Patnáctiletí žáci jsou horší ve čtení, matematice i přírodovědě, ukázala studie
Patnáctiletí žáci byli v testech gramotnosti horší než jejich předchůdci před čtyřmi lety. Největší propad českých žáků byl v přírodovědě. V matematice byli žáci průměrní a ve čtenářské gramotnosti mírně podprůměrní. Zjistilo to srovnání PISA.
Do srovnání se zapojilo 72 zemí. V Česku se ho zúčastnilo 345 škol a přes 6 500 patnáctiletých žáků. Byli mezi nimi žáci jak ze základních škol, víceletých gymnázií, tak i prvních ročníků středních škol. Nejlepších výsledků dosáhli žáci v Singapuru ve všech třech gramotnostech. Srovnání se koná každé tři roky.
Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal uvedl, že je v Česku trend kontinuálně se zhoršujících výsledků. Jednotlivá zhoršení jsou statisticky významná. U čtenářské gramotnosti jde spíše o stagnaci. Zhoršení matematiky je statisticky nevýznamné. „Není důvod k nějakému alarmismu, ale to neznamená, že si nemáme vzít z výsledků poučení,“ řekl Stanislav Štech, náměstek ministryně školství.
Poslední ročník se zaměřil na přírodovědnou gramotnost. Ve srovnání s rokem 2006 se zvýšil podíl žáků s nejhorší úrovní znalostí. „Ta skupina se zvětšuje na všech druzích škol včetně víceletých gymnázií. To jsou žáci, u kterých je možné očekávat problémy při uplatnění,“ řekl Zatloukal.
Průměrně ani druhé ze šesti úrovní nedosáhl každý pátý žák, uvedl Zatloukal. Na víceletých a čtyřletých gymnáziích jich byl zlomek a každý druhý na středních odborných učilištích. V roce 2006 prokázala nedostatečné znalosti asi třetina učňů. Míra znalostí se liší i podle regionů. V Ústeckém a Karlovarském kraji byla na nejhorší úrovni více než třetina žáků.
„Klíčové je, abychom ty výsledky dokázali provázat jako výzvy a inspirace pro další výzkum,“ poznamenal Štech. Upozornil na to, že výsledky českých žáků byly ještě velmi dobré vzhledem k podmínkám, v nichž čeští učitelé pracují. Zlepšení by podle něj mohlo pomoci zvýšení rozpočtu školství včetně platu učitelů.
Jsou to děti vychované v Nové době. Díky Novému školství vědí, že na Národní třídě nedošlo k nějaké brutalitě ale přímo k MASAKRU, že Ukrajinu přepadla Ruská vojska už na Majdanu a že náš prezident je nácek. Ale jsou jen produkt momentálního režimu. My také díky komunistickému školství věřili, že kapitalisté vysávají dělnickou třídu a USA přepadává cizí státy neoprávněně (a tvrdošíjně tomu věříme dodnes) a že se musíme učit se, učit se, učit se, abychom byli chytřejší. K čemu nám to dnes je? Dnes stačí jít po nezdařené maturitě do politiky.