Nadace EP Corporate Group: 13 veřejných poraden pro pozůstalé rodiny
Nadace EP Corporate Group, která pomáhá rodinám s nezletilými dětmi v případě ztráty živitele a osaměle žijícím seniorům v domácím prostředí, slaví první výročí. Díky nadaci, kterou Blesk podporuje, budou v příštím roce otevřeny veřejné poradny pro pozůstalé rodiny v mobilních hospicích.
Nadace, založená Danielem Křetínským, vznikla v listopadu minulého roku. Za uplynulých 12 měsíců otevřela 5 grantových výzev. Pro neziskové organizace pomáhající seniorům zůstat co nejdéle doma, organizace zabývající se přímou péčí o válečné uprchlíky z Ukrajiny a pro pozůstalé rodiny s dětmi. Do výzvy „To zvládneme“ se do konce listopadu mohly přihlásit pozůstalé rodiny s nezaopatřenými dětmi do 18 let.
Jednotlivé žádosti budou v průběhu prosince vyhodnocovány a od ledna budou vypláceny první nadační příspěvky. Nejedná se o jednorázový příspěvek, nadace bude všechny schválené žadatele podporovat 24 měsíců od schválení žádosti.
Od ledna nová grantová výzva
V lednu bude vyhlášena celoroční otevřená grantová výzva pro pozůstalé s tím, že nadace plánuje rozšířit pomoc i na pěstounskou příbuzenskou péči. O nadační příspěvek bude nově moci požádat kromě prarodičů i teta nebo strýc pozůstalých dětí po zemřelých rodičích. Rodině při ztrátě živitele hrozí nejen zhoršení finanční situace, ale i riziko psychických potíží při vyrovnávání se se složitou životní situací a obtížném začleňování se zpět do běžného života. Proto nadace spolu s finanční pomocí nabízí i možnost psychologické podpory.
Od ledna budou otevřeny veřejné poradny pro pozůstalé rodiny v mobilních hospicích. Nadace podpořila jak odborné vzdělávání pro poradenské pracovníky, kteří budou schopni pomoci pozůstalým po všech typech ztráty, jako je násilná smrt, sebevražda, nehoda, náhlé úmrtí, tak i vznik pracovních míst poradenských pracovníků mobilních hospiců, kteří svou působnost rozšíří i pro širokou veřejnost. Díky podpoře Nadace EP Corporate Group tak vznikne 13 veřejných poraden v mobilních hospicích.
Pomoc v mobilních hospicích
Blesk se ptal výkonné ředitelky nadace Jitky Pražákové a Aleny Hábltové z Fóra mobilních hospiců na tyto nově poskytované služby.
Proč jste se v nadaci rozhodli podpořit právě veřejné poradny pro pozůstalé rodiny?
Jitka Pražáková: „Myšlenka podpory vzniku sítě poraden v mobilních hospicích vznikla při definování, komu a jak chceme pomáhat. Naším interním průzkumem jsme zjistili, že blízké po ztrátě milované osoby nejvíce trápí nedostatek informací, co a jak zařídit po úmrtí partnera, dále finanční nestabilita a v neposlední řadě nedostupnost psychosociální péče. V souvislosti s poskytováním pravidelných nadačních příspěvků rodině pomůžeme zajistit ekonomickou stabilitu a podporou kvalitních veřejných poraden, které se zabývají procesem truchlení, pomůžeme zpřístupnit nabídku služeb psychologické podpory pro pozůstalé.“
Proč právě v hospicích?
Jitka: „Mobilní hospice sdružené v zastřešující organizaci poskytovatelů mobilní specializované paliativní péče Fórum mobilních hospiců byly volbou číslo jedna. Mají kvalitní odborníky, kteří znají psychologické potíže rodin, které se ocitly v situaci, kdy jim zemřel blízký člověk.“
Čím se mobilní hospice zabývají?
Alena Hábltová: „Mobilní hospice poskytují zdravotní péči a sociální služby osobám v terminální fázi onemocnění a jejich blízkým pečujícím, kteří se o ně starají v domácím prostředí. Tam za nimi jezdí zdravotnický personál hospice. Cílem služeb je nabídnout podporu v době před, ale i po úmrtí blízkého.“
Bude se lišit poskytovaná paliativní péče a následná péče o rodinu?
Alena: „U klientů hospice jsou podpůrné služby, kam patří právě i poradenství pro pozůstalé, nabízeny v rámci hospicové péče. Dochází k přímému oslovení osob, u kterých se ví, že procházejí obdobím po ztrátě blízkého. V případě veřejných poraden bude třeba, aby první krok udělal sám pozůstalý nebo někdo z jeho okolí a obrátil se na poradnu, která se mu bude věnovat.“
Kde pozůstalé rodiny získají potřebnou péči?
Jitka: „Po celé České republice bude otevřeno celkem 13 veřejných poraden. Psychosociální péči v mobilních hospicích můžeme doporučit v Hospici Sv. Jiří v Chebu, Domácím hospici Srdcem na Kolínsku, v Cestě domů v Praze, Domácím hospici Athelas v Písku, Domácím hospici Vysočina, v Hospicové péči sv. Kleofáše působící na Třeboňsku a Jindřichohradecku, dále v Mobilním hospici Ondrášek na území Moravskoslezského kraje. Celý seznam poskytovatelů pozůstalostní péče je možné najít na našich webových stránkách www.nadaceepcg.cz.“
Musí mít pracovníci nějaké speciální vzdělání nebo školení?
Alena: „Poradenství by měl poskytovat ten, kdo absolvoval průpravu v tomto směru, má zkušenost s prací s pozůstalými a v ideálním případě je držitelem kvalifikace Poradce pro pozůstalé. Podstatnou roli hraje i osobnostní stránka poradce – poradenství by měl poskytovat člověk, který je ochoten aktivně a empaticky naslouchat, porozumět potřebám pozůstalých, ale zároveň ten, který si je vědom své role, znalostí a schopností. Je důležité, aby ti, co poskytují poradenství pro pozůstalé, měli zajištěnou supervizi, což je vzdělávací nástroj, který jim pomáhá zvládat náročnost této profese a předcházet případnému vyhoření.“
A pomáháte i dětem?
Alena: „Služby jsou obecně nabízeny všem, kteří potřebují pomoc s vyrovnáním se se ztrátou blízkého, a to včetně dětí. U nich se však poradenství odehrává především skrze jejich rodiče. Ti mohou přicházet s otázkou, jak s dítětem o ztrátě blízkého, kterým může být např. druhý rodič nebo sourozenec, hovořit.“
Nevím jak Vám, ale mě název Mobilní hospic nahání hrůzu. Nemají náhodou výfuky zavedené (doufejme po odfiltrování smradů) rovnou do místnosti, kde nebožák čeká na smrt a pozůstalí už venku netrpělivě přešlapují? Připomíná mi to nemecké sanitky pro transport postižených do ústavů (kam nikdy nedojely) a po vysypání Jejich obsahu do jámy jely zase pro další...