Majitel Kauflandu a Lidlu je nejbohatším Němcem. A české pobočky mu vynesly miliardy

Vlastní Lidl a Kaufland a v poslední době má hned několik důvodů k radosti. Dieter Schwarz stojí v čele žebříčku německých boháčů. Prosperují mu přitom i pobočky v Česku, dle webu E15.cz mu vynesly miliardy – odnesl si prý největší balík dividend z tuzemského maloobchodu za posledních 10 let. A to 31 miliard korun.
Nejvyšší dividendy, které míří z Česka k mateřským koncernům, jsou v případě Kauflandu a Lidlu dobrou zprávou pro magnáta Dietera Schwarze, upozorňuje deník E15 na svém webu.
„Je třeba umět vyjednávat s dodavateli a nakupovat zboží za co nejvýhodnější ceny. Stejně důležité je, jak obchodníci co nejefektivněji dopraví zboží ke svému zákazníkovi,“ řekla webu prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková k tomu, jak dojít k ziskovým maržím řetězců.
Nejbohatší Němec profituje i v Česku
Pod úspěch Lidlu a Kaflandu se pak podepisuje i to, že se tyto řetězce nepustily do pořizování supermarketů od konkurence, která vyklidila pole. A proto se nezadlužily.
Majitel Kauflandu a Lidlu Dieter Schwarz přitom skončil na první příčce německých boháčů dle časopisu Bilanz. Jeho majetek má činit 37 miliard eur.
Až za ním skončili Schwarzovi konkurenti v byznysu – rodina Reimannových, která stojí např. za firmami Jacobs Douwe Egberts či Wella, podnikající v oblasti kosmetiky, ale i výrobků pro domácnost a cukrovinek (30 miliard eur), na třetím místě pak Georg Schaeffler s matkou Marie-Elisabeth, kteří stojí mj. za firmou Continental (25,5 miliard eur). Dále se umístily rodiny Karla Albrechta mladšího (23 miliard eur) a Thea Albrechta mladšího (18,5 miliard eur), jimž patří diskonty Aldi Süd, respektive Aldi Nord.
Loni přibylo 21 nových prodejen potravinářských řetězců
V loňském roce přitom v Česku přibylo 21 nových prodejen potravinářských řetězců. Na konci roku 2016 tak působilo na českém trhu 740 supermarketů, 659 prodejen diskontů s potravinami a 317 hypermarketů. Vyplývá to ze studie GfK Supermarket, Diskont & Hypermarket.
Na tuzemském trhu působí čtyři společnosti se supermarketovými řetězci, které mají dohromady 740 prodejen s celkovou prodejní plochou 507 000 metrů čtverečních. Trh supermarketů v ČR se koncentruje do vlastnictví tří mezinárodních společností – Ahold, REWE a Tesco Stores, navíc zde významně působí domácí družstevní síť COOP.
Praha má nejvíc supermarketů
„V průběhu roku 2016 se zvýšil počet supermarketů o 11 prodejen a celková prodejní plocha supermarketů se navýšila o asi 6 000 metrů čtverečních,“ uvedl Pavel Cabal z GfK.
Nejvíce supermarketů je Praze (154), nejmenší zastoupení mají naopak v Karlovarském kraji, kde je jich pouze 14. Na českém trhu jsou dále čtyři hypermarketové řetězce, a to Albert hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco hypermarket.
Celkem mají 317 prodejen s celkovou prodejní plochou 1,36 milionu metrů čtverečních. Loni přibyly tři tyto prodejny, a to Kauflandu. Celková prodejní plocha hypermarketových prodejen se rozrostla o zhruba 9 000 metrů čtverečních.
Nejvíc hypermarketů je v Moravskoslezském kraji
Nejvíce hypermarketů je v Moravskoslezském kraji (45), naopak nejméně jich má Liberecký kraj (12). Diskonty jsou v tuzemsku čtyři – COOP Diskont, Lidl, Norma a Penny Market.
Dohromady provozovaly na konci roku 659 prodejen s celkovou prodejní plochou 497 tisíc metrů čtverečních. Největší celkovou rozlohu mají prodejny řetězce Lidl. Nejvíc diskontů je ve Středočeském kraji (91), nejméně ve Zlínském kraji (27).
Co je s Lidlu, není k jídlu. Med z Medokomerc je dovážený z Bulharska, Moldávie, Rumunska, Slovenska, Španělska a Ukrajiny, mimo Evropu jsou dodavateli z Argentiny, Čile, Salvadoru a Uruguaye. (viz jejich web) Tfuj.