Zdena si přeje zemřít, přijde si zbytečná. Vánoce mohou být pro seniory peklo

Autor: ula - 
7. prosince 2016
05:40

Paní Zdena by si přála zemřít. Nechce spáchat sebevraždu, ale vnímá, že se již do dnešního světa nehodí. Všichni přátelé jsou po smrti a rodina za ní jezdí jednou měsíčně. Kvůli zdravotním problémům se již nemůže věnovat zahradničení, které celý život milovala. Cítí se zbytečná. Tohle je jen jeden z příběhů, které v prosincovém období řeší krizová linka pro seniory. Vánoce jsou vnímány jako svátky rodinné a mnoho starých lidí toto období prožívá velmi těžce.

Na linku sociální služby Senior telefon zavolala i paní Alena. Je jí 80, její dcera žije s rodinou v zahraničí. Volají si sice často, ale paní Alena se cítí osaměle. Jediné, co jí pomáhá, je její kočička. Ta je však již stará a nemocná a paní Alena se bojí, aby jí brzy neumřela a ona tak nezůstala úplně sama.

„Vánoce jsou celospolečensky vnímány jako svátky rodinné, což může být pro seniory, kteří rodinu z různých důvodů nemají, velice těžké. Na lince důvěry Senior telefon máme obecně nejvíc hovorů v lednu, z toho vyplývá, že přelom roku, čas předsevzetí a nových začátků, je pro seniory jedním z nejtěžších,“ řekla Blesk.cz Michaela Sladká, mluvčí z centra Život90.

Nevolají jen senioři

Operátoři tísňové linky řeší i těžší případy, jako např. pana Jana. Ten žije na ubytovně, je mu 68 a přemýšlí o tom, že spolyká měsíční dávku léku na spaní. Má totiž dluhy ve výši milion a půl, už prodal dům a chalupu a sebevraždu vidí jako jediné řešení jeho situace.

Bilancuje i paní Miluše. Před měsícem jí zemřela jediná dcera na rakovinu. Nedokáže se s tím smířit, vnímá to jako nespravedlnost, ona přeci měla jít první a dcera před sebou měla ještě mnoho let života. Neví, co má dělat a jak zmírnit tíživou bolest, kterou prožívá.

Na linku nevolají jen senioři, ale i ti, kteří se o ně starají. Monika zavolala, protože je vyčerpaná. Stará se o svoji umírající maminku, která si přála zůstat do konce života doma. Péče je náročná, každý den, už tři roky, mění Monika mamince pleny a zajišťuje jí za pomoci pečovatelek celodenní péči. I když Monika maminku miluje, zároveň cítí zlobu a nenávist za to, že jí sebrala čas a prostor na vlastní život.

Samota – hlavní problém

Samotu zmiňuje přímo i nepřímo více než polovina lidí, která na linku důvěry volá. „Mluvíme tu o samotě, kterou špatně snášejí a žijí v ní nedobrovolně. Seniory taky velmi trápí špatné rodinné nebo obecně mezilidské vztahy. Každý konflikt – ať už jde o syna, nebo o pošťáka, hluboce prožívají, snadno také sklouzávají do sebeobviňování,“ popisuje Sladká. Dlouhodobá a neřešená osamělost pak vede k depresím a ty potom vedou k tomu, že si člověk na světě přijde zbytečný. Senioři, a to zejména muži ve vyšším věku, často negativně bilancují svůj život a přemýšlejí i o sebevraždě. Jen za listopad řešili pracovníci krizové linky dvě desítky těchto případů.

A jak tyto příběhy dopadají? 

„Rozuzlení příběhů bohužel neznáme, lidé nám nevolají zpět, a pokud ano, nedokážeme je spárovat s původním příběhem, i když bychom rádi,“ uvedla Sladká.

Jak seniorům pomoci?

Pokud se senior cítí osamělý, potřebuje kontakt. Nemusí jít o náročné celodenní rodinné oslavy, kde je spousta lidí a hluku. Víc může pomoci krátký telefonát, který se ale pravidelně opakuje a který seniorovi ukáže, že na něj někdo myslí a počítá s ním. „A pak největší radostí bývá pro staré lidi to, že se cítí užiteční. Zapojme je do zdobení, příprav, pokud nejsou s námi, zavolejme jim, třeba o jejich tradiční recept na vosí úly,“ radí Sladká a pokračuje: „Dopřejte starým lidem kolem sebe malý, ale pravidelný kontakt. Zajímejte se o to, co si myslí, respektujte je a zhodnocujte jejich zkušenosti.

Co může osamělý senior udělat?

Vánoční svátky jsou velkou zátěží, ale dají se zvládnout. Každý by je měl trávit po svém, klidně i sám, když mu to není nepříjemné. Je dobré dodržet nějaké milé rituály, třeba ty z dětství – rozkrojení jablka, pohádka v televizi, procházka – to všechno může pomoci.

Pro ty, kteří jsou úplně sami, je tu nonstop linka, kde si s vámi promluví zkušení operátoři. Číslo je  800 157 157