Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Česko dohání v počtu obézních dětí USA. Experti: Může za to reklama na chipsy a sladkosti

Autor: ula - 
15. listopadu 2018
06:00

Počet obézních dětí v Česku stoupá, podobným problémem trpí i ostatní státy Evropské unie (EU). V tuzemsku má nadváhu každé čtvrté dítě, obézní je každé sedmé. Světová zdravotnická organizace (WHO) se domnívá, že děti a dospívající jsou příliš často vystavováni reklamám na potraviny s vysokým obsahem tuků, soli a cukru. 

Podle projektu „S dětmi proti obezitě“ výskyt dětí s nadváhou v Česku překonal neveselé předpoklady z osmdesátých let minulého století. Během první fáze epidemie obezity došlo k dvojnásobnému nárůstu nadváhy v rámci celé populace a mezi dětmi k čtyřnásobnému počtu obézních.

V současné době trpí nadváhou každé 4. dítě, obezitou každé 7. a monstrózní obezitou čtyři ze sta dětí. V České republice je tak okolo 154 000 dětí do 16 let s obezitou, z toho 85 000 dětí s komplexními metabolickými změnami a 34 000 s extrémní obezitou.

„V mezinárodním srovnání se 24,2% výskyt nadváhy u českých dětí začíná přibližovat k 32% výskytu v USA, ale 14% skupina českých obézních adolescentů již převyšuje 11% skupinu jejich amerických euro-kavkazkých vrstevníků. Alarmující situaci v naší dětské populaci demonstruje 4% výskyt monstrózní obezity, která v této skupině představuje třetinu obézních dětí,“ uvádí na stránkách projektu odborníci.

Riziko předčasného úmrtí

Až 2/3 těchto dětí trpí nadváhou i v dospělosti. Pravděpodobnost, že budou obézní i v dospělém věku, je tedy vysoká, stejně tak je vysoká pravděpodobnost rozvoje cukrovky II. typu a kardiovaskulárních onemocnění. Spolu s nimi pak roste rovněž riziko invalidity a předčasného úmrtí.

Mohou za to reklamy?

Podle zprávy Světové zdravotnické organizace (WHO) jsou děti až příliš vystavovány reklamám na potraviny, které škodí zdraví tím, že obsahují příliš mnoho tuku, soli a cukru. WHO proto už delší dobu usiluje o omezení těchto reklam. Podle WHO děti i dospívající podléhají reklamám výrazně více než dospělí, zejména okolo dvanáctého a třináctého roku věku.

V květnu 2010 WHO zavedlo doporučení pro uvádění škodlivých potravin a nealkoholických nápojů na trh. Z 53 zemí přijala doporučení pouze necelá polovina,  ale i v těchto státech zavádění pokulhává i přes důkazy, že propagace nezdravých potravin má na děti a jejich stravovací návyky neblahý vliv. 

Výrobci potravin navíc našli spoustu kliček, jak doporučení obejít. Zejména v některých zemích, kde byl omezen prodej reklamy tučných a sladkých potravin pouze v určitých médiích. Pokud výrobce nemůže mít reklamu v televizi, začne samozřejmě nasazovat reklamy na sociálních sítích. 

Ve Francii bylo zavedno povinné upozornění na zdravotní rizika v reklamách na potraviny s vysokých obsahem tuku, cukru nebo soli, ale připojení k tamější chartě pro zodpovědné marketingové praktiky výrobců potravin je dobrovolné, tudíž ne příliš populární.

Na děti útočí balení výrobků i rozdávání vzorků

Podle WHO sice země podnikají určité kroky, ale ty se nevztahují na širší nabídku pořadů, médií a marketingových technik. Na děti neútočí jen reklama v televizi a na internetu, ale také v podobě balení výrobků, rozdávání vzorků a také sponzoringu dětských akcí.

WHO tak požaduje zavedení zákonných pravidel nejen pro reklamu jako takovou, ale i pro všechny ostatní způsoby marketingové komunikace.

Opatření chrání děti pouze do 13 let, zapomíná se ale na dospívající.

Navíc chybí i rozdělení potravin, které by neměly být propagovány mezi dětmi. WHO proto nabádá země EU, aby spolupracovaly a ochrana dětského zdraví fungovala ve většině zemí podobně.

Video  Za dětskou obezitu nemůže fast food, ale rodiče. Jak je na tom vaše dítě?  - Vím co jím
Video se připravuje ...

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Taurus70 ( 15. listopadu 2018 10:33 )

Djaba jasne a stitna zlaza to taky damy rady pouzivaji😂😂😂😂😂

djaba ( 15. listopadu 2018 09:58 )

Čipsy z marketu obsahují minimum tuku .Jsou to v podstatě sušené brambory .Kdyby sladkosti obsahovaly cukr,byly by tak drahé , že by to nikdo nekupoval .Obezitu způsobují hlavně špatně fungující hormony ,nedostatek pohybu jen okrajově .

Taurus70 ( 15. listopadu 2018 06:56 )

Muze za to hlavne to ze se nehybou a jedi same blafy.Videt dnes mlade damy a pany na koupalisti je velice tristni pohled,da se rict az nechutny😲😲

Zobrazit celou diskusi