Zdena si přeje zemřít, přijde si zbytečná. Vánoce mohou být pro seniory peklo
Paní Zdena by si přála zemřít. Nechce spáchat sebevraždu, ale vnímá, že se již do dnešního světa nehodí. Všichni přátelé jsou po smrti a rodina za ní jezdí jednou měsíčně. Kvůli zdravotním problémům se již nemůže věnovat zahradničení, které celý život milovala. Cítí se zbytečná. Tohle je jen jeden z příběhů, které v prosincovém období řeší krizová linka pro seniory. Vánoce jsou vnímány jako svátky rodinné a mnoho starých lidí toto období prožívá velmi těžce.
Na linku sociální služby Senior telefon zavolala i paní Alena. Je jí 80, její dcera žije s rodinou v zahraničí. Volají si sice často, ale paní Alena se cítí osaměle. Jediné, co jí pomáhá, je její kočička. Ta je však již stará a nemocná a paní Alena se bojí, aby jí brzy neumřela a ona tak nezůstala úplně sama.
„Vánoce jsou celospolečensky vnímány jako svátky rodinné, což může být pro seniory, kteří rodinu z různých důvodů nemají, velice těžké. Na lince důvěry Senior telefon máme obecně nejvíc hovorů v lednu, z toho vyplývá, že přelom roku, čas předsevzetí a nových začátků, je pro seniory jedním z nejtěžších,“ řekla Blesk.cz Michaela Sladká, mluvčí z centra Život90.
Nevolají jen senioři
Operátoři tísňové linky řeší i těžší případy, jako např. pana Jana. Ten žije na ubytovně, je mu 68 a přemýšlí o tom, že spolyká měsíční dávku léku na spaní. Má totiž dluhy ve výši milion a půl, už prodal dům a chalupu a sebevraždu vidí jako jediné řešení jeho situace.
Bilancuje i paní Miluše. Před měsícem jí zemřela jediná dcera na rakovinu. Nedokáže se s tím smířit, vnímá to jako nespravedlnost, ona přeci měla jít první a dcera před sebou měla ještě mnoho let života. Neví, co má dělat a jak zmírnit tíživou bolest, kterou prožívá.
Na linku nevolají jen senioři, ale i ti, kteří se o ně starají. Monika zavolala, protože je vyčerpaná. Stará se o svoji umírající maminku, která si přála zůstat do konce života doma. Péče je náročná, každý den, už tři roky, mění Monika mamince pleny a zajišťuje jí za pomoci pečovatelek celodenní péči. I když Monika maminku miluje, zároveň cítí zlobu a nenávist za to, že jí sebrala čas a prostor na vlastní život.
Samota – hlavní problém
Samotu zmiňuje přímo i nepřímo více než polovina lidí, která na linku důvěry volá. „Mluvíme tu o samotě, kterou špatně snášejí a žijí v ní nedobrovolně. Seniory taky velmi trápí špatné rodinné nebo obecně mezilidské vztahy. Každý konflikt – ať už jde o syna, nebo o pošťáka, hluboce prožívají, snadno také sklouzávají do sebeobviňování,“ popisuje Sladká. Dlouhodobá a neřešená osamělost pak vede k depresím a ty potom vedou k tomu, že si člověk na světě přijde zbytečný. Senioři, a to zejména muži ve vyšším věku, často negativně bilancují svůj život a přemýšlejí i o sebevraždě. Jen za listopad řešili pracovníci krizové linky dvě desítky těchto případů.
A jak tyto příběhy dopadají?
„Rozuzlení příběhů bohužel neznáme, lidé nám nevolají zpět, a pokud ano, nedokážeme je spárovat s původním příběhem, i když bychom rádi,“ uvedla Sladká.
Jak seniorům pomoci?
Pokud se senior cítí osamělý, potřebuje kontakt. Nemusí jít o náročné celodenní rodinné oslavy, kde je spousta lidí a hluku. Víc může pomoci krátký telefonát, který se ale pravidelně opakuje a který seniorovi ukáže, že na něj někdo myslí a počítá s ním. „A pak největší radostí bývá pro staré lidi to, že se cítí užiteční. Zapojme je do zdobení, příprav, pokud nejsou s námi, zavolejme jim, třeba o jejich tradiční recept na vosí úly,“ radí Sladká a pokračuje: „Dopřejte starým lidem kolem sebe malý, ale pravidelný kontakt. Zajímejte se o to, co si myslí, respektujte je a zhodnocujte jejich zkušenosti.“
Co může osamělý senior udělat?
Vánoční svátky jsou velkou zátěží, ale dají se zvládnout. Každý by je měl trávit po svém, klidně i sám, když mu to není nepříjemné. Je dobré dodržet nějaké milé rituály, třeba ty z dětství – rozkrojení jablka, pohádka v televizi, procházka – to všechno může pomoci.
Pro ty, kteří jsou úplně sami, je tu nonstop linka, kde si s vámi promluví zkušení operátoři. Číslo je 800 157 157