Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Blesk v policejních garážích: Superrychlá žihadla i pojízdné paláce. Takhle se vozí premiér!

  • Autor: Tomáš Belica - 
    29. 8. 2023
    05:00

    Naleštěná luxusní auta v hodnotě desítek milionů korun se skrývají v jedněch pražských garážích. Policejní ochranná služba jich má desítky, slouží k přepravě politiků a jiných chráněných osob. Blesk měl možnost prozkoumat i kousek, kterým se vozí český premiér Petr Fiala (58, ODS).

  • 1.Co všechno je v garáži?

    Garáže Útvaru pro ochranu ústavních činitelů ukrývají opravdu pestrou škálu aut. Najdeme v nich superby, kodiaqy, BMW X5, audiny, ale také land rovery. Většina z nich je v černé barvě, stojí tu i několik superrychlých audin v policejním provedení. Převažující značkou limuzín ochranné služby je BMW sedmičkové řady. Jezdí jimi předseda vlády i vybraní ministři – bavorákem se vozí také prezident Petr Pavel (61), jeho ochranu a přepravu ale zajišťuje jiný policejní útvar.

  • 2.Luxus ve standardu

    Kromě držáků na vlajky, stroboskopů a houkačky výkonné limuzíny žádnou další zvláštní policejní výbavu nemají. Interiér je už v základu vybaven odpovídajícím komfortem, od tmavých kožených sedaček přes televizní obrazovky až po elektrické ovládání slunečních roletek. Všechna auta v garážích, i když některá již staršího data výroby, jsou po vizuální stránce bezvadná. Čistí se zásadně v myčce, ale nikdy kartáčem! Přesto se zpravidla po 10 letech obměňují za nová. „Nemůžeme si dovolit, aby nám někde nečekaně vypověděla službu,“ vysvětlil Blesku Tomáš Pfeifer, zástupce velitele Odboru dopravy chráněných osob.

  • 3.Rychlost? Hlavní je cit

    Řidičem u odboru dopravy chráněných osob může být jen policista. Ale že jezdí dlouho a bez nehod a zatáčky umí řezat jako Fittipaldi, není zárukou toho, že se do týmu dostane. V této práci je totiž na prvním místě bezpečnost a plynulost jízdy. Problém podle Tomáše Pfeifera, je, že ochráncům - řidičům mnohdy chybí potřebný cit, vůz jaksi nemají v ruce. I proto »úmrtnost« uchazečů o vstup k útvaru je vysoká. Z deseti zájemců výběrovým řízením projde zpravidla jeden. Samotné řidičské zkušenosti prověří 4 disciplíny – losí test (zvládnutí vozidla při prudkém vyhýbacím manévru – pozn. red.), couvání mezi kužely, dobrzdění při vjezdu do garáže a otáčení na dvouproudé komunikaci. Další uchazeče mohou vyřadit následné psychotesty. A pak je tu ještě »pekelný týden«, kdy uchazeči zažijí při pobytu v lese podmínky, kdy si sáhnou až na dno.

  • 4.Pojízdná kancelář

    Nabízí se otázka, kdo je tu vlastně šéf – chráněná osoba, nebo policista za volantem? Byly totiž případy, kdy se politici na sociálních sítích pochlubili fotkou, jak v autě sedí nepřipoutaní. Podle Pfeifera má v takových případech policista chráněnou osobu vyzvat, aby si pás zapnula. A může si politik či jiná chráněná osoba v autě zapálit cigárko nebo zapnout rádio na plné pecky? Plukovník přiznává, že v minulosti docela pracně sháněli odpovídající autopopelník. Žádná hudba v autě ale nevyřvává. Nestojí o to ani chráněné osoby, ani ochránci. „Vůz je pojízdná kancelář, takže je zpravidla ticho,“ dodává.

  • 5.Elektrobudoucnost?

    Plukovník Pfeifer není a priori proti elektromobilitě. Čistě elektrické vozy ve službách ochranné služby policie si ale vůbec nedokáže představit. Zejména kvůli omezenému dojezdu aut a stále nedostatečné dobíjecí infrastruktuře. „Je to milion důvodů. Vezměte si například, že šest hodin čekáte před Sněmovnou a pak vám řeknou, že musíte ihned vyrazit na druhý konec republiky,“ vysvětluje. Jeden plug-in hybrid v podobě sedmičkového BMW ale v garážích také mají. Nejde podle Pfeifera o špatné auto, policisté se však prý při cestách mimo Prahu setkávají s tím, že karta, která funguje na elektrických dobíjecích stanicích v hlavním městě, je jinde v regionech nepoužitelná…

  • 6.Poklad za 20 milionů

    Ve flotile najdeme i několik pancéřovaných aut ukrytých pod plachtou. Jedno z nich prý disponuje maximální možnou ochranou proti výbuchům a střelbě a jeho cena se podle Pfeifera pohybuje do 20 milionů korun. Je nám dovoleno jen krátce nahlédnout, ne však fotit – balistická ochrana je decentní, od běžného nechráněného vozu je tak prakticky k nerozeznání.

    V jakých případech se v Česku nasazuje? „K tomu se vám nebudu z bezpečnostních důvodů vyjadřovat,“ říká plukovník Pfeifer. Zaparkovaná v řadě vedle pancéřovaných skvostů zaujme ještě zcela obyčejná vínová postarší fabie. Rafinované krytí? Má vůz také nějaké speciální využití? „Tou si jezdíme pro obědy,“ zní odpověď.

  • 7.Co sháněli pro Pavla?

    Před časem Policejní prezidium pro potřeby Útvaru pro ochranu prezidenta poptávalo nové čtyři limuzíny za 13,2 milionu korun s daní. Výběr nakonec padl na sedmičkové BMW, téměř stejné, jaké si Blesk mohl prohlédnout v policejních garážích. Jaké požadavky si policie v zadávací dokumentaci naspecifikovala?

    • Zážehový motor o výkonu nejméně 335 kW, vůz měl být schopen z 0 na 100 kilometrů v hodině zrychlit za 5 vteřin.
    • boční kamery a systém nočního vidění s rozpoznáváním osob
    • elektricky nastavitelná vyhřívaná i ventilovaná zadní sedadla s masážní funkcí
    • 19palcové pneumatiky RunFlat s možností nouzového dojezdu
    • osvěžovač vzduchu s vůní včetně ionizace
    • Wi-Fi hotspot, Hi-Fi systém s 12 reproduktory a zábavní systém pro zadní sedadla
    • adaptivní vzduchové odpružení i natáčení kol zadní nápravy pro lepší manévrování
PepekRes ( 29. srpna 2023 14:44 )

Ať už táhne do prde let fialovskyj

stoura ( 29. srpna 2023 14:05 )

Defakto; Perfektně napsáno ale bohuźel, zodpovídat se ti šmejdi určitě nebudou.

stoura ( 29. srpna 2023 13:59 )

roxin;

naidka ( 29. srpna 2023 13:53 )

I kdyby jezdil ve zlatém kočáře, na jeho mizivou popularitu mezi lidmi by to nemělo žádný vliv. Fiala je nejméně oblíbeným lídrem v Evropě, jak ukazují průzkumy.

roxin ( 29. srpna 2023 13:43 )

Ty miliardy už měl když ty vysoké ceny potravin ještě nedržel.

Zobrazit celou diskusi