Právě vy si totiž můžete umáznout body v kurzu bezpečné jízdy. Blesk školení vyzkoušel za vás a zjistili, co šoféry na tréninkové ploše čeká.

Zaplatíte 8300 korun a po absolvování kurzu máte 3 trestné body umazány! "Je nutné, aby se řidiči naučili vnímat nebezpečí a přemýšleli o jízdě. Vnímali riziko. Hlavně aby odcházeli s předsevzetím, že budou jezdit pomaleji a budou ohleduplnější," říká Jiří Patera, hlavní instruktor kurzu a předseda představenstva společnosti HCT.cz v Mostě, která je zatím jako jediná v ČR může provádět.

Fotogalerie
5 fotografií

Právě to, že neexistuje další místo, kde si můžete kurz absolvovat, bylo terčem velké kritiky! Všem požadavkům, které novela zákona vyžaduje, totiž zatím vyhověl jen autodrom v Mostě.

Slalom - jízda mezi kužely. Vedoucí střediska školení řidičů Tomáš Arazim předvedl také prověrku usazení v autě, nastavení výhledu a práci s volantem.
Autor: Blesk - Helena Lacinová

"Ano, nastavili jsme podmínky přísně, protože chceme mít kvalitní řidiče," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Situace se prý brzy změní. "Chceme, aby v každém kraji bylo aspoň jedno školicí středisko," dodal. Už za pár měsíců tak přibude například Jihlava.


Co vás čeká?

Program kurzu bezpečné jízdy:

08.45 Doporučený příjezd do areálu
09.00 Zahájení kurzu – teoretická část
11.00 Praktický výcvik – 1. část
12.00 Důležité! Přestávka na oběd
13.00 Praktický výcvik – 2. část
16.00 Ukončení a zhodnocení kurzu

Takzvaný hydraulický modul. Slouží k nácviku smyku. Kyvné desky dokážou vychýlit vůz nejrůznějšími způsoby...
Autor: Blesk - Helena Lacinová

Teoretická část

Ta je zaměřena především na samotného řidiče a psychologii za volantem.
Aby si řidič uměl v autě správně sednout, nastavit sedadlo. Upravil si výhled na vozovku. „Špatné vidění, špatně odhadne vzdálenost. Špatně sedí, má malý brzdový tlak,“ zdůraznil důležitost Jiří Patera.

Praktická část na cvičných modulech

Při procházce areálem mosteckého polygonu mezi vodními stěnami různých ploch to sice vypadá jako ve Versailles, ale až při nácviku naostro zjistíte, že gejzíry vody mají jiný význam a důležitost než v zámeckém parku vybudovaném králem Ludvíkem. Simulují pevné překážky v cestě, třeba neukázněnou tatru s pískem a rozmanitý povrch.

Tak to vypadá, když řidič nepřizpůsobí jízdu povrchu vozovky. Reakce testuje kopec s vodní stěnou.
Autor: Blesk - Helena Lacinová


A nyní už najíždíte na:

1/ kruhovou dráhu a rovinku – tady si podle pokynů instruktora znovu 100x zopakujeme, jak sedět v autě, jak mít správně ruce na volantu. Prostě opakování matka moudrosti.

2/ slalom – jízda mezi kužely
+ nácvik, jak správně vést auto a dívat se kam jede

3/ quaplaning – nejdříve nácvik brzdění na čtyři způsoby
a/na suchu, b/na mokru, c/celým autem na mokré ploše, d/nejobtížnější – půlkou auta na mokré ploše a půlkou na suché
+ trénink vyhýbavého manévru na kluzké ploše v rychlosti od 40 do 70 km

4/kopec s vodní stěnou
opakuje se brzdění a reakce při různých zátěžích

5/zatáčka navazující na kopec
+ nácvik vjezdu do zatáčky a správný odhad vzdálenosti a rychlosti
+ průjezd zatáčkou ve zvyšující se rychlosti
+ metodika zvládnutí přední nebo zadní nápravy
+ nácvik brzdění s ABS nebo bez

6/ malý kruh
průjezd zatáčkami – práce s plynem
+ opakování brzdění na různém povrchu

7/ hydraulický modul kyvné desky
+ zvládání smyku
+ zastavení před náhlou pevnou překážkou
+ vyhnutí se náhlé pevné překážce
+ ovládaní zadní nápravy

8/ rovná plocha – opakujeme na různém povrchu nácvik brzdění

9/ vracíme se na aquaplaning a zkoušíme, co s námi a naším autem voda na silnici udělá, když třeba přijde náhlá průtrž mračen;
plocha není vidět a nejdnou je tu 4-5 centimetrů vody

Pohled z místa řidiče ve chvíli, kdy je v průtrži mračen (simulace tryskami)
Autor: Blesk - Helena Lacinová


Rady:

1/ zpomalit

2/ vypnout rádio, přestat telefonovat a už nepromluvit ani slovo se spolujezdci

3/ zpevnit ruce na volantu do polohy ¾ na 3

4/ připravit nohu na spojku

5/ v krizi vyšlápnout spojkový pedál – pojedete rovně!


Podmínky přihlášení do kurzu

● Podmínkou k přihlášení je to, aby řidič nespáchal přestupek hodnocený šesti a více body. Do 5 bodů ano, tj. vyšší rychlost, telefonování za jízdy, jízda bez dětské sedačky, špatné předjíždění.

● Může mít maximálně deset nasbíraných bodů lehčího charakteru.

● Před zahájením je nutný aktuální výpis z trestního rejstříku.

● Musí doložit žádost o odečtení bodů u příslušného obecního úřadu s rozšířenou působností.

● Kurz je dobrovolný.

● Odečítají se tři body.

● Zatím se přihlásilo kolem stovky zájemců. Prvních 12 (maximální počet) jich nastoupí 5. září.



Jak funguje současný bodový systém

Řidič, který nasbírá 12 bodů, přijde na rok o řidičský průkaz. Za různé typy přestupků je pochopitelně různý počet bodů. Když chcete vědět, jaký je stav vašeho bodového konta, musíte si zajít požádat na obecní úřad, který vám vydal řidičský průkaz. Za výpis zaplatíte 15 korun.

Jak se zbavit bodů

● Rok bez bodového přestupku sníží stav bodového konta hned o 4 "trestné" body.

● Řidič, který ještě nenasbíral víc než 10 "trestných" bodů a žádný z jeho bodů není za vážný prohřešek ohodnocený 7 nebo 6 body, si také může "vyjezdit" další snížení. Dvanáct bodů a dost

● O dosažení nebo překročení hranice 12 bodů musíte být informováni.

● Na odevzdání řidičského průkazu máte od doručení oznámení pět dnů.

● Pokud jste přišli o "papíry", musíte po odpykání ročního trestu znovu na obecním úřadě nebo v autoškole složit zkoušku z pravidel silničního provozu, praktické jízdy a údržby vozidla. Zkoušet vás bude komisař z odboru dopravy městského nebo obecního úřadu.

● Jestli přezkoušení dopadlo úspěšně, můžete na obecním úřadě písemně požádat o vrácení řidičáku a přiložit doklad o úspěšném vykonání zkoušky.