„Způsob, jakým se člověk dopravuje do zaměstnání a zpět, je jeho soukromou záležitostí, a nikoliv věcí jeho zaměstnavatele,“ říká jasně mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí Štěpánka Filipová. S tím souhlasí i Jaroslav Vaško z epravo.cz.

„Zaměstnanci mají podle nařízení vlády č. 590/2006 Sb. nárok na neplacené volno jen v případě nepředvídaného přerušení dopravního provozu nebo zpoždění hromadných dopravních prostředků,“ uvádí. A právě »nepředvídatelnost« by mohla být pro předem ohlášenou stávku problém. Proto je nejjednodušší se se šéfem domluvit, že možná nepřijdete včas, a zpoždění si napracovat.

Proč se stávka chystá?

Dopravní odborové organizace se dohodly na vyhlášení stávky v dopravě nejprve na pondělí 1. března. Premiér Fischer je ale přesvědčil, aby ještě počkaly a daly tak šanci sněmově projednat novelu zákona. Čtvrteční protest by měl zasáhnout především železnici a pražskou městskou dopravu.

Odborům vadí vyšší zdanění zaměstnaneckých výhod, které platí od ledna letošního roku. Krátkodobá stávka nemusí být poslední. "Bereme to jako jednu z řady možných akcí," uvedl šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Odbory z jiných odvětví se k protestu zatím nepřipojily, ačkoliv podle Pomajbíka stávku dopraváků podporují.