Na českých silnicích loni zemřelo 39 cyklistů. Jak nezvyšovat čísla smrti?

  • Autor: ula - 
    15. 4. 2017
    06:15

    Minulý rok zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů, dalších 417 při nehodě utrpělo zranění těžké a 3071 lehké. Některé nehody si cyklisté zaviní sami, jindy doplatí na nepozornost motoristů. Velikonoce jsou svátkem, kdy spousta cyklistů vyrazí na silnice. Máme rady pro motoristy a cyklisty, aby se smutné statistiky nemusely zvyšovat.

  • 1.Vážné nehody zaviněné cyklisty

    • Tradičně se jedná o nehody, kdy cyklista nedá přednost v jízdě (nerespektuje značku přikazující mu dát přednost, při vjezdu z místa mimo silnici nerespektuje vozidla jedoucí po silnici, nedá přednost protijedoucím vozidlům při odbočování vlevo).
    • Dále pak jsou tu tragické nehody, kdy cyklista nezvládne řízení svého bicyklu. Odborníci z Centra výzkumu nehod Monashské univerzity v australském Melbourne došli k poznatku, že k největšímu počtu kolizí či pádů z jízdního kola dochází při rychlostech 15–24 kilometrů za hodinu. To není nijak nízká rychlost.  
    • A konečně nehody, jejichž příčinou je nevěnování se řízení.

    Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto)Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto) | Policie ČR

  • 2.Pozor na alkohol

    Řada cyklistů usedá stále za řídítka pod vlivem alkoholu. I to se podepisuje na jejich nehodovosti. Výzkumníci z Johns Hopkins University v USA propočítali, že hladina alkoholu ve výši 0,8 promile zvyšuje riziko účasti řidiče automobilu na zaviněné dopravní nehodě zhruba pětkrát. U cyklisty až 20x – a navíc s jeho těžkým zraněním.

     

    „Po jednom malém pivu (tj. při hladině alkoholu v krvi ve výši 0,2 promile) je cyklista vystaven až šestkrát většímu riziku účasti v dopravní nehodě se zraněním,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

     

    Figuranti testovali jízdu po požití alkoholu:

    Video Figuranti testovali jízdu po požití alkoholu. Účastnily se také reportérka TV Prima a tisková mluvčí europoslance Zdechovského Jitka Fialová. - Daniel Vitouš

  • 3.Kolize způsobené řidiči aut

    • Motoristé cyklistům nejčastěji ublíží tím, že jim nedají přednost v jízdě. „Osobně se domnívám, že často za těmito nehodami stojí fakt, že automobilista cyklistu prostě přehlédne. Proto by měli bicyklisté dbát na svou dostatečnou viditelnost. Za dne volit výrazně zbarvené oblečení či vestu v zářivé barvě, v noci je alfou a omegou stanoveným způsobem osvětlit jízdní kolo. Neviditelnému cyklistovi řidič automobilu přednost v jízdě dát při nejlepší vůli nemůže,“ říká expert Budský.
    • Další příčinou vážných nehod je, že se motorista před střetem s cyklistou plně nevěnoval řízení.
    • Na statistikách nehod zaviněných motoristy se podepisuje i nesprávné předjíždění. Zde je třeba připomenout, že cyklisty je nutno předjíždět s dostatečným bočním odstupem. „V České republice není bezpečný boční odstup zákonem definován, ale osobně si myslím, že by měl být alespoň jeden metr. Například ve Francii dopravní předpisy stanoví, že automobilisté musí předjíždět cyklisty v obci s odstupem alespoň jeden metr, mimo obec je to dokonce 1,5 metru,“ vysvětluje Budský.

    Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto)Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto) | Krimi Plzeň

  • 4.Jak potěší automobilista cyklistu?

    Především tím, že se k němu bude chovat ohleduplně. Za řídítky – stejně jako za volantem – také sedí člověk.

     

    Jízda na kole má svá specifika. Už jen udržet rovnováhu a pokud možno přímočarou stopu, bez kličkování a vlnění se. Při jízdě nízkou rychlostí to může být pro někoho téměř nadlidský úkol. Motoristé by proto měli cyklisty předjíždět s dostatečným bočním odstupem. 

     

    Mnohdy musí cyklista náhle vybočit, protože se pohybuje po krajnici či samém okraji vozovky, kde může snadno narazit na nečekanou překážku – kámen či díru. V plné rychlosti nemá jinou volbu, než se pokusit o úhybný manévr. Dostatečný boční odstup předjíždějícího automobilu mu může zachránit život.

     

    Podívejte se na nehodu, kdy cyklista ve vysoké rychlosti najel do náklaďáku:

    Video Drsná nehoda v Jaroměři: Cyklista v šílené rychlosti najel do náklaďáku. - Městská policie Jaroměř

  • 5.Cyklisté jsou špatně viditelní

    Cyklisté se potýkají s podobným problémem jako motorkáři. Jsou pro řidiče automobilů špatně viditelní. Přes den nesvítí, automobilisté jim mohou snadno ublížit jen proto, že je přehlédnou.

     

    Velké nebezpečí hrozí hlavně tehdy, když motoristé najíždějí na hlavní silnici, odbočují doleva a musí dát přednost protijedoucím vozidlům, otáčejí se, předjíždějí či objíždějí a musí si být jisti, že v protisměru nikoho neohrozí.

     

    Zdaleka ne každý cyklista je dostatečně vidět, řada především starších lidí si libuje v tmavé barvě svého oblečení. Proto by se měli motoristé v podobných situacích raději pořádně rozhlédnout, aby nějakého bicyklistu nechtěně neohrozili.

    Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto)Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto) | Policejní deník

  • 6.Dávejte pozor za tmy

    Za zhoršené viditelnosti a dokonce ani za tmy doposud řada cyklistů není řádně osvětlena. Řidiči motorových vozidel by s tím měli především v cyklisticky rušných oblastech počítat.


    Za tmy by pak měli jezdit jen takovou rychlostí, aby zastavili na vzdálenost, na kterou mají rozhled. A nejen kvůli neviditelným cyklistům. Překvapit může i neosvětlený chodec či neoznačený porouchaný automobil. 

    Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto)Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto) | David Malík

  • 7.Cyklista jako kolega motoristů

    Obecně platí, že člověk by neměl druhým dělat to, co sám nemá rád. V zemích, kde se hodně jezdí na kolech, například Nizozemsku či Dánsku, jsou motoristé k cyklistům daleko ohleduplnější. A odpovídají tomu i statistiky vážných dopravních nehod.


    Jedním z důvodů je, že každý automobilista pravidelně usedá na jízdní kolo. Při řízení svého vozu se tak snadno dovede vcítit do pocitů kolařů, které na silnici potkává. Cyklistu nepovažuje za obtížného rivala, ale za kolegu. A především za člověka…

    Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto)Vloni zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů: Víme, jak nezvyšovat smutnou statistiku. (Ilustrační foto) | policejní deník

Pohřeb Karla Gotta

Parte Děti Karla Gota Rozloučení na Žofíně Záznam zádušní mše Hosté na zádušní mši O životě Karla Gotta Dědictví Bertramka

Hrob

Celé Česko truchlí. Zemřel Karel Gott, držitel čtyř desítek Zlatých slavíků. Jen málokterý umělec za sebou zanechá tolik děl, jako zesnulý zpěvák. Připomeňte si Mistrův život.

Vše o Karlovi Gottovi čtěte ZDE

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa