Liberec má nové logo za statisíce: „To je překlep?“ ptají se místní
Liberec má po šestnácti letech nové logo. Červený nápis s malou stříškou vlevo, za který radnice zaplatila 315 tisíc korun. Nové logo rozdělilo město na dva nesmiřitelné tábory. Na informaci upozornil iDnes.cz.
Dle odpůrců na sociálních sítích stříška připomíná překlep na klávesnici a vytvořené písmeno z Googlu databáze. Naopak příznivcům logo přijde jednoduché a výstižné. Respektuje současné trendy v designu.
Podívejte se na východ slunce na Ještědu, takhle vypadá z dronu:
Autorem loga je Ondřej Zámiš, pražský designér. Vybrala ho sedmičlenná porota ze 163 prací, které do soutěže dorazily. Zámiš má na kontě vizuály centra UNESCO v Kutné Hoře. „Moderní logo musí být jednoduché, zapamatovatelné a umožňovat určitou hravost, co se týče barevnosti a použitých grafických motivů,“ uvedl pro Blesk.cz designér.
Vybral proto znak, který zjednodušeně symbolizuje Ještěd, dominantu města v kombinaci s jednoduchým nápisem Liberec. „Tato základní podoba pak umožňuje další aplikace, jako je psaní v normálním textu, na sociálních sítích a podobně,“ vysvětlil Zámiš.
Nová loga měst často budí rozporuplné reakce a nejinak tomu bylo i v případě Liberce. „Logo nejde posuzovat podle jednoduchého obrázku, je to o tom, co všechno ty prvky umožňují a jaký jednotný styl nabízejí. Tyhle široké konotace samozřejmě veřejnost úplně nezná, je potřeba dát logu nějaký čas, ta aplikace pak ukáže, co všechno umožňuje,“ dodal autor vítězného návrhu.
Radnice města počítá s tím, že reakce na nové logo budou dvojí. „Chce to čas, aby se s novým vizuálním stylem veřejnost sžila, a bude nějakou chvíli trvat, než jej přijme za své. V Ostravě se také lidé bouřili, když za půl milionu přišli s novým logem v podobě tří vykřičníků,“ říká Tibor Batthyány, primátor města.
Co na nové logo říkají designéři a lidé?
„Vadí mi, že za ty peníze není logo dostatečně graficky vymazlené a že font připomíná ten nejobyčejnější, jaký lze jen použít. Přijde mi, že stříška jako symbol Ještědu je použitá jen jako úhybný manévr, aby se nemuselo za použití jeho siluety platit. Mimochodem, kombinace stříšky a velkého písmena L připomene leckterému programátorovi jeden z příkazů v operačním systému Linux,“ řekl liberecký internetový specialista Richard Bauner, který je novým vizuálem města znechucen.
„Nové logo mě baví. Rozhodně za tím stojí koncept. Bude mě to bavit až ho uvidím v širší souvislosti, například v řešení nějaké publikace. Logo je jednoduché, výstižné. Liberec se bude konečně definovat,“ sdělil designér a výtvarník Petr Gebrián, kterému se logo líbí.
• AKTUÁLNĚ, LIBEREC MÁ NOVÝ VIZUÁL •
— CZECHDESIGN (@czechdesign) 7. března 2017
Designér Ondřej Zámiš vyhrál soutěž na vizuální styl 5. největšího města ➖ https://t.co/iVVv7HQpPH pic.twitter.com/h1fID42DhC
Logo rozděluje odborníky a na sociálních sítích i Liberčany. „To myslíte vážně? Liberec má jako logo překlep na klávesnici? Červený Liberec má v logu červenou pyramidu? Tohle je výsledek soutěže za 315 tisíc,“ ptá se Petr Kusko na oficiálním facebookovém profilu města. Naopak Soňa Dermeková oponuje: „Náhodou se mi to zdá graficky čistý, ale vážně se bavím nad tím, jak tady tomu každý rozumí.“
„Je to dobrá volba, přesvědčivý vizuál styl pro každodenní použití. Pan Zámiš je zkušený grafik a v rozpracovaných aplikacích jeho návrh získává živost,“ řekl, člen poroty Rostislav Vaněk, který logo oceňuje.
Liberec získal originální logo za 315 tisíc korun a hlavně grafický manuál, který přináší pravidla, jak s logem pracovat, aby mělo pokaždé jednotný vizuální styl. „K současnému logu starému zhruba šestnáct let, kterému dominuje silueta Ještědu společně s radniční věží, manuál chyběl. Podle toho to také vypadalo, grafický styl nebyl jednotný,“ vysvětluje náměstek Ivan Langr.
Jak to "za nic" - nejvíc práce dalo vygenerování keců kolem těch dvou znaků na klávesnici "^L"