Stavba dálnic v Česku: 30 kilometrů za rok, miliardy a nekonečné průtahy
Celých 32 let se stavěla 98 kilometrů dlouhá dálnice D8, kterou o víkendu slavnostně otevřeli prezident Miloš Zeman a další vládní představitelé. Už teď přitom hrozí, že ji opět zavřou, protože je postavená na nestabilním svahu. V tomto případě o rekordní dobu, nicméně se stavbou dálnice v Česku to obecně není nijak slavné. Za posledních 10 let bylo otevřeno celkem 305 kilometrů nových dálnic, které stály 182 miliard korun. Průměrně se dálnice staví 12 let.
Neustále „rozkopaná“ D1, zvlněná dálnice na Ostravsku a naposledy třeba o víkendu otevřená dálnice D8, kde byl hned první den provoz sveden do jednoho pruhu. Výstavba dálniční sítě v Česku připomíná nekonečný příběh plný nečekaných zvratů, problémů i na první pohled humorných situací.
Faktem nicméně zůstává, že v posledních letech se pilně staví. Za posledních 10 let, tedy od roku 2007, byla zahájena výstavba celkem 500 kilometrů, dalších 200 by se mělo začít stavět příští rok. Za stejnou dobu bylo dokončeno a otevřeno celkem 300 kilometrů nových dálnic a stát za ně s podporou fondů Evropské unie zaplatil přes 182 miliard korun. Například loni bylo investováno přes 17 miliard, letos dokonce více než 20 miliard.
12 let, než vyjedou auta
„Od přípravy k realizaci a ukončení stavby většinou uplyne 12 a víc let,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něj stavbu často zdržují různé komplikace v podobě schvalování územních plánů nebo získávání stavebních povolení. „Obecně je největší bolestí výstavby v ČR složitý proces, kterým se získává povolení stavby, proto příprava, včetně výkupů pozemků, trvá mnohem déle než samotná realizace stavby,“ dodal Neřold.
Dlouhé povolování staveb kritizuje také ředitelství silnic a dálnic, prostřednictvím kterého peníze na stavbu dálnic tečou. V posledních letech si Česko navíc situaci samo zkomplikovalo, protože zákonodárci nedokázali dostatečně rychle schválit novelu týkajících se posudků vlivu na životní prostředí (EIA), které po nás požadovala Evropská unie.
Evropská komise dokonce hrozila, že kvůli tomu stopne miliardové dotace mířící právě na dopravní stavby. Problémy měla asi stovka dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Nakonec Česko potřebné zákony letos schválilo a stavba nových úseků není ohrožena.
Komunistický režim zanechal v roce 1989 asi 550 kilometrů dálnic. Nyní je v Česku vybudováno celkem 1226 kilometrů. Do budoucna se počítá s tím, že základní dálniční síť v Česku by měla čítat přes 2000 kilometrů. S kompletním dokončením počítá ministerstvo dopravy do roku 2030, tedy za 13 let.
Poslední úsek dálnice D8 se otevřel minulý týden. Podívejte se na unikátní záběry:
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.