Na silnicích v ČR umírají děti příliš často. 150 obětí za 10 let, rodiče podceňují poutání
Letos už na českých silnicích zemřelo pět dětí a 70 jich bylo zraněno. Každý rok pak v průměru zemře 15 dětí. Za poslední desetiletí se nicméně počet dětských úmrtí snížil na polovinu. Vyplývá to z dlouhodobých statistik BESIP. Děti do 12 let přitom patří k nejzranitelnějším, protože nedokážou rychle reagovat a ani analyzovat situaci.
Na čtyřproudové magistrále nedaleko centra Plzně srazil v polovině června řidič volkswagenu dva chlapce (7 a 12 let). Oba svým zraněním podlehli. Příčiny nehody vyšetřuje policie, podle všeho ale přebíhali silnici, čí vina to ale byla, zatím není jasné. Jde o dvě děti z celkem pěti, které za prvních 7 měsíců letošního roku zemřely na českých silnicích. Dalších 70 dětí bylo zraněno.
Od roku 2008 zavinily děti v Česku více než bezmála 6 300 dopravních nehod, z toho ve 4062 případech jako chodci a ve zbytku jako cyklisté. Následkem toho zemřelo celkem 14 dětí. Celkem od roku 1993 zemřelo celkem 769 dětí.
O polovinu méně mrtvých
Čísla nicméně dlouhodobě klesají. Zatímco v 90. letech umíralo v průměru 40 až 50 dětí ročně, v posledních letech se toto číslo pohybuje pod 20 mrtvými za rok. Například loni zemřelo na silnicích 13 dětí, v roce 2015 pak 18 dětí. Nejčastěji děti umírají v průběhu letních prázdnin, a to bezmála třetina z obětí.
Děti jsou jako chodci ohroženi mnohem více než dospělí. „Dítě nemá dostatek zkušeností, reaguje pomaleji, má omezené zorné pole. Nedokáže analyzovat více faktorů najednou, nepřemýšlí v abstraktních pojmech. Mnohem hůře odhaduje rychlost a vzdálenost přijíždějících vozidel. Nedokáže-li se rychle rozhodnout, jedná často zbrkle,“ říká Martin Farář, vedoucí BESIP. Podle něj dětem omezuje výhled i tělesná výška, kvůli které se přes zaparkovaná auta často ani nemůže rozhlédnout.
Rodiče by měli dítě vybavit reflexními prvky, které mohou řidiči registrovat, a předejít tak střetu. „Nezanedbatelná je dobrá viditelnost dítěte. Na oblečení, tašce či batohu na zádech jsou velmi dobrým pomocníkem reflexní prvky,“ uvádí Farář.
Rodiče podceňují připoutávání
Celkem 97 dětí za posledních 10 let zemřelo jako spolucestující v autě. Téměř třetina takto zemřelých dětí přitom nebyla připoutána nebo neseděla ve vhodných dětských sedačkách. „Situace se však zlepšuje. Zatímco nejvíce nepřipoutaných dětí přišlo o život v letech 2006 a 2007, pokaždé šest dětí, v roce 2015 se jednalo o dva fatální případy,“ uvedl dopravní expert Roman Budský z organizace Tým silniční bezpečnosti.
Podle Budského je důležité, aby vzdělávání v oblasti silniční bezpečnosti nerealizovaly jen školy, ale aby na osvětu dbali také rodiče. „V konečném důsledku jsou to právě rodiče, kteří jsou pro ně každodenním vzorem. Vzorem, který rozhoduje, nakolik bude brát nastupující generace problematiku bezpečnosti na silnicích vážně,“ je přesvědčen expert.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.