Týraná Marie (78) skončila v nemocnici: Zoufalí senioři hledají pomoc přes telefon
Cítí se osamělí, zbyteční a někdy dokonce uvažují o sebevraždě. Řeč je o desítkách tisíc seniorů v Česku, kteří se nemají komu svěřit a často proto hledají pomoc na některé ze speciálních linek pro seniory. „Nemít možnost promluvit si s živým člověkem několik dní je pro lidskou duši těžká zkouška,“ říká Kateřina Bohatá, která jednu z linek vede. Podle ní se stovky hovorů týkají dokonce i domácího násilí nebo špatného zacházení ze strany rodiny.
Paní Marie (78) bydlí se synem svého bratrance. Před několika lety ho u sebe nechala pobývat, protože se bála samoty. Proto na něj také přepsala dům, kde jí zůstalo pouze věcné břemeno v podobě práva na dožití v nemovitosti. Syn bratrance a jeho přítelkyně Marii chtějí dostat z domu a ubližují jí. Marie byla dokonce dvakrát hospitalizovaná.
I s tímto příběhem se setkali pracovníci linky pro seniory, kterou provozuje organizace Život 90. Jen loni se na ni dovolalo více než 33 tisíc lidí a průměrný hovor trval kolem 15 minut. Senioři nejčastěji řeší tíživou samotu, která je tématem přibližně poloviny všech hovorů.
„Mají problém navázat komunikaci s okolím, bojí se s někým mluvit, protože mají pocit, že nevypadají dobře, nebo se stydí za svou chudobu. Trápí to ženy i muže, ale u mužů je to větší problém,“ říká v rozhovoru pro Blesk.cz Jan Lorman, ředitel organizace. Pro seniory podle něj není vůbec snadné zvednout telefon a jednoduše zavolat. Mnozí se k tomu odhodlávají celé hodiny či dokonce dny.
Ztráta smyslu života, úvahy o sebevraždě
Mezi častá témata hovorů patří také finanční potíže, týrání ze strany rodiny nebo pečovatelů, i další potíže. Senioři volají třeba v případě, kdy je někdo okrade nebo podvede, případně jim umře někdo blízký. Stovky hovorů ročně se týkají také ztráty smyslu života či dokonce úvah o sebevraždě.
Velkou pestrost témat, s nimiž se důchodci na linky s důvěrou obracejí, potvrzuje také Kateřina Bohatá ze sdružení Elpida, která rovněž provozuje linku pro seniory. „Pracovník musí být neustále ve střehu a připraven řešit nečekané. Trendem posledních dvou let je nárůst hovorů s tématy péče o osobu blízkou trpící demencí, stejně tak přibývá hovorů s problematikou existenční finanční tísně,“ uvádí s tím, že někdy na linky volají také příbuzní seniorů.
VŠECHNY DÍLY SERIÁLU ČESKÝ DŮCHOD NAJDETE ZDE
Poslouchání i právní rady
Každý den pracovníci Elpidy přijmou zhruba stovku hovorů. Někdy nechají důchodce vypovídat, jindy jim poskytnou například právní nebo jiné rady. Pomáhají jim třeba řešit situace, do kterých je dostanou takzvaní „šmejdi“ se svými nevýhodnými nabídkami.
„Jsme zvyklí být volajícím oporou i v tématech, o kterých se nedá mluvit s nikým blízký. Patří mezi ně úmrtí blízkého člověka, poslední fáze života s neléčitelnou nemocí, týrání či domácí násilí i sebevražda,“ vysvětluje Bohatá s tím, že obvyklý hovor trvá 8 až 25 minut. Výjimkou ale nejsou ani hovory trvající třeba hodinu nebo déle.
KAM ZAVOLAT: Tady mohou senioři najít pomoc
Senior telefon Život 90, 24 hodin denně: 800 157 157
Linka seniorů Elpida, každý den od 8 do 20 hodin: 800 200 007
Na obě linky je možné zavolat odkudkoliv z České republiky a zcela zdarma.