Lidl i Kaufland plánují e-shopy s potravinami. Z řetězců ho má jen Tesco

Češi čím dál častěji nakupují na internetu. Už to ale nejsou jen vánoční dárky a elektronika, trendem začíná být také jídlo. E-shopy s potravinami si libují třeba i v zavřených velkých obchodech o některých státních svátcích. Z velkých řetězců zatím potraviny přes internet prodává Tesco, brzy by se k němu ale měli připojit Kaufland a Lidl. Informovaly o tom úterní Hospodářské noviny.
Tesco, ale brzy už také Lidl nebo Kaufland. To jsou velké obchodní řetězce, kde můžete, nebo budete moci už brzy nakoupit přes internet vše od chleba po lahev vína. „Plánujeme start internetového obchodu. Součástí sortimentu bude spotřební zboží nabízené v kamenných prodejnách,“ řekla deníku Zuzana Holá, mluvčí Lidlu.
K podobnému kroku se chystá také Kaufland, který zatím testuje e-shop v Německu. Řetězce využívají hospodářského růstu a toho, že lidé více utrácejí. Jejich tržby vzrostly oproti loňskému roku o sedm procent, největší nárůst si přitom připsaly právě e-shopy. Češi utráceli nejen za potraviny, a proto chtějí obchodníci zavádět další novinky na internetu i v kamenných prodejnách.
Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) lidé loni v e-shopech utratili 98 miliard korun, což je o 21 % více. Roste také chuť nakupovat online přes mobil. Růstu využívají i velké obchody s nábytkem, které prodávají přes internet už teď zhruba desetinu zboží. V budoucnu by to mělo být ještě víc. E-shopy proto spustila v minulých dnech Kika, před ní také Sconto nebo Asko nábytek. Největší obchod tohoto typu, švédská Ikea, má prodej přes internet už od minulého podzimu.
Propojování e-shopu a kamenných prodejen půjde ale i druhým směrem. Online supermarket Rohlik.cz bude naopak zřizovat kamenné prodejny a rozšíří rozvoz na celou republiku. „Aktuálně testujeme osobní odběry ve spolupráci s benzinkami MOL a dalšími odběrnými místy. Podle zájmu zákazníků se rozhodneme, jaký bude další postup,“ komentoval vývoj Tomáš Čupr, zakladatel společnosti. Rozšířit služby chce také Košík.cz, více výdejních míst chystá i Kasa.cz.
Řetězce v menším, ale v centrech
Velké obchodní řetězce se navíc snaží vrátit zpět do menších obchodů v centrech měst. Chtějí tak získat nové zákazníky. „Z našich průzkumů vyplývá, že zákazníci hypermarketů Globus navštěvují z velké části především kvůli širokému sortimentu čerstvých potravin a také vlastním restauracím. I tato dvě oddělení proto budou pro menší formáty prodejen rozhodující,“ popsala mluvčí Globusu Pavla Hobíková.
Podobně smýšlí také Ikea. „Menší obchodní domy v centrech měst jsou nyní testovány v několika zemích,“ uvedla Carolina Gomezová, zástupkyně ředitele pro Česko, Maďarsko a Slovensko. Rozšiřovat by se měly v obchodech také možnosti scan & go, tedy naskenování zboží přímo při vkládání do košíku a u pokladny jen zaplatit.
Já v Kauflandu nakupuji ráda, vždycky tam jezdíme na větší nákupy a když člověk mrkne na http://www.letakomat.cz/kaufland/, tak i ušetří.