Na Liberecku zrušili autobusový tendr za čtyři miliardy. Kvůli šetření
Liberecký kraj v úterý zrušil miliardový tendr na regionální autobusovou dopravu, který vypsal už v roce 2012. Rozhodlo o tom krajské zastupitelstvo. Kraj už připravuje novou soutěž, která mimo jiné zohlední i mzdy řidičů. Obyvatelé se nemusí bát, doprava ohrožena není, zajištěna je na základě krátkodobých smluv do roku 2018, řekl na jednání zastupitelstva hejtman Martin Půta (STAN).
Zakázku na autobusovou dopravu v Libereckém kraji v termínu od prosince 2014 do prosince 2024 vypsalo sociálnědemokratické vedení Libereckého kraje. Tendr za více než čtyři miliardy korun byl od začátku terčem kritiky a opakovaně ho prověřoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Konečné rozhodnutí vydal až letos v září a vrátil hodnocení nabídek na začátek. Nabídky dopravců už ale neodpovídají současnému trhu, i proto výběrová komise doporučila tendr zrušit a vypsat znovu.
Návrhy zakázku zrušit padly několikrát už v minulosti. Kraj se tomu však bránil. „Důvody pro zrušení zakázky nebyly tak silné a my jsme hlavně čekali na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže,“ řekl Půta. Firmy, které se do tendru přihlásily, teď podle něj mají 15 dnů na to, aby rozhodnutí Libereckého kraje u antimonopolního úřadu napadly. Kraj už ale připravuje nový tendr. Zakázka bude zřejmě rozdělena na víc než tři oblasti, jiné budou požadavky na autobusy, zahrnovat musí i novou dohodu odborů s vládou o mzdách řidičů autobusů.
Liberecký kraj objednává autobusovou dopravu v rozsahu kolem 13 milionů kilometrů, kterou zajišťuje devět dopravců. Největšími jsou BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. Protože kraj nemohl uzavřít smlouvy s dopravci na základě velkého tendru, prodloužil ty současné. Přesto se mu podařilo dopravu zlevnit. Náklady kraje na autobusovou dopravu se ve srovnání s rokem 2014 snížily loni o 17 milionů korun a letos by to mělo být ještě o dalších sedm milionů korun méně.