Pátek 4. října 2024
Svátek slaví František, zítra Eliška
Zataženo, déšť 10°C

Patnáctiletí žáci jsou horší ve čtení, matematice i přírodovědě, ukázala studie

Autor: ČTK, deb - 
6. prosince 2016
14:10

Patnáctiletí žáci byli v testech gramotnosti horší než jejich předchůdci před čtyřmi lety. Největší propad českých žáků byl v přírodovědě. V matematice byli žáci průměrní a ve čtenářské gramotnosti mírně podprůměrní. Zjistilo to srovnání PISA. 

Do srovnání se zapojilo 72 zemí. V Česku se ho zúčastnilo 345 škol a přes 6 500 patnáctiletých žáků. Byli mezi nimi žáci jak ze základních škol, víceletých gymnázií, tak i prvních ročníků středních škol. Nejlepších výsledků dosáhli žáci v Singapuru ve všech třech gramotnostech. Srovnání se koná každé tři roky.

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal uvedl, že je v Česku trend kontinuálně se zhoršujících výsledků. Jednotlivá zhoršení jsou statisticky významná. U čtenářské gramotnosti jde spíše o stagnaci. Zhoršení matematiky je statisticky nevýznamné. „Není důvod k nějakému alarmismu, ale to neznamená, že si nemáme vzít z výsledků poučení,“ řekl Stanislav Štech, náměstek ministryně školství.

Poslední ročník se zaměřil na přírodovědnou gramotnost. Ve srovnání s rokem 2006 se zvýšil podíl žáků s nejhorší úrovní znalostí. „Ta skupina se zvětšuje na všech druzích škol včetně víceletých gymnázií. To jsou žáci, u kterých je možné očekávat problémy při uplatnění,“ řekl Zatloukal.

Průměrně ani druhé ze šesti úrovní nedosáhl každý pátý žák, uvedl Zatloukal. Na víceletých a čtyřletých gymnáziích jich byl zlomek a každý druhý na středních odborných učilištích.  V roce 2006 prokázala nedostatečné znalosti asi třetina učňů. Míra znalostí se liší i podle regionů. V Ústeckém a Karlovarském kraji byla na nejhorší úrovni více než třetina žáků.

„Klíčové je, abychom ty výsledky dokázali provázat jako výzvy a inspirace pro další výzkum,“ poznamenal Štech. Upozornil na to, že výsledky českých žáků byly ještě velmi dobré vzhledem k podmínkám, v nichž čeští učitelé pracují. Zlepšení by podle něj mohlo pomoci zvýšení rozpočtu školství včetně platu učitelů.

snehulak ( 6. prosince 2016 15:12 )

Jsou to děti vychované v Nové době. Díky Novému školství vědí, že na Národní třídě nedošlo k nějaké brutalitě ale přímo k MASAKRU, že Ukrajinu přepadla Ruská vojska už na Majdanu a že náš prezident je nácek. Ale jsou jen produkt momentálního režimu. My také díky komunistickému školství věřili, že kapitalisté vysávají dělnickou třídu a USA přepadává cizí státy neoprávněně (a tvrdošíjně tomu věříme dodnes) a že se musíme učit se, učit se, učit se, abychom byli chytřejší. K čemu nám to dnes je? Dnes stačí jít po nezdařené maturitě do politiky.

Velemak ( 6. prosince 2016 14:57 )

Vše zlo je sem importováno z SS!!! Co se týče školství, přebrali jsme jejich "kreditní systém" na vysokých školách. Když jsem studoval vysokou školu před rokem 1989, byly tři pokusy na zkoušku, možná "děkanský" termín. Následoval vyhazov, případně opakování. Dnes je vše jinak. Když jsem studoval nedávno, již byl zavedený kreditní systém. O nárocích na znalosti nemá smysl mluvit!! pamatuji si diferenciální rovnice tenkrát a dnes. Princip je stejný, v OBTÍŽNOSTI je rozdíl!! Co se týče dětí na základních školách, úpadek jejich vědomostí je STRAŠNÝ!! O středních školách platí to samé. Dnešní studenti na průmyslovkách, mají potíže se zlomky. Jejich kolegové z gymnázií nedovedou vypočítat kvadratickou rovnici!! Toto vše sem "přišlo" z SS!!! V SS udělá maturitu i naprostý debil, stačí, když umí hrát košíkovou. Co se týče znalostí SS - maturantů, mají je na úrovni žáku našich devátých tříd!!! Musíme z lidí udělat blbce, idioti se lépe ovládají!!! Pak třeba uvěří i tomu, že Rusko přepadlo Ukrajinu, již dva roky je zadržuje "hrdinná ukrajinská armáda"!!!

zednik ( 6. prosince 2016 14:45 )

Zkrátka, z devítiletek nám vycházejí blbečci.

Zobrazit celou diskusi