„Za odložené věci neručíme“? Nesmysl a lež! Obchodník vám musí uhradit škodu

Autor: ula - 
29. srpna 2017
05:02

Návštěvníci restaurací, koupališť nebo fitness center se mnohdy u skřínek a věšáků setkávají s varovným nápisem „Za odložené věci neručíme“. Provozovatelé sázejí na jejich nevědomost a spoléhají se, že v případě odcizení věci nebudou díky takové ceduli vyzváni k náhradě škody. Ve skutečnosti je ale jejich odpovědnost dána zákonem a okradený návštěvník tak má navzdory klamavému upozornění právo požadovat náležité odškodnění.

„Zákon stanovuje, že pokud je s provozováním nějaké činnosti zpravidla spojeno odkládání věcí a věc byla odložena na místě k tomu určeném nebo obvyklém (věšák, šatna, odkládací skříňka), pak má provozovatel povinnost nahradit poškození, ztrátu nebo zničení takové věci,“ upozorňuje Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz.

Pokud odložíte kabát na věšák v restauraci nebo oblečení včetně cenností do skříňky v šatnách koupaliště nebo fitness centra, budete mít v případě jejich odcizení nárok na odškodnění ze strany provozovatele v plné výši.

Provozovatel by se odpovědnosti za ztrátu nebo poškození věci mohl zprostit pouze v případě, kdy by věc nebyla odložena na místo k tomu určené. Pokud by byly například odcizeny volně položené hodinky na dece na koupališti nebo kdyby návštěvník restaurace nechal peněženku na toaletě a následně by ji již nenašel.

Odložené věci v hotelu

Podobné pravidlo se týká také věcí ponechaných na hotelovém pokoji. Provozovatel ubytovacího zařízení je podle občanského zákoníku odpovědný za věci, které ubytovaný vnesl do prostor vyhrazených k ubytování nebo k uložení věcí.

Zloději okradli spící turisty v hotelu o věci za půl milionu korun:


„Bude tak odpovídat nejen za ztrátu věcí z hotelového pokoje, ale například také hotelové kolárny. Výše náhrady škody je v tomto případě ovšem limitována na stonásobek ceny ubytování za den. Výjimku tvoří pouze věci, které provozovatel ubytovacího zařízení převzal do úschovy nebo na kterých sám způsobil škodu. Potom je zavázán k jejich náhradě bez omezení,“ vysvětluje právník.

V případě, že zanecháte fotoaparát v hodnotě 50 tisíc korun na svém pokoji a dojde k jeho ztrátě, odpovědnost provozovatele bude limitována s tím, že je v závislosti na ceně ubytování možné, že dostanete pouze část skutečné hodnoty. Jestliže však dáte foťák do úschovy do hotelového trezoru, provozovatel bude hradit poškozenému ztrátu věci v plné výši.

S uplatněním nároku neotálejte

S uplatněním svého nároku by ovšem poškozený návštěvník rozhodně neměl otálet. Právo na náhradu škody musí poškozený uplatnit u provozovatele bez zbytečného odkladu, nejpozději ovšem ve lhůtě do 15 dnů. V opačném případě by totiž po jejím uplynutí mohl provozovatel v rámci případného soudního řízení namítnout, že právo nebylo uplatněno včas, a tím by ve sporu uspěl.

 

petr11 ( 29. srpna 2017 11:30 )

...a tak se lidem krásně lže,že?

villon ( 29. srpna 2017 09:25 )

To bi v každý čekárně musel hlídkovat ozbrojenej bouchač, někde i celý komando propojený vysílačkama, což by se dost prodražilo (ve finale zákazníkovi). Každej normální člověk nenechá věci válet v čekárně bez dozoru, zrovna tak jako na ulici, a nemá problém.

goldfly ( 29. srpna 2017 09:02 )

bylo by dobre podotknout, na zaklade jakeho zakona je tato skutecnost definovana - obcanský zákoník? aby se jeden v pripade nutnosti nemusel dohadovat...

moiaza ( 29. srpna 2017 08:19 )

Kéž by tak šlo odložit třeba Kalouska a řadu dalších idi.otů a někdo je ukradl. To by pak bylo na tom světě krásně.

Zobrazit celou diskusi