Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Němec boural na Klatovsku. Audi si o pomoc zavolalo samo, chválí si hasiči

Autor: nkov - 
26. února 2019
11:50

Německý řidič ve voze Audi Quattro havaroval v noci na úterý na Klatovsku, když i se svým vozem sjel ze silnice a dopadl na cestu, která pod komunikací vedla. Hasiči jeho případ přesto dávají za příklad toho, jak může fungovat nový systém eCall. Cizinec nebyl schopný sám najít telefon a těžké pro něj bylo také vůbec popsat, kde přesně se nachází. Díky eCall ale znal operátor, který ho přijal, okamžitě polohu havarovaného vozu a na místo mohla vyrazit policie i záchranka.

„Hasiči na místě provedli protipožární opatření a likvidaci úniku provozních kapalin. Zraněný řidič byl předán Zdravotnické záchranné službě,“ uvedla mluvčí hasičů Nicole Zaoralová.Hasičský záchranný sbor ČR na lince 112 přijímá eCall již od září 2017,dodala s tím, že povinnost zavést interoperabilní služby eCall v celé EU do 30. září 2017 ukládá všem členským státům EU rozhodnutí Evropského parlamentu.

Zatím šlo o jednotlivé případy, nejčastěji takové, kdy systém zkusil autoservis nebo ho lidi aktivovali omylem, zmínila mluvčí hasičů. „Takto byl systém od jeho zavedení aktivován zhruba ve 20 případech,“ vyčíslila.

V tuto chvíli je podel Zaoralové systém nastaven tak, že pokud do něj přijde eCall, je odbaven buď v Praze, Plzni nebo Ostravě, kde jsou proškolení operátoři. Po přijetí eCall vozidlo aktivně navazuje hovor, operátor linky 112 se pak snaží jen mluvit s posádkou. Nicméně pokud se mu to nepodaří, rozešle datovou informaci o dopravní nehodě na ostatní složky IZS a na místo dopravní nehody jsou vyslány síly a prostředky.

Jak eCall funguje?

V případě dopravní nehody zahájí palubní zařízení eCall ve vozidle tísňové volání, prostřednictvím kterého dojde ke spojení s telefonním centrem tísňového volání 112.

Právě jednotné evropské číslo tísňového volání 112 je stejně jako ve všech státech Evropské unie dostupné zdarma i v České republice, umožňuje zavolat pomoc zdravotnické záchranné služby, policie či hasičů s určením polohy volajícího pomocí jediné tísňové linky.

V úterý v noci pomohl eCall německému řidiči v Čechách (26. 2. 2019). V úterý v noci pomohl eCall německému řidiči v Čechách (26. 2. 2019). | Hasičský záchranný sbor ČR

Spojení mezi vozidlem s eCall systémem a telefonním centrem tísňového volání 112 se uskuteční buď automaticky po aktivaci senzorů ve vozidle, nebo manuálně po stisku nouzového tlačítka ve vozidle. Manuální aktivace je určena také pro případy, kdy vozidlo vybavené palubní jednotkou dojede k místu havárie jiných vozidel nebo se posádka vozu ocitne v jiném ohrožení.

Palubní zařízení systému eCall naváže s tísňovou linkou datové a hlasové spojení. Při zahájení spojení se do technologie telefonních center tísňového volání 112 přenáší tzv. minimální soubor dat. Tento datový soubor obsahuje informace o nehodě, včetně času, přesné polohy, směru jízdy vozidla, identifikace vozidla a stavu systému eCall (údaj o tom, zda bylo volání spuštěno manuálně, nebo automaticky).

Pro co nejpřesnější lokalizaci polohy by měl tento systém v budoucnu využívat novou generaci celosvětových systémů družicové navigace, zejména evropský systém Galileo. Hlasové spojení následně umožní cestujícím ve vozidle komunikovat s operátorem tísňové linky 112.

Operátorovi se při volání prostřednictvím systému eCall zobrazí místo nehody na mapě a na obrazovce se vizualizují data zaslaná palubní jednotkou. Podle vytěžených informací vyšle operátor pomoc potřebných složek integrovaného záchranného systému.

Nehoda se objeví i na informačních tabulích

Díky automatické aktivaci systému a minimálnímu souboru dat je možno pomoc poskytnout i tehdy, když nikomu z posádky zdravotní stav nedovolí komunikovat s operátorem nebo je v zemi cizincem a nezná dostatečně jazyk.

Kromě zajištění vyslání pomoci na místo nehody předává telefonní centrum tísňového volání 112 informaci o nehodě také do jednotného systému dopravních informací Národního dopravního informačního centra v Ostravě, které je použije pro texty na informačních tabulích pro řidiče, pro dopravní zpravodajství, aktuální dopravní situaci na internetu, osobní navigační systémy apod. Pro získání technických údajů o vozidle budou telefonní centra tísňového volání 112 propojena s centrálním registrem vozidel a evropským informačním systémem EUCARIS.

Každý rok se v Evropě stane více než 1,7 milionu dopravních nehod, které vyžadují lékařskou pomoc, a mnoho dalších nehod, které vyžadují jiné druhy pomoci. Po nehodě mohou být lidé ve vozidle v šoku, neznají svou přesnou polohu, nejsou schopni ji sdělit nebo nemohou použít mobilní telefon.

Ve všech těchto případech může systém eCall pomoci. Může významně zkrátit čas reakce tísňových služeb a tím zachránit životy nebo snížit závažnost zranění. Kdyby všechna vozidla v EU byla vybavena systémem eCall, smrtelné nehody na silnicích by mohly být sníženy až o 10 %, což znamená záchranu asi 2500 životů ročně.

bullshit ( 26. února 2019 12:58 )

Zase někomu něco hrozí....

Zobrazit celou diskusi