Na křídlech Albatrosu: Letoun L-39 používá na 30 armád světa

Aktualizováno -
22. 11. 2018
12:23
19. 11. 2018
00:00

Trénovaly se na něm tisíce vojenských pilotů v padesátce států světa. Proudový letoun L-39 Albatros se zapsal mezi nejúspěšnější cvičné letouny na světě. První kusy dostala československá armáda v roce 1973. Ve třiceti armádách Albatrosy stále aktivně slouží. Svaz průmyslu a dopravy ČR proto L-39 Albatros zařadil do ankety o největší průmyslové ikony, které budovaly dobré jméno českého průmyslu doma i v zahraničí.

Skoro tři tisíce cvičných vojenských letadel L-39 Albatros sloužily v padesáti armádách světa. Albatrosy si zahrály i v Bondovce Zítřek nikdy neumírá. Dosud ho aktivně používají armády ve třiceti státech. Od letoška má jeden z nejúspěšnějších cvičných letounů na světě svého nástupce.

V říjnu představilo Aero Vodochody letadlo L-39NG. Od Albatrosu převzal aerodynamciký koncept. Z technického hlediska ale z původního letounu moc nezbylo. Trup L-39NG je z 90 procent z nových dílů, jen desetina zůstala z Albatrosu. „Nemá také charakteristické palivové nádrže na koncích křídel. Nádrž je integrovaná přímo v křídle. Letoun má také pokročilé palubní systémy,“ říká mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík.

První exemplář by měl vzlétnout ještě letos. Čtyři nové letouny si už objednalo letectvo Senegalu. Zájem mají také portugalská společnost SkyTech a americká RSW. Prodeji má pomoci i dobrá pověst Albatrosů. „Projekt L-39NG se od počátku ubíral dvěma směry. Jedním byl vývoj nového letounu, který může nahradit u uživatelů stávající Albatrosy, ale také si najde nové zákazníky. Druhý se zaměřil čistě na stávající uživatele L-39. Pro ně Aero připravilo možnost modernizovat letouny zástavbou nového motoru a integrací nejmodernější avioniky,“ dodává Tvrdík. Aero odhaduje, že v příštích deseti letech by mohlo vyrobit nejméně 150 nových letadel.

Vývoj L-39NG zabral dva roky. Albatrosu trvalo devět let, než se z projekčních výkresů dostal do sériové výroby. Základ budoucího úspěchu Albatrosu položil už jeho předchůdce L-29, který v roce 1961 zvítězil v soutěži na jednotný cvičný proudový letoun pro státy Varšavské smlouvy. O dva roky později ministerstvo národní obrany rozhodlo o vývoji nového výcvikového letadla. Technické požadavky byly hotové v lednu 1964 a ještě v témže roce konstruktéři sestavili první model budoucího letadla.

Anketa
Jaká je největší průmyslová ikona české historie?
počet hlasujících: 1415
Anketa
Jaká je největší průmyslová ikona české historie?
České pivo
18 %
Baťa
17 %
Semtex - česká plastická trhavina
13 %
Škoda Auto
11 %
Tatra T77 - první aerodynamicky tvarované auto
10 %
Cvičný bitevník L-39 - slouží v armádách po celém světě
10 %
Avast - světové známý a úspěšný antivir
6 %
Český křišťál
6 %
Zetor
5 %
Klavíry Petrof - světoznámý rodinný výrobce klavírů
4 %
počet hlasujících: 1415

Do prvního letu Albatrosu v té době zbývaly ještě čtyři roky. Československý letecký průmysl musel vyřešit řadu problémů. Vyvinout nové materiály nebo odzkoušet nové technologie. Konstruktéři museli třeba vymyslet vystřelovací křeslo, které se katapultuje s pilotem v případě havárie. V té době sériově vyráběly vystřelovací sedadla jen čtyři země na světě. Československo se k nim připojilo ještě v roce 1964 se sedadlem s integrovaným raketovým motorem.

V pondělí 4. listopadu 1968 ve čtvrt na deset ráno se prototyp s označením X-02 poprvé odlepil v rychlosti 175 kilometrů za hodinu od vzletové dráhy vodochodského letiště. První let trval 35 minut, píše web l-39.cz. Výrobní linku pro sériovou výrobu se povedlo spustit o tři roky později. První kusy dostala československá armáda. V roce 1973 se Albatros představil na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu, kde získal zlatou medaili.

Celkem se Albatrosů vyrobilo 2892. Piloti na něm mohli nacvičovat bojové obraty, přepady pozemních i vzdušných cílů, střelbu či bombardování. Mohl startovat i z travnatých ploch. „Jeho hlavními přednostmi byla skvělá manévrovatelnost, jednoduchá ovladatelnost a snadná údržba. Letouny L-39 sloužily a slouží pro základní, pokračovací i bojový letecký výcvik, jako lehké bojové letouny, i pro leteckou akrobacii,“ uvádí Tobiáš Tvrdík.

Letoun, který mohl létat rychlostí až 750 kilometrů za hodinu ve výšce až 11 500 metrů a měl dolet 1100 kilometrů, se stal symbolem vyspělosti českého leteckého průmyslu. Od jeho nástupce si Aero slibuje totéž. „L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi. Už nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste,“ prohlásil při říjnové představovací show nového letounu prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

 

 

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa