V nejlepším případě se vám zachrochtáním vysměje startér, ale motor dál zamrzle mlčí... Co v takovou chvíli?

Určitě se vám chce s gustem kopnout do auta, ale tím si nepomůžete. Ve chvíli, kdy motor zcela vypoví službu, je pozdě na prevenci, ale přece jen. Aby se to právě vám a vašemu autíčku nestalo, měli byste pravidelně zajít na kontrolu do servisu. Minimálně před zimou se to vyplatí velmi. Neudělali jste to... takže co teď?

Co může být příčinou?

První, na co se v takovém případě zaměřte je baterie. Pokud nevlastníte moderní bezúdržbový kousek, měli byste ji jednou za rok až dva (podle toho jak moc najezdíte) vyndat a překontrolovat hladinu elektrolytu (na boku bývá ryska, jestliže není, pak musí hladina sahat 3-5 mm nad desky). Pokud je potřeba, dolijte ji destilovanou vodou a dejte dobít. Příčinou, proč "klekla" mohou být v zimě krátké jízdy – v mrazech se naplno dobíjí až po půlhodinové jízdě... Může se to klidně projevit právě teď, když ty největší mrazy polevily...

Postup při startování kabely:

  1. Nejprve jedním startovacím kabelem spojte plusové póly obou akumulátorů – bez ohledu na to, na kterém autě první. Tento kabel bývá označen červeně.
  2. Druhý startovací kabel (označen černě) zapojte nejprve na minusový pól akumulátoru auta, které vás dobíjí a teprve potom na kostru motoru, nebo nelakovanou část karoserie dobíjeného vozidla.
  3. Motor auta, které vás startuje, můžete nechat v chodu. Pak nastartujeme dobíjené auto a rovněž ponecháme v chodu.
  4. Odpojte startovací kabely v obráceném pořadí - nejprve z kostry startovaného auta, pak z mínusu auta startujícího. Poté už na pořadí odpojování plusových kabelů nezáleží.
  5. Při celém startování buďte opatrní a nedotýkejte se obnažených kabelů a hlavně – nedopusťte, aby se obnažené části „čelistí“ navzájem dotkly, protože zkratujete obě auta.

Dalším malérem je zamrzlé palivo. Možná jste využili velké slevy u neznámé benzínky a tohle může být vaše "odměna". Pokud je v nekvalitních pohonných hmotách voda, může zamrznout a problém je tu. V zimě je vždy lepší buď tankovat u zaručených firem nebo přidávat aditiva, která zvyšují odolnost paliva proti mrazu.

Na vině vaší nepojízdnosti může být i starý motorový olej nebo zamrznutí kapaliny v chladící soustavě – s tím bohužel na místě nic neuděláte.

Nerozjedu se – tak mě roztáhnou!

Pokud máte stařečka s benzinovým motorem, bez katalyzátoru, můžete si to klidně dovolit. Zařaďte přitom dvojku a spojku pouštějte opravdu pomaličku. Ve všech ostatních případech je tento postup problematický, až zakázaný.

Další příčiny poruchy

Benzinové motory

Baterka je v pořádku, benzín kvalitní a stále stojíte? Na vině může být zapalování. Překontrolujte, zda kabely drží na víčku rozdělovače – musí být suché a čisté stejně, jako ploška na tzv. palci. Kabely ke svíčkám nesmí být povytažené. Vzpomeňte také na to, jak dlouho už jezdíte na stejné svíčky – jejich životnost bývá kolem 30 000 km.

Dalším důvodem může být ucpaný vzduchový filtr – ten musíte vyměnit.

Dieselové motory

U dieselů překontrolujte hlavně palivový filtr a baterii. Když se motor točí ztuha, může být problém se startérem. "U dieselových motorů si zřejmě sami nepomůžete, radím zamířit do servisu, protože v tom horším případě můžete poškodit celý motor," říká Pavel Kabil z autoservisu v Holešovicích. "Stav motoru u dieselů se pozná právě podle toho, jaké mají starty v zimě – proto ostřílení "znalci" při nákupu nafťáku dají na to, jak chytí při studeném startu, to je důkaz o dobrém tlaku v motoru", dodává.