Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno, déšť 14°C

Stromy u kolejišť ohrožují zdraví lidí i provoz vlaků. Železničář: Nesmíme je kácet

Autor: Zuzana Zelenková - 
1. listopadu 2017
05:02

Po nedělní vichřici se objevují stále nové obrázky popadaných stromů, které bránily v provozu vlaků. Podle železničáře jsou takové stromy ještě mnohem nebezpečnější, než se může zdát. Provoz a zdraví cestujících totiž neohrožují jen bezprostředně po dobu nějaké té fujavice, ale i při běžném chodu. Správa železniční cesty ovšem uvádí, že preventivní kácení nedovoluje legislativa ani trasování železnic. Ministerstvo životního prostředí odmítá, že by s tím byl problém. Otázkou prý je, zda jsou stromy součástí lesa, nebo ne.

Podle strojvedoucího Jakuba je na vině špatné hospodaření. „Může za to zejména zanedbání prořezu v mnoha minulých letech, kdy zeleň roste až do naprosté blízkosti kolejí a zasahuje nejen do průjezdného průřezu, ale často až za hranice karoserie vozidel a ohrožuje nejen jejich lak, ale kolikrát i cestující, kteří by se vyklonili z okna,“ uvedl mašinfíra.

Podle muže je problém i v tom, že často v okolí tratí rostou akáty, které jsou křehké, a při každém větším větru je jich kolem trati několik popadaných. „Asi přede dvěma lety se situace začala zlepšovat díky aktivitě SŽDC, ale tu zastavilo napadání ekoteroristických organizací, které si tak váží více stromů, ačkoli jde v naprosté většině jen o nálety, než zdraví a životů lidí, kteří jsou ve vlacích,“ popsal situaci Jakub.

„Kartáč“ dostane přepravce

Situace je prý velmi patrná třeba na trati z Českého Těšína do Opavy, kde mezi Českým Těšínem a Ostravou Svinovem byl proveden průřez. To zabránilo i problémům s adhezí (přilnavostí). „Ale třeba mezi Ostravou Svinovem a Opavou východ se prořez chystá a díky listí na kolejích a dalším následkům zeleně okolo kolejí tady naopak problém s adhezí máme,“ uvedl Jakub.

Co to znamené v praxi? Fíra se jednoduše nedokáže dobře rozjet a hlavně potom dobře zastavit. Vlak má navíc díky smykům delší brzdnou dráhu. „Osobně jsem již před padlým stromem zastavoval a není to žádná legrace. Když fouká, tak člověk musí za každým obloukem čekat něco spadlého. Osobně nemám nic proti ochraně přírody, ale nesmí to být na úkor zdraví, životů a ani majetkových újem při mimořádných událostech,“ dodal Jakub. Jako úplně nejhorší hodnotí to, že „kartáč“ od cestujících ve finále dostávají dopravci, kteří za stav infrastruktury nemůžou.

Podle SŽDC téměř ve všech případech přerušení provozu při nedělní kalamitě byl na vině pád zdravého stromu do kolejiště. Preventivní kácení je podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše ale naprosto nemožné. Je to prý kvůli charakteru trasování železničních tratí, ale i kvůli tomu, že ani legislativa ministerstva životního prostředí takovou prevenci neumožňuje. Stromů na trať spadlo na dvě stovky.

„U ohrožujících dřevin provádíme kácení preventivně a to i přes skutečnost, že jsme za tuto činnost byli v minulosti opakovaně pokutováni. V případě podobných kalamitních stavů podobné problémy ovšem nepostihují pouze železnici, ale též silniční dopravu a energetické systémy. Jenom v České republice byly bez dodávek elektrické energie statisíce lidí,“ uvedl Illiaš.

Železničáři: Škody zatím neznáme

Kalamita se týkala celé centrální Evropy, německé železničáře ze sedmi spolkových zemí trápila až do pondělního rána. V Česku byla nejhorší situace v pondělí ráno. V jeden okamžik bylo mimo provoz téměř třicet železničních tratí.

Předběžné škody, které způsobily hlavně popadané stromy, se budou pohybovat v milionech korun. Definitivní suma by měla být jasná ve čtvrtek.

Přepravci cestující odškodnili, jednalo se o takzvaně vyšší sílu, kterou nikdo nemůže dopředu předpokládat. Přesto měli lidé primárně zůstat doma tak, jak radili meteorologové.

„Vlakový dopravce vyplatil cestujícím ze spojů, které byly zpožděny z důvodu nedělní vichřice, kompenzace za zpoždění v souhrnné výši více než 1,2 milionu Kč,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj. Lidé dostali peníze automaticky, aniž by o ně museli žádat.

České dráhy (ČD), které přepraví pravděpodobně nejvíce cestujících, odškodňovaly také. K tomu navíc prodloužily platnost zakoupených jízdenek až do pondělí. „Cestující tak mohli využít své jízdenky z neděle i v pondělí. Přesto jsme již od neděle vyřídili a ještě budeme vyřizovat řádově několik tisíc žádostí o návratky za nevyužité jízdenky, kdy lidé své cesty zrušili, odložili nebo zvolili alternativní dopravu. Další žádosti mohou podávat cestující i v příštích týdnech podle standardních podmínek,“ uvedl pro Blesk.cz tiskový mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Odškodňoval i LEO Express. „Výše kompenzace se odvíjí od toho, jak dlouho byl vlak zpožděný, takže to je 25 procent do dvou hodin, nad 2 padesát, pokud se cestující vzdal jízdy, tak se vrací jízdné v plné výši. Za odřeknuté spoje vracíme 150 procent,“ uvedla pro Blesk.cz tisková mluvčí LEO Expressu Kateřina Veitová. Cestující si musí o výplatu zažádat. Společnost potom peníze vyplácí z vlastních zdrojů, byť za stav tratě není zodpovědná. Částku, kterou na výplaty použije, už tedy nenárokuje v pojišťovně, ani jinde.

Kácení podél tratí? To je dva roky stará kauza

K pádům stromů by zřejmě nemuselo docházet, kdyby se přistoupilo k plánu, se kterým SŽDC přišla přede dvěma lety. Proti byla právě zmíněná legislativa, ale i ekologové. 

Že šlo v roce 2015 o větší kauzu, potvrdila Marcela Klemencová ze společnosti Arnika. „Železničáři se začali věnovat údržbě dlouhodobě zanedbaných porostů podél tratí. Nám se nelíbilo, že to brali komplexně a podpořili to i svým interním předpisem, který stavěl technické normy zákona nad zákon o ochraně přírody, který stanovuje podmínky jak kácet,“ uvedla pro Blesk.cz Klemencová.

Prioritní prý sice byla bezpečnost, ale i technické normy, které říkaly, v jaké vzdálenosti mají dřeviny růst. To se náhle dostalo do křížku se zákonem na ochranu přírody. Hlavní háček však podle odbornice zůstával v tom, že dlouhá léta předtím se s často náletovými porosty nic nedělalo. Ty vyrostly do rozměrů, kdy už jejich regulace spadá pod zákon a není možné je jen tak vymýtit.  

Ministerstvo životního prostředí: Kácel lze, ale...

Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že preventivně kácet je možné. Má to ale několik podmínek. V gesci ministerstva jsou navíc jen dřeviny, které rostou mimo lesy.

„Preventivně kácet s ohledem na bezpečnost a ochranu lidských životů je rozhodně možné. Před dvěma lety MŽP udělalo vstřícný krok a na základě komunikace s ministerstvem dopravy (MD) a SŽDC jsme upravili zákon o drahách v gesci MD i zákon o ochraně přírody a krajiny v gesci MŽP,“ uvedla pro Blesk.cz tisková mluvčí ministerstva životního prostředí Dominika Pospíšilová a dodala:

„Stávající právní úprava tak umožňuje SŽDC kácení dřevin v souvislosti se zajištěním bezpečného provozu na dráze pouze na oznámení, to znamená bez povolení (stejně jako to mají správci vodních toků a energetických sítí pozn. red.). Postup je přesně daný tak, aby bylo možné ochránit lidské životy a současně zamezit plošnému vykácení dřevin ve volné krajině podél drah.“

Podle Pospíšilové se však jedná právě a pouze o dřeviny, které rostou mimo les. Takže pokud vede železnice lesem, spadá už celá problematika pod ministerstvo zemědělství.

Co na ochranu dřevin rostoucích mimo les říká zákon?

Všechny dřeviny (stromy, keře, dřevité liány) rostoucí mimo pozemky určené k plnění funkcí lesa jsou podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny (dále je zákon), chráněny před poškozováním a ničením (§ 7 zákona) bez ohledu na jejich druh a původ. Poškozováním dřevin je míněn zásah, který způsobí podstatné a trvalé snížení jejich ekologických a estetických funkcí nebo bezprostředně či následně vede k jejich odumření.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

agfor ( 1. listopadu 2017 13:18 )

Představte si, že stromy ohrožují zdraví lidí všude, hlavně v lese. Co kdybychom všechny lesy vykáceli a vzniklou plochu vybetonovali. To by bylo parkovišť.

vaber ( 1. listopadu 2017 08:16 )

jen kácejte aby nebyl ohrožen člověk , až se vykácí všechno bude ohroženo lidstvo, na člověku záleží na lidstvu ne a jako nejvědší ničitel přírody tj. Božího díla, si zaslouží spravedlivý trest

havran2 ( 1. listopadu 2017 06:34 )

Kvůli bezpečnosti by se stromy měli vykácet u silnice, u železniční tratě,u elektrického vedení a všude kde je nebezpečí života ! ! !

Zobrazit celou diskusi