Smrt holčičky (†2) ve vlaku „rozhýbala“ České dráhy: Zabezpečí dveře za 85 milionů

Autor: bud - 
22. 11. 2017
05:35

Česko loni v létě šokovala tragédie, při které na Olomoucku vypadla z jedoucího vlaku holčička a zemřela. Šlo o starší typy vagónů s otočnými „lámacími“ dveřmi, které nejsou nijak zajištěné proti nechtěnému nedovření. České dráhy provozují přibližně 700 těchto vagónů, tedy zhruba pětinu všech vagónů v provozu. Nyní finišuje jejich modernizace za 85 milionů korun.

Dvouletá holčička zemřela při pádu z vlakového spoje z Luhačovic do Prahy v červenci 2016. Vlak vyjel ze stanice v Olomouci s nedovřenými dveřmi a Drážní inspekce zjistila, že při rychlosti 111 kilometrů za hodinu se nečekaně otevřely. Stalo se to zrovna ve chvíli, kdy byla matka s dvěma dcerami na toaletě. Testování zároveň prokázalo, že neuzavřené dveře se při rychlosti zhruba nad 100 kilometrů za hodinu samovolně a rázně otevřou, a hrozí tak vypadnutí.

Případů, kdy se za jízdy nebezpečně otevřely dveře, bylo v posledních měsících více. České dráhy totiž stále provozují stovky starších typů vagónů, které se v Evropě vyráběly v 60. až 80. letech. Jde přibližně o 20 procent z vozového parku, který má dopravce k dispozici. A právě možné nebezpečí pro cestující firmu přimělo k akci.

Signalizace upozorní personál o nedovření

Momentálně probíhá rozsáhlé zabezpečení dveří v těchto vagónech, za které České dráhy zaplatí až 85 milionů korun. Modernizovány by měly být všechny starší vagóny, které se mohou dostat do provozu, tedy celkem 730. Rozsáhlá zakázka z letošního roku by v tuto chvíli měla být z větší části dokončena. Podle vyjádření drah je hotovo 493 vagónů, dalších 100 pak bylo modernizováno už dříve. Zbývající vagóny budou dokončeny v roce 2018.

Přestože je starší typ „lámacích“ dveří za jízdy blokován a většinou u nich funguje také centrální zavírání, problém nastává při jejich nedovření. „Fungují jako jakékoliv jiné dveře, třeba domovní. Pokud domovní dveře nedovřete, zámek je neúčinný a do domu se může bez kontroly dostat kdokoliv,“ vysvětlil pro Blesk.cz mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský s tím, že personál se o nedovření dveří doposud neměl jak dozvědět.

Po instalaci nových zabezpečení se to změní. „Zavedli jsme nově světelnou signalizaci, která na nedovřené dveře upozorní výrazným varovným světlem jak uvnitř vozu, tak z venku,“ popsal Šťáhlavský s tím, že signalizační zařízení upozorňuje na otevřené dveře na obou stranách. „Když někdo otevře dveře směrem do kolejí, na druhou stranu, než je nástupiště, je o tomto stavu informován i personál na peróně a může dveře, které jsou na opačné straně soupravy a nevidí na ně, zavřít,“ dodal.

Video Holčička vypadla z jedoucího rychlíku. Nehodu nepřežila - ZZS Olomouckého kraje
720p 480p 360p 240p

Dráhy koupí nové vagóny za 20 miliard

Dnes České dráhy provozují celkem 3500 vagónů, z toho bezmála dvě třetiny už obsahují moderní předsuvné dveře, které jsou vždy uzavřeny a blokovány před odjezdem vlaku. „Do konce letošního roku bychom chtěli vypsat výběrová řízení na dalších 160 moderních vozidel v hodnotě přibližně 20 miliard korun,“ upřesnil mluvčí drah. Starší typy jsou průběžně vyřazovány z provozu.

„V průběhu roku 2018 už budou všechny vozy vybaveny moderními předsuvnými dveřmi a vozy se starším typem otočně lámacích dveří budou vybaveny světelnou signalizací, která varuje v případě nedovření nebo otevření dveří,“ dodal Šťáhlavský.

Doporučujeme
dandova ( 22. listopadu 2017 10:04 )

To je dobře. Ale jak to vlastně bylo, se nedozvíme.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa