Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát až 160 miliard, vyčíslil Ťok

Autor: ČTK, ks - 
22. 2. 2017
17:15

Výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do Brna vyjde podle navrhovaných variant na 120 až 160 miliard korun. Novinářům to po jednání se zástupci Prahy, Brna a tří dotčených krajů řekli premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Trasa, kudy rychlovlak pojede, by měla být známa v roce 2019. Nová trať by měla také ulehčit dojíždění lidem ze Středních Čech do Prahy.

V březnu by Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) měla vyhlásit soutěž na zpracování studie proveditelnosti, která by také měla zajistit hodnocení dopadu koncepce na životní prostředí (SEA). „Měly by být vyhodnocovány tři stupně rychlosti – 250, 300 a 350 km/h v tom úseku Praha-Brno-Břeclav. Současně, ta studie je důležitá proto, aby se vyhodnotily všechny možné varianty trasy,“ dodal premiér.

Podle Sobotky bude trať důležitá i pro lidi, kteří dojíždějí ze Středních Čech do Prahy. Týkat by se to mohlo okresů Kutná Hora, Kolín či Benešov.

Na kolik celý projekt předběžně vyjde?

Celý projekt vysokorychlostní železnice vyjde podle ministra dopravy Dana Ťoka bez rezerv na 500 miliard. Jen plánovaný úsek Praha-Brno bude stát podle vedené trasy 120 až 160 miliard korun.

První projekty vysokorychlostních tratí jsou nyní teprve ve fázi studií. Nejblíže k výstavbě jsou vysokorychlostní tratě z Prahy do Německa přes Drážďany a právě z Prahy do Brna a do Břeclavi. I tyto první projekty jsou však zatím ve fázi, kdy stavba přichází v úvahu nejdříve kolem roku 2030.

Například Sasko usiluje o to, aby stavba vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Drážďany získala v německém plánování dopravní infrastruktury vysokou prioritu. Na začátku února to uvedl předseda saské zemské vlády Stanislaw Tillich.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Aktuálně: Konec kauzy Čapí hnízdo - Státní zástupce zastavil stíhání Andreje Babiše

tomik007 ( 22. června 2017 15:36 )

Podle vzorce TUNEL BLANKA, to bude stat tak 1000 miliard

zdenek43 ( 22. února 2017 22:46 )

O budování dálnic jako důležitých dopravních tepen se v Československu se sice hojně mluvilo již v období první republiky, ale realizace projektů značně vázla. Navíc projektanti často naráželi na nechuť tehdejší byrokracie. Stát se opíral o velmi hustou železniční síť a na většinu projektů dálnic se díval jako na příliš nákladné investice s nejistým efektem. Prosazení myšlenky stavby dálnic v podmínkách Československa třicátých let zrovna nepomáhala ani skutečnost, že největším propagátorem budování mohutné dálniční sítě bylo nacistické Německo. TADY JE i v roce 2017 ZAKOPANY PESSSSSSSSSSSSSSS - - mysleni lidi v Cesku -- tedy u r e d n i k u a politiku.......... DALNICE pro politiky i po Sametaku 1989 uhlavni nepritel cislo JEDNA........ a nazorna ukazka je vlada soudruhu-pratel z CSSD a jejich pratel ANO2011 a KDU-CSL............ kdy za vlady 2014 az 2017 se nestavi ani JEDEN kilometr dalnice samo, ze oblbuji - vymyslejisi , ze nemohou stavet kvul EU... mají potíže s posudkem EIA.......... JENOMZE TEN PROBLEM??? mame zadelano uz z doby vladnuti CSSD ...... pristupove vyjednavani ke vstupu do EU ...... 2004 ............... ++++nebyla schopná vyjednat v Bruselu výjimky pro ty stavby, které mají platné EIA, byť pořízené před rokem 2004.++++++++ Do čela českého vyjednávacího (negociačního) týmu byl 14. 1. 1998 jmenován náměstek ministra zahraničních věcí Pavel Telička.......V době přístupových rozhovorů o vstupu České republiky do Evropské unie vedl český vyjednávací tým a poté se stal velvyslancem a vedoucím Stálé mise ČR při EU........... Vláda Josefa Tošovského (02.01.1998 - 17.07.1998) Vláda Miloše Zemana (22.07.1998 - 12.07.2002) Vláda Vladimíra Špidly (15.07.2002 - 04.08.2004) Vláda Stanislava Grosse (04.08.2004 - 25.04.2005) Vláda Jiřího Paroubka (25.04.2005 - 04.09.2006)

zdenek43 ( 22. února 2017 22:17 )

Lidé se naučili více jezdit vlaky. Náklad však zůstává hlavně na silnici 4. dubna 2013 Jen za loňský rok svezly vlaky přes 172 milionů lidí....... take za Kolik lidí jezdilo veřejnou dopravou v roce 2015 Vlaky..... 176 632 000 Autobusy.. 345 603 000 MHD...... 2 161 955 000 ///Celkově bylo v roce 2008 po železnici přepraveno 177 mil. cestujících//// TAKZE vlastne kazdy rok jezdi 180 000 000 lidi vlakem a zadny velky narust nenastal i kdyz na TRATE v CESKU nastoupili soukromi dopravci trat...Praha – Ostrava O nedotovanou běžnou osobní dopravu je zájem především v relaci Praha – Ostrava, kde soukromí dopravci chtějí konkurovat vlakům EC/IC a SC Pendolino Českých drah. ++provoz vlaků Českých drah v kategorii SuperCity provozovaných od 11. prosince 2005 soupravami Pendolino (řada 680)... ++Student Agency s. r. o. zahájila železniční dopravu v této trase prostřednictvím dceřiné firmy RegioJet a. s. 26. září 2011... ++Dne 13. listopadu 2012 zde zahájila provoz expresů společnost LEO Express Leoše Novotného mladšího. no a narustttttttttttttttt zakazniku NIKDE ALE jde o 160 miliard ..... takze SOUDRUZI zavetrili a chteji se nakapsovat - nehledejte vtom nic jineho n i c jineho......... JOOOOOOOOO JINAK PISE SE ROK 2017 a i kdyz preprava auty a kamiony narusta STALE A DOKOLA JEZDIME mezi Prahou a Brnem po D1 ...... po D1 Praha - Dálnice D1 je mezi ostatními v Česku babičkou. S její výstavbou se začalo už v roce 1939 a první auta se po ní měla prohánět o rok později. S plánem se však pokročilo jen nepatrně: přišla válka, po ní komunistický převrat a výstavba dálnic v Československu na téměř 30 let usnula. Na některých místech však stále stojí části mostů z původní protektorátní dálnice - bizarní pomníky vedoucí odnikud nikam.

jarda304 ( 22. února 2017 18:20 )

Vyhozene penize . Poradna dálnice, dnes již ekologicka auta, jsou pohodlnější,od domu k domu rychlejší a mnohem levnější

tomik007 ( 22. února 2017 18:07 )

TJOK se tvari porad tak utrapene - a pritom je vsechno zcela jinak

Zobrazit celou diskusi
Další videa