Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Zastávky MHD jako zabijáci ptáků: Ročně u nich umírá milion opeřenců

Autor: Zuzana Zelenková - 
10. srpna 2017
05:50

Miliony ptáků umírají každý rok úplně zbytečně. Mohou za to například zastávky hromadné dopravy. Na každé sedmé nacházejí cestující mrtvá tělíčka. Ptáci se totiž snaží prolétnout sklem. Proti fenoménu vyráží do boje Česká společnost ornitologická s kampaní Bezpečné zastávky. Do hodnocení jednotlivých stanic se může zapojit úplně každý, stačí k tomu telefon. Lidé již takto ohodnotili na 8 tisíc zastávek.

Z dosavadně hodnocených zastávek je nebezpečných asi 12 procent. Obvykle jde o skleněné stanice. Nezřídka se nachází poblíž husté zeleně nebo u vody, tedy v místech, která jsou pro opeřence atraktivní. Úplně přesná čísla jsou těžko zjistitelná. Každopádně je podle odborníků nemyslitelné, aby se zastávky plošně měnily za prosklené.   

Milion mrtvých v Česku, 900 milionů v Americe

Už v současné době je totiž díky skleněným plochám úhyn ptactva poměrně výrazný. Podle kvalifikovaných odhadů na území Spojených států takhle ročně zemře 900 milionů ptáků. V Česku jde zhruba o jeden milion. I proto chtějí ornitologové v akci Bezpečné zastávky pokračovat.

„Rozhodně chceme pokračovat, je to velmi dobrý způsob jak eliminovat počty uhynulých ptáků a je to také dobrý způsob komunikace s veřejností,“ popsal situaci ornitolog Lukáš Viktora.

Princip je jednoduchý. Na webové stránce zastavky.birdlife.cz může každý cestující během několika snadných kroků ohodnotit zastávku, na které právě stojí. Zelená znamená z hlediska ptactva „v pořádku“, oranžová „pozor“, červená značí riziko. 

V rámci Prahy potom existuje ještě mapová aplikace „Ptačí pasti“, tam je možné dohledat jak zastávky, tak protihlukové stěny, nebo místa, na kterých dochází ke kolizi ptáků s auty.

„Ohodnocených zastávek máme vysoko přes 7 tisíc. Vycházeli jsme z toho, že čas při čekání na dopravu se vleče, většina lidí má mobily, foťáky, nebo chytré telefony, tak proč si nezkrátit čas hodnocením zastávky, na které zrovna čekám. To se ukázalo jako trefné,“ vysvětlil Viktora.  

Hodnocení se nevyhýbá ani vlakovým nebo autobusovým zastávkám, podle odborníka se už jedná o poměrně reprezentativní vzorek.

Strážníci v akci: Kachně s káčaty zastavili dopravu, mířila k vodě

Zastaví jednání s úřady umírání?

Podle ornitologa je kromě samotných skleněných ploch problémem i vzdělávání. Resp. jeho nedostatek. Školy zaměřené na projektanty a architekty totiž tuto problematikou nevedou v patrnosti. Nemají podle odborníka ani jedinou hodinu výuky, která by se otázce věnovala. Potom i nadále vznikají opeřencům nebezpečné prosklené budovy, ať již z čirého, nebo zrcadlícího se skla. 

Ornitologové se tak obracejí přímo na provozovatele stanic. „V první fázi shromažďujeme údaje a ve druhé na jejich základě oslovujeme provozovatele – to jsou města, nebo kraje. Říkáme jim, kde jsou rizikové zastávky a navrhujeme řešení tak, aby došlo k zabezpečení. Jednali jsme na různých úrovních v různých sídlech. Někde máme pozitivní odezvu, jinde to trochu drhne. Ve Zlíně je pokrok velký, v Klatovech to trochu vázlo. Pokračujeme v Mladé Boleslavi, v Dobřichovicích,“ dodal Viktora.

Zvláštním případem je potom Praha. Tady ornitologové jednají s Institutem městského rozvoje, kde se zapojili i do designu nových zastávek hromadné dopravy. Experti jsou potom také ve spojení s největším výrobcem stavebních skel v metropoli nebo jednali se společnostmi, které zastávky realizují.

 

moiaza ( 10. srpna 2017 09:55 )

Věřím tomu, že za krátkou chvíli vydá některý ministr příkaz k likvidaci všech zástavek MHD. Vždyť se to podobá ptačímu a prasečímu moru. Zástavky MHD - likvidovat!

Zobrazit celou diskusi