Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Černý pátek vynesl obchodníkům miliardy. „Letěly“ mobily, hračky i šicí stroje

Autor: ČTK, ula - 
28. listopadu 2017
17:40

Obraty tuzemských e-shopů dosáhly v posledním týdnu během slevových akcí na tzv. Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvedla Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Průměrná sleva dosáhla v e-shopech podle Heureka.cz ale jen 17 procent oproti často inzerovaným desítkám procent. U některých obchodníků akce stále ještě probíhá. České internetové obchody odstartovaly Černým pátkem hlavní vánoční sezonu.

„Celkem se obraty blížily za uplynulých sedm dní čtyřem miliardám korun, přičemž zájem zákazníků byl oproti loňskému roku takřka o třetinu větší,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

„V některých kategoriích byly slevy průměrně 20 procent, například knihy, filmy a hry, někde to naopak bylo méně – například bílé zboží (16 procent),“ uvedl ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman. Mezi nejoblíbenějšími produkty se slevou byly v minulém týdnu podle něj třeba brýle pro virtuální realitu, hry pro Playstation, vysavač nebo kuchyňský robot.

Skupina e-shopů Mall Group čeká za Černý pátek růst tržeb o 50 procent oproti loňské jedné miliardě korun. Na Mall.cz nakupovali více muži než ženy, a to ve věkové kategorii 25 až 34 let.

„Nejsilnější kategorií z hlediska obratu byly tradičně velké domácí spotřebiče s 19 %, následují malé domácí spotřebiče, na třetím místě shodně videotechnika s mobilními telefony – 9,5 %. Z hlediska počtu prodaných kusů s 18 % hračky, následně malé domácí spotřebiče s 13 % a s 10 % potřeby pro domácnost,“ uvedl Jan Řezáč, mluvčí e-shopu. Během slev odbavilo distribuční centrum Mall.cz 548 tisíc kusů zboží.

Velký zájem o mobily, televize i herní konzole

„V rámci akce Black Friday zaznamenáváme zvýšenou poptávku – v meziročním srovnání více než 35 procent. Doposud jsme v této akci protočili přes 1 200 položek, plánují se další,“ řekla Blesk.cz Patricie Šedivá, PR manažerka Alza.cz.

„Největší zájem je jednoznačně o mobilní telefony – prodáno přes 10 000 kusů a v závěsu se drží televize. Nadprůměrně dobře si vedou ale i herní konzole, hry, notebooky, domácí spotřebiče a velká bílá (např. pračky). Výrazně se prodává drogistické zboží,“ dodala Šedivá.

Tržby prodejen Euronics vzrostly oproti loňskému roku o více než 50 procent. „Hlavní nárůst evidujeme u webových objednávek, kde se tržby téměř zdvojnásobily. Největší zájem je o mobilní telefony, tablety, nositelnou elektroniku a velké domácí spotřebiče,“ uvedla mluvčí Euronics Lenka Mastešová.

Internetový obchod T.S.Bohemia během desetidenního Černého pátku dosáhl růstu tržeb o 37 procent meziročně. Nejúspěšnější kategorií z hlediska prodaných kusů byly mobilní telefony a domácí spotřebiče.

Dařilo se i nováčkům na trhu

E-shop Lidl se akce zúčastnil poprvé. „U výrobků zařazených do této akce stoupl zájem opravdu výrazně, byl nárůst vyšší než 400 %. Největší zájem jsme zaznamenali o domácí a kuchyňské spotřebiče nebo šicí stroje,“ uvedla mluvčí řetězce Zuzana Holá.

Video  I tak může v Americe vypadat nákupní horečka Black Friday.  - youtube.com_The Salt Lake Tribune/BPŽ
Video se připravuje ...

„Na Black Friday jsme zaznamenali meziroční nárůst tržeb o cca 80 % a prim hrály parfémy. Zákazníkům jsme doručili bezmála čtvrt milionu produktů v daný den,“ uvedl Radek Ondrašík z e-shopu Notino.cz, který se specializuje na kosmetiku a parfémy.

E-shopy čekají rekordní vánoční tržby, podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci meziročně vzrostou o téměř pětinu na 38 miliard korun. Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu.

agfor ( 28. listopadu 2017 20:05 )

Jakýpak černý pátek, když se většina zboží prodávala za původní ceny, nebo ještě dráž než normálně. Jen údajná cena před slevou byla silně nadsazená tak, že se za ni dané zboží nikdy neprodávalo.

Zobrazit celou diskusi