Může vám to znít jako dobrý vtip. Pro Němce je to však skutečnost. A jak je to možné? Můžou za to jednak slevy automobilek a také státní podpora na zmírnění dopadu ekonomické krize, které se přezdívá "šrotovné".
Každý, které dá ekologicky zlikvidovat vůz poprvé zaregistrovaný před 14. lednem 2000 a který zároveň vlastní minimálně 12 měsíců, má nárok na státní podporu ve výši 2 500 eur (70 300 Kč). Podpora se vztahuje nejen na koupi nového vozu, ale také na roční auta splňující emisní normu Euro 4. Podobnou prémii navrhl zavést i u nás člen ekonomické rady vlády NERV a šéf Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
Zájemce o nový vůz, kteří využijí státní podporu navíc automobilky lákají na další bonusy. Například Škoda, která v současnosti na všechny své modely dává slevu osm procent, v případě využití státní podpory přidá další bonus. Sleva může v závislosti na modelu dosáhnout až 1 785 eur (50 200 Kč). u Fabie je tento bonus 1 190 eur (33 500 Kč).
Po započtení všech slev se tak cena Fabie dostane na téměř půlku původní katalogové ceny. Za nejlevnější model Fabie, tak německý zákazník zaplatí 5 770 eur (162 tisíc korun). Podobně výhodný je i nákup nového Roomstera (od 215 tisíc) a Octavie první generace s označením Tour (od 244 tisíc).
Se slevami se ale předhání i další automobilky. Fiat například stlačil pod magickou kranici pěti tisíc euro cenu svého modelu Panda. Po započtení státní podpory stojí Panda 4 990 eur (140 tisíc korun). Informovala o tom MF Dnes.