Učit se na zahradníka studentům už nevoní. Láká je agropodnikání nebo chovatelství

Autor: ČTK, var - 
22. září 2017
10:30

Značně kolísavý je zájem absolventů základních škol o studium na Střední zemědělské a zahradnické škole v Olomouci, která nabízí čtyřleté obory s maturitou i tříleté obory s výučním listem. Nejvíce žáků studuje agropodnikání či chovatelství, naopak o zahradnictví je nyní malý zájem, řekl ČTK ředitel Střední zemědělské a zahradnické školy v Olomouci Petr Sklenář.

„Jeden rok třídu naplníme celou, jeden rok ze tří čtvrtin. Zájem je relativně dobrý, ale byli bychom samozřejmě rádi, kdybychom si mohli studenty více vybírat,“ uvedl Sklenář. Zhruba čtvrtina studentů Střední zemědělské a zahradnické školy v Olomouci pochází z venkova, takže mají k zemědělství blízko.

Absolventi základních škol, kteří se hlásí na Střední zemědělskou a zahradnickou školu v Olomouci, mají zájem hlavně o agropodnikání a chovatelství. „Naopak máme velký nedostatek zahradníků, tam je to bída a můžeme otevírat jen půlku třídy,“ uvedl Sklenář, podle kterého proto jednu třídu tvoří studenti zahradnictví a jezdectví.

Tuzemské zahradnictví se podle Sklenáře potýká s nedostatkem pracovníků. „Firmy by chtěly nové pracovníky, ale my jim je nemůžeme dodat, protože o tento obor není zájem. Letos se poprvé otevřel ročník se stipendiem, přesto to ale nemělo vliv na to, že bychom (na obor zahradnictví) přijali více studentů,“ řekl.

Střední škola se dlouhodobě snaží propagovat své učební obory, aby je zatraktivnila v očích rodičů i žáků. Podle Sklenáře se situace na trhu práce zlepšuje, takže studenti nemusí mít obavy, že po skončení školy nenajdou uplatnění. „V praxi je už zájem o odborníky v tomto oboru, protože začíná být nedostatek pracovníků v zemědělství,“ uvedl.

Sehnat učitele je problém

Sklenář upozornil, že například platy technických pracovníků v zemědělství za posledních pět či šest let značně vzrostly, což na druhou stranu škole způsobuje komplikace. „Začínám mít problém sehnat některé učitele-odborníky. Raději zůstávají v praxi, než aby šli učit, protože platem nemůžeme konkurovat,“ podotkl Sklenář.

Vybavení centra odborné přípravy střední zemědělské školy je podle Sklenáře vylepšováno hlavně díky dotacím ministerstva zemědělství. Podle něj se škola snaží držet krok s dobou, aby se studenti neučili na zastaralé technice a po příchodu do praxe je nečekalo překvapení.

Střední škola v minulosti měla i školní statek, který byl v 90. letech minulého století zrušen. Studenti mají nyní praxi v zemědělských podnicích, což podle Sklenáře není vždy ideální. „Přináší nám to méně starostí, ale mnohé podniky nechtějí naše žáky kvůli hygienickým předpisům pouštět do některých svých provozů. Statek nám chybí například na výuku chovu prasat nebo drůbeže,“ dodal Sklenář.

Video  Ferdinandovy zahrady: Jak ze špatné zeminy vytvořit dobrou pro sázení rostlin?  - Česká televize/BPŽ
Video se připravuje ...

 

Zobrazit celou diskusi