Čechům se nechce dělat rukama, vadí také směny. Obchody i pošta shánějí tisíce pracovníků
Situace v některých firmách začíná být kritická, protože chybějí lidé. Například Česká pošta nebo obchodní řetězce shánějí tisíce pracovníků a místa se nedaří obsadit ani po zvyšování platů. Lidé totiž stále méně touží po manuální práci nebo náročných směnách a poohlížejí se po práci v kanceláři. Kvůli nedostatku pracovníků tam totiž klesají kvalitativní nároky.
Nezaměstnaných lidí je v Česku nejméně za posledních 19 let, o práci se momentálně uchází 284 tisíc lidí, což je pouze 3,8 procenta. Jen úřad práce nabízí přes 200 tisíc volných pracovních míst, což je o třetinu více než před rokem. Jenže tato místa se nedaří zaplnit. Důvodem je i to, že řada nabídek se v ohodnocení pohybuje jen mírně nad minimální mzdou. Chybí ale i lidé na pozice s mnohem vyššími platy.
Pošta pod tlakem, chybí 3000 lidí na Vánoce
Například Česká pošta, která se s nedostatkem lidí potýká dlouhodobě, inzeruje momentálně na svém webu 1146 pracovních nabídek, z toho více než polovina je na hlavní pracovní poměr. Poště se nedaří nabírat nové lidi ani přesto, že v posledních měsících zvyšovala plat. Šlo ale řádově o stokoruny, jak ukazuje poslední výroční zpráva.
Před Vánoci momentálně pošta shání 3000 brigádníků, v náborové akci je shání už od září. „Oproti loňskému možnému maximu pro brigádníky, což bylo 110 korun za hodinu, jsme tuto částku zvedli až na 145 korun za hodinu, což je u specifických pozic možné maximum,“ uvedl mluvčí Matyáš Vitík s tím, že předvánoční provoz je pro poštu nejnáročnější.
Obchody nabízejí pokladním přes 23 tisíc
Personální krizi řeší také obchodní řetězce, kde i přes růst platů chybějí stovky lidí. Například Lidl hledá téměř 500 lidí, z toho přes 200 na plný úvazek. V Bille chybí přes 350 lidí, především v Praze, Albert shání také přibližně 350 lidí a Tesco obsazuje 250 míst. Nedaří se tedy obsadit bezmála 2000 míst, přestože řetězce nabízejí pro prodavače v pokladnách mzdy přesahující 23 tisíc i 13. platy. Například manažer prodejny v Lidlu si může vydělat až 60 tisíc korun.
Maloobchodní firmy si konkurují a poptávají na trhu podobné lidi, jako třeba logistické podniky. Jenže ty nabízejí vyšší mzdy, shodují se experti. „Odráží to současnou situaci na trhu práce, i přes razantní navyšování mezd, místy meziročně až o desítky procent, není dostatek volných pracovníků, kteří chtějí tuto práci vykonávat,“ říká Tomáš Surka z personálně-poradenské firmy McRoy.
Lidé chtějí teplo kanceláří
Podle agentury Grafton Recruitment se navíc lidé mnohem více přesouvají do kanceláří, kde není práce tolik fyzicky a časově náročná. „Lidé často chtějí získat zkušenosti v administrativě, chtějí využít příležitosti, že je teď dost možností, a i kritéria na administrativní pracovníky se snižují,“ myslí si Michaela Dimitrová z Graftonu. Práci v administrativě tak může dnes získat i zájemce, který by dříve „sítem“ neprošel.
Podle nedávného průzkumu této společnosti za aktuální situace výrazně roste chuť zaměstnanců změnit práci. Je nejvyšší za posledních pět let, až 45 procent lidí zvažuje změnu v horizontu půl roku, bezmála čtvrtina pak dokonce během jednoho měsíce. O změně tedy uvažuje odhadem 3,3 milionu lidí.
Na kase za 23 tisíc? Pán redaktor asi ráčil spadnout z Marsu