Šli jste si koupit do hypermarketu mléko, které podle letáku mělo stát 15 korun a v obchodě stálo o 5 korun více. Pokud je to v době, kdy leták stále platí, tak se jedná o klamavou reklamu. Nezákonnou praktiku používají někteří obchodníci, aby zvýšili prodej svého zboží, ačkoliv ví, že porušují zákon. Často ovšem spoléhají na to, že si toho zákazník nevšimne. Jak poznat, že jste se stali obětí klamavé reklamy a jak můžete obchodníka za lživou reklamu usvědčit?
Leták sliboval levné máslo, v obchodě je ale cena vyšší? Prodejce porušuje zákon, braňte se
1.Co je klamavá reklama?
Právní definice klamavé reklamy je primárně ukotvena v zákoně č. 89/2012 Sb., občanském zákoníku. Dle § 2 977 odst. 1. Laičtěji však můžeme klamavou reklamu definovat jako uvádění nepravdivých informací o výrobku či službě, které jsou příčinou nákupu spotřebitele, přičemž by spotřebitel bez těchto klamavých údajů produkt nezakoupil, nebo by se zvýšila šance na zakoupení produktu od jiného prodejce.
Video Největší lži o slevách: Místo šetření jen magnet na penízeVideo se připravuje ...2.Podle čeho se klamavá reklama posuzuje
Klamavá reklama se posuzuje podle výrazných znaků. Zákon zvláště přihlíží k údajům ohledně složení, výrobního postupu, data výroby, formy dodání, ceny, povahy, odborné způsobilosti apod.
„Klamavá reklama se tedy posuzuje podle toho, jaké nepravdivé údaje jsou uvedeny, na koho je cílena a jak moc byla ve spotřebiteli vyvolána klamná představa o realitě,“ uvádí Eva Jurčíková z portálu Vašenároky.cz
3.Klamavá reklama nebo reklamní přehánění?
Je důležité rozlišit, zda se jedná o klamavou reklamu, nebo pouze o obvyklé reklamní přehánění, které zákonem zakázáno není. Aby však bylo reklamní přehánění legální, musí jej umět rozpoznat průměrný spotřebitel. Jednodušeji řečeno, průměrný spotřebitel musí pochopit, že se jedná o nadsázku, nikoliv fakt.
4.Neodpovídající cena
Příklad klamavé reklamy
V letáku od supermarketu je uvedena cena za konkrétní mléko 15 Kč. V supermarketu po dobu platnosti letáku je však toto konkrétní mléko prodáváno za 20 Kč. Kupující byl oklamán uvedením nepravdivé ceny v letáku.
Příklad reklamního přehánění
V letáku od supermarketu je uvedeno, že mléko nakoupíte za hubičku. Nelze však předpokládat, že v prodejně skutečně mléko rozdávají za polibek.
5.Neodpovídající účinek
Příklad klamavé reklamy
Obchodník deklaruje, že v případě každodenní konzumace jeho zdravého müsli, zhubnete do měsíce 5 kilo, přičemž potravina žádné prokázané hubnoucí účinky nemá.
Příklad reklamního přehánění
V reklamě je vyobrazena slečna, která se po snězení kokosové tyčinky ocitne na tropickém ostrově. Nelze však předpokládat, že se tak v reálném světě stane.
6.Neodpovídající složení
Příklad klamavé reklamy
Pomerančový džus je dle přední etikety pouze ze 100% pomerančové šťávy, ze složení je však patrné, že obsahuje také jablečnou šťávu.
Příklad reklamního přehánění
Muž v reklamě udělá z pomerančového džusu celé pomeranče. Nelze předpokládat, že balení obsahuje celé pomeranče.
7.Další příklady klamavé reklamy
- tvrzení obchodníka, že koupí výrobku přispějete na humanitární účely, ačkoliv tomu tak není
- tvrzení na obalu, že budete štíhlejší, krásnější či chytřejší, přičemž však zakoupený produkt neobsahuje vlastnosti, díky kterým by toho bylo docíleno
- reklamy hlásající, že se jedná o časově omezenou akci či likvidaci prodejny, přestože prodejna se neruší či akce nekončí
- lákání na kurz se školitelem, který má odborné vzdělání v oboru, i když tomu tak není
Video Mladí lidé proti Šmejdům: Pořádají akce pro důchodce, kteří předtím jezdili na předváděčkyVideo se připravuje ...8.Postih za klamavou reklamu
„Pokud se obchodník skutečně dopustil klamavé reklamy, hrozí mu za klamavou reklamu postih. Ve většině případů se jedná o postih finanční. Výše pokuty za klamavou reklamu se liší podle velikosti společnosti, která se nelegálního jednání dopustila, a dále podle rozsahu klamavé reklamy,“ uvádí Jurčíková.
9.Reklamace klamavé reklamy
Jedním ze způsobů, jak klamavou reklamu reklamovat, je podáním stížnosti na ČOI, která může nepoctivému obchodníkovi udělil pokutu. Upozornění České obchodní inspekce však kupujícímu nezajistí náhradu škody. Ideálním postupem je skutečná reklamace výrobku, který podléhá klamavé reklamě.
Příklad: Pokud je v reklamě či letáku tvrzeno, že oblečení obsahuje stříbrná vlákna, ale není tomu tak, měl by kupující nevhodné zboží zaslat zpět prodejci a požadovat vrácení peněz. Jestliže prodejce odmítne peníze vrátit, může si kupující nechat vypracovat znalecký posudek. V případě, že bude posudek ve prospěch kupujícího, zvyšuje se šance, že prodejce reklamaci uzná, pokud reklamaci neuzná, může se kupující obrátit na soud.
Přesně tak, je to u nás samá lež na lež! V telce lžou, v rádiu lžou, v novinách lžou a politici slibují a slibují a přitom se kapsují dokud jsou u koryta!! Jsme hnus.ná rasa které jde dobře udělat jen předklon a mlčet, včetně vlez.p.r.del.ství!!