Expert kárá kvalitu přechodů. Chodci jsou na nich večer jako duchové

Autor: Tomáš Polák - 
17. prosince 2016
20:00

Drtivá většina přechodů v Česku je špatně zřízena, uvedl pro Blesk.cz dopravní expert z Týmu silniční  bezpečnosti Roman Budský. Chodci jsou na nich téměř neviditelní, přesvědčili se v pražských ulicích naši fotoreportéři. Mnoho přechodů je navíc „ochozeno“ a nejsou proto ani vidět.

Praha, ulice Železničářů, 18:30. Dva téměř „neviditelní“ chodci přechází nevhodně osvětlený přechod. Kvůli ostrým automobilovým světlům jsou vidět jen nohy dvou přecházejících mužů. Jelikož jsou oba oblečení v černém, zbytek postavy vypadá skoro jako duch. Lampy se nachází až pár metrů za přechodem, kvůli tomu není skoro vidět ani samotný přechod.

Podobně to vypadá také v ulici Bělohorská na pražském Břevnově, kde přechod bez semaforu přebíhal muž se dvěma dětmi. Špatně jsou vidět ale i chodci na daleko větších ulicích. Například na Čechově mostě, kde má přechod zhruba třicet pět metrů, je vyjetý, a není téměř vidět. Nejenom tyto ale i další přechody, které fotoreportéři Blesku zachytili v hlavním městě, nesplňují základní požadavky dopravních expertů.

Na Čechově mostě je vyjetý přechod a chodci nejsou skoro vidět. Na Čechově mostě je vyjetý přechod a chodci nejsou skoro vidět. | Blesk.cz - Jakub Poláček

„Přechod pro chodce musí být nasvícen intenzivněji, než je intenzita lamp veřejného osvětlení v okolí. Musí být ale vidět i prostor kolem přechodu, aby byl šofér schopen vidět nejenom chodce, který právě vstoupil na přechod, ale i toho, kdo se k němu blíží,“ vysvětlil dopravní expert Budský. To ale podle něj i podle zjištění Blesk.cz není časté. „Světlo musí být nejenom intenzivnější, ale musí být i jinak zabarvené. Ty správně nasvícené přechody svítí bíle, kdežto ty okolní lampy jsou do žluta,“ pokračoval.

Problém s veřejným osvětlením

U správně nasvíceného přechodu jsou pak lampy lehce natočeny, aby chodce osvětlovaly z boku. „Když je totiž na chodce svíceno ze shora, tak se může stát, že nebude vidět vůbec, protože bude mít sice osvícený vršek hlavy, ale ten bok, ke kterému se blíží šofér, bude poměrně neviditelný,“ upozornil Budský. To ze vzorku 18 nafocených přechodů splňovaly pouze dva. Přitom statistiky mrtvých chodců jsou stále velmi znepokojující.

Jen loni zemřelo 131 chodců, ve 111 případech vinou řidičů. Nejčastější příčinou fatálních nehod zaviněných řidiči byla nepřiměřená rychlost jízdy, ta zabíjela ve 47 případech. A z viny řidičů umírali chodci i na vyznačených přechodech, v loňském roce se jednalo o 21 obětí. Další dvě osoby zemřely na přechodu vlastní vinou. Šlo tak o devátou nejtragičtější příčinu nehod řidičů motorových vozidel.

I v ulici Pod Kotlářkou chybí lampy nad přechodem. I v ulici Pod Kotlářkou chybí lampy nad přechodem. | Blesk.cz - Jakub Poláček

Podle Budského je většina přechodů špatně uspořádána kvůli špatnému nastavení veřejného osvětlení. „Několik přechodů pro chodce už je ojetých, vyježděných a ještě jsou ke všemu umístěné v tom úseku mezi lampami. To znamená, že ten šofér jede, oslní se lampami, ke všemu na něj působí světla protijedoucích vozidel a do toho se objeví přechod, který pro něj v podstatě je neviditelný,“ řekl.

„Stačí, když do toho lehce zaprší, takže se to začne lesknout a řidič nemá ani tušení, že se blíží k zebře. Chodec je přesvědčený, že je vidět, když je přítomné veřejné osvětlení a přitom on o něm řidič vůbec neví,“ popsal „zákeřnost“ českých přechodů Budský, podle kterého je v takovém stavu drtivá většina českých přechodů.

„Co se musí stát?“

Změnit konkrétní přechody není přitom jednoduché. „Jde o otázku dopravního inženýrství a navrhování pozemních komunikací. Je potřeba, aby dopravní inženýr ten samotný přechod zhodnotil, a po dlouhodobém sledování se zjistilo, jestli tam je nebo není nehodovost,“ vysvětlil vedoucí BESIP Martin Farář.

Podle Faráře existují různé metody sběru dat, které vyhodnocují i nahodilost toho, co se u konkrétní nehody stalo. „Například u křižovatky, kde zemřeli při nehodě čtyři lidé, mohlo jít o chybu způsobenou nepřehledností křižovatky, ale také to mohlo být proto, že se řidič skláněl pro zapalovač. To znamená, že data úmrtnosti musí být vhodně vyhodnocena,“ upřesnil.

Lidé chodí mimo přechod

Ne vždy je ale chyba jenom na straně komunikace. Samotní chodci loni zavinili celkem 1229 nehod, při nichž bylo 20 osob usmrceno, dalších 132 těžce a 980 lehce zraněno. Nejčastěji se jednalo o přecházení mimo přechod pro chodce. Nehody chodců si vybíraly svou daň i mezi dětmi. Celkem jich bylo pět usmrceno, z toho jedno vlastní vinou, 63 zraněno těžce a 649 lehce.

Důležitá je tak podle Faráře hlavně prevence ze strany řidičů i samotných chodců. Ti si často myslí, že mají přednost všude. To ale není vždy pravda. Například před tramvají nebo vozidlem policie, záchrankou nebo hasičů, které jede pod majákem, chodec přednost nemá. Právě na tuto výjimku chodci na přechodech měst s tramvajovou dopravou někdy zapomínají.

Velkou roli v dopravní výchově dětí pak hrají nezodpovědní rodiče. „Velmi často se lze setkat s příkladem, kdy rodič dává dětem nesprávný vzor. Například stojí na přechodu pro chodce, který je označen semaforem, ale protože zrovna nic nejede, tak se zkrátka jen rozhlédne a na červenou vstupuje na přechod. To dítě to samozřejmě vidí a v takovou chvíli v něm vzniká precedens. Protože když to dělají rodiče, pro dítě nositel hodnot, tak si rozporujeme to, co se v těch dětech snažíme zakořenit – tedy že se chodí opravdu jen na zelenou,“ upozornil Farář.

y1xcvbnm ( 17. prosince 2016 20:31 )

Expert kára kvalitu přechodů, měl by pokárat vetšinu chodců že se na přechodu pro chodce chovají jako uržení z řetězu, mají přeci přednost a tak si zastav ty za volantem, bohužel někdy se to nestihne . Kdyby se nechovali jako stádo tak by nebylo tolik úmrtí na přechodech. Zrovna jako ten co vlezl pod dodávku , kdyby se podíval na pravou stranu a nekoukal jen dopředu nepřejel by ho . Ovšem výsměchem je to že nehoda se stala 16.11. . poznávací značku BMW policie znala a " 62 hrdina " se přišel udat po měsíci sám. To je opravdu smutné ....

Zobrazit celou diskusi