Šílené ceny potravin v Česku: Kilo másla od loňska zdražilo o 62 korun, eidam o 45 korun!
Ze základních potravin si Češi od začátku roku zhruba do poloviny července podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) nejvíce připlatili za máslo. Za kilogram zaplatili o 34,6 koruny více, tedy 249,5 Kč, v meziročním srovnání zdražil kilogram másla o 62,5 koruny. Po másle peněženky nejvíce zatížila cena sýru eidamská cihla, zákazníci za ni v půli července proti lednu vydali zhruba o 25 korun více, konkrétně 208,2 koruny za kilogram. V porovnání s loňskem zdražila o 44,9 koruny. Procentuálně vzrostla nejvýrazněji cena hladké pšeničné mouky, a to o 50,5 procenta na 23,3 koruny.
Statistici dnes oznámili, že meziroční inflace se v červenci dostala na 17,5 procenta, proti červnu stoupla o 0,3 procentního bodu. K meziročnímu růstu inflace podle hlavního ekonoma České bankovní asociace Jakuba Seidlera přispěly potraviny, a to 0,2 procentním bodem. Ceny potravin a nealkoholických nápojů v sedmém měsíci podle ČSÚ vzrostly na 19,3 procenta z červnových 18 procent.
Za kilogram bílého pšeničného pečiva k 17. červenci lidé zaplatili 62,2 koruny, proti druhému lednovému týdnu o 7,3 koruny více. V meziročním srovnání cena vzrostla o 15,4 koruny. Kilogram kmínového chleba Čechy v půlce července stál 35,9 korun, od ledna zdražil o 5,6 koruny, proti půlce sedmého měsíce loňského roku o 10,4 koruny. Plato s deseti vejci lidé koupili za 40,3 koruny, proti začátku roku museli připlatit 4,4 koruny, ve srovnání s loňskem zhruba deset korun.
Cena se zvedla jen mírně u bílého netučného jogurtu, a to o 70 haléřů na 10,6 koruny za 150gramový kelímek. Kilogram brambor lidé v polovině července pořídili za 19,4 koruny, proti lednu o korunu dráž. Za kilogram konzumních jablek lidé zaplatili o 1,4 koruny více, a to zhruba 37 korun.
„Vidíme, že zákazníci se stále více přiklánějí k promočním nabídkám a slevám, je to logická odpověď na klesající reálné příjmy, rostoucí inflaci i ceny energií,“ řekl ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček. Potravinářské řetězce připravují pro zákazníky různé akce, lidé mají podle zjištění ČTK v poslední době větší zájem o členství ve věrnostních klubech.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.