrácení či formu výměny. Často není možné například vrácení hotovosti, místo toho ale dostane zákazník časově omezenou poukázku na další nákup, uvedl v tiskové zprávě Lukáš Zelený z časopisu dTest. Informace o podmínkách výměny nebo vrácení by měla být uvedena na účtence či v prodejně. Takový závazek pak musí podle Zeleného obchodník dodržet a právo na výměnu nebo vrácení zboží je v tomto případě soudně vymahatelné.

Klient, který přinese zboží, jež chce vrátit nebo vyměnit, by měl pamatovat na to, že výrobek musí být nepoškozený, nejlépe nerozbalený nebo v původním obalu, na oblečení by stále měly být připevněny původní visačky. Důležitý je také doklad o zaplacení, o výměnu se ale lze pokusit i bez účtenky. "Někteří prodejci zboží přijmou i tak. Nejčastější to bývá u zboží, které prodává jen konkrétní obchod či řetězec," uvedl Zelený.

Při nákupu na internetu je situace odlišná - zde totiž právo na odstoupení od smlouvy zaručuje přímo zákon. Lhůta činí 14 dní od převzetí zboží. "Je třeba pamatovat na to, že odstoupení od smlouvy musí být ve čtrnáctidenní lhůtě obchodníkovi doručeno, nestačí je pouze odeslat," upozornil dTest. Někteří internetoví prodejci podle něj tuto lhůtu dokonce prodlužují. "Kromě kupní ceny požadujte také vrácení poštovného a balného vynaloženého za cestu od prodejce ke kupujícímu," doporučil Zelený zákazníkům.