Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Zmenšili chleba, sušenky, nanuky, pivo i limo. Kde nás výrobci už „natáhli“?

  • Autor: mib - 
    24. 11. 2016
    09:20

    Výrobci nápojů, potravin, ale také hygienických přípravků změnili objem nebo velikost balení, cena však zůstala původní. Týká se to různých čokoládových tyčinek, chipsů, kávy, piva, tvrdého alkoholu nebo deodorantů. Co za změnou stojí a šidí zákazníka? Se zprávou přišel server Aktuálně.cz. Europoslankyně Olga Sehnalová, která má na starosti ochranu spotřebitele, připustila, že k tomu docházelo už v minulosti. Na problém se snaží upozornit kampaně „Nekupujte vzduch“.

  • 1.Sládkova limonáda

    Sládkova limonáda měnila velikost z 500 ml na 400. Ke změně přistoupili proto, že zákazníci volali po praktičtějším menším balení, uvedla pro Aktuálně.cz PR manažerka pivovarů Staropamen Denisa Mylbachrová. Výrobce doporučil snížit koncovou cenu. Vyšší cena bude výsledkem rozhodnutí daného obchodníka.


    Europoslankyně Olga Sehnalová, která má na starosti ochranu spotřebitele, upozornila Blesk.cz, že k takovým změnám nedošlo poprvé. „Obalové triky se netýkají jen nižší gramáže za stejnou či vyšší cenu, ale také i většího obalu při stejném obsahu. Upozorňují na ně i spotřebitelské kampaně jako například ,Nekupujte vzduch’, která probíhá v České republice,“ uvedla.

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců

  • 2.Deodorant Old Spice

    Deodorant Old Spice se zmenšil téměř o čtvrtinu z 65 ml na 50. Za zmenšením objemu stojí podle výrobců růst nákladů na produkci. Cenovou politiku podle Eleny Bulgakové z Procter & Gamble přizpůsobují různě. Některým výrobkům zvyšují cenu, jiným sníží při zachování stávající ceny objem.

     

    „Klamání spotřebitele je obecně definováno jako praktika, kvůli níž spotřebitel učiní ekonomické rozhodnutí, které by jinak neučinil,“ řekla Špátová.

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců

  • 3.Jar

    Jar se z původního litrového balení snížil o 100 ml, původní půllitrové lahve mají dnes o 50 ml méně. Změnu zdůvodnil výrobce Procter & Gamble lepší recepturou, která vytváří více pěny a umyje tak stejně talířů.

     

    „U snižování gramáže neexistuje jednotný výklad na to, zda se může jednat o klamání spotřebitele, a bylo by nutné posuzovat konkrétní výrobky. V Německu na toto téma existují i soudní rozsudky. U nás, pokud je mi známo, se dosud žádný dozorový orgán k postihu těchto praktik neodhodlal,“ vysvětlila Špátová.

    Potraviny, které změnily gramáž. Potraviny, které změnily gramáž. | Foto výrobců


  • 4.Magnum

    Objem nanuků Magnum – Double Chocholate, Caramel, Peanut Butter se letos snížil ze 110 ml na 88. Cena se nezměnila, podle výrobců proto, že kakaový krém vyměnili za čokoládový.

     

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 5.Míša

    Nanuky Míša si zachovávají objem 55 ml. Ty, které jsou součástí rodinného balení, mají 45 ml, ale samostatně jsou neprodejné. Za stejnou cenu jako klasický nanuk Míša se však prodává příchuť termix, která má pouze 45 ml.

     

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců

  • 6.Heineken

    Pivovar Heineken snížil objem u plechovkového piva z 500 ml na 400 ml, v tomto případě klesla také cena. Týká se to piva Krušovice, Březňák, ovocného piva Zlatopramen a Starobrno. Prodejci na doporučení společnosti Heineken reálně snížili cenu o tři až deset procent.

     

    Lahvové pivo Heineken mělo podle zákazníků také snížit objem. Výrobce piva to však popřel s tím, že se 400 ml Hineken prodává na českém trhu od roku 2013.

    Plechovkové pivo Krušovice má nyní 400 ml. Plechovkové pivo Krušovice má nyní 400 ml. | Heineken

  • 7.Nutella

    Lískooříšková pomazánka Nutella se změnila na přání zákazníků, kteří si stěžovali, že nezkonzumují takové množství najednou a pomazánku nechávají stát i několik týdnů, než koupí novou. Její gramáž tak klesla ze 400 gramů na 350.

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 8.Rýže od Vitany

    Náklady byly příliš vysoké také například pro společnost Vitana, pod jejíž značkou se prodává dlouhozrnná rýže, a tak se zmenšila o šestinu. Původně vážilo osm sáčků dohromady 960 gramů, teď mají jen 800.

     

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 9.Deli

    Výrobci tyčinky Deli sjednotili všechny příchutě na 35 gramů. Dříve existovaly i čtyřicetigramové produkty, ale také padesátigramové. Ty se však prodávaly pod názvem „Deli Super“.

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců

     


  • 10.Tatranka

    Tatranky taktéž změnily svou gramáž, a to z padesáti na 47 gramů. „Změna souvisela se snahou o zlepšení nutričních hodnot výrobku, kdy byly z polevy a z náplně odstraněny hydrogenové tuky a současně byl snížen poměr náplně ve výrobku, což se projevilo snížením jeho hmotnosti o tři gramy, uvedla mluvčí společnosti Mondelez za ČR Gabriela Bechynská.

    Potraviny, které změnily gramáž. Potraviny, které změnily gramáž. | Foto výrobců

  • 11.Káva Jacobs 3v1

    Sáček kávy Jacobs 3v1 vážil 18 gramů a jeho objem se zmenšil na 15,2 gramu. Výrobce uvedl, že jde i s menší gramáží vytvořit nápoj o stejném objemu jako dřív. Dodal také, že kvalita kávy je zachována a změněna byla jen mléčná složka.

     

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců

  • 12.Žvýkačky Orbit


    Dózy se žvýkačkami Orbit obsahovaly padesát kusů, nyní je v dóze 46 dražé.
    Radikální změnou prošly tyčinky Mars s karamelem a nugátem. Do roku 2013 vážily 62,5 gramu, poté se jejich hmotnost snížila o víc než 10 gramů a teď má 47 g.

     

    Společnost Wringley, která tyčinky vyrábí, argumentuje tím, že se snaží vést ke zodpovědné konzumaci, ale také tím, že ceny surovin se zvyšují a pro zachování kvality je třeba mít optimalizované balení.

     

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 13.Granko

    Společnost Nestlé, která vyrábí rozpustné kakao Granko, zmenšila jeho objem z půl kila na 450 gramů. Firma to vysvětlila optimalizováním výroby, aby dosáhla nejlepších nákladů na výrobu. Prodejcům doporučili, aby maloobchodní cenu snížili o devět procent.

     

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 14.JoJo medvídci

    Také JoJo medvídci od stejné společnosti zmenšily své balení, a to ze 100 gramů na 80. Výrobci udávají jako důvod zdražení hlavní surovinu – cukr. Cenu nezvyšovali, protože se báli, že ztratí zákazníky, proto zvolili změnu gramáže.

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 15.Kit Kat

    Tyčinka Kit Kat Chunky od Nestlé původně vážila 50 gramů, ale přes 48 gramů její váha klesala až na 40 gramů. Důvodem je růst cen cukru a kakaa.

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 16.Ledové kaštany

    Pod stejným výrobcem jako Kit Kat jsou také Ledové kaštany, které se zmenšily o pět gramů na gramáž pětačtyřiceti gramů.

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 17.Brambůrky Bohemia

    Velké balení brambůrků se snížilo ze 160 na 150 gramů už v roce 2010. „V této době jsme přecházeli z čistě palmového oleje na směs kvalitního slunečnicového a palmového oleje. Naším cílem bylo spotřebiteli přinést více kvalitní a chutný brambůrek za stejné peníze. Tyto vyšší náklady jsme byli nuceni jen částečně promítnout do snížení gramáží, aby nedošlo k navýšení koncové ceny,“ řekl pro Aktuálně.cz Ondřej Široký za Intersnack.

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 18.Tuzemák Božkov

    Božkovský Tuzemák snížil procenta alkoholu ze 40 na 37,5, což je minimální množství alkoholu požadované pro označení Tuzemák.

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 19.Fernet Stock Citrus

    Fernet Stock Citrus snížil procento alkoholu ze 30 na 27 procent. „Pro konzumenty je na prvním místě tradiční hořká chuť fernetu doplněná o atraktivní tóny citrusu,“ řekla pro Aktuálně.cz Kateřina Harris.

     

    Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. Produkty, které změnily gramáž, ale cena zůstala mnohdy stejná. | Foto výrobců


  • 20.Tatarka Agricol

    Tatarka Agricol se „zmenšila“ ze 100 mililitrů na 95 gramů. Výrobce však vysvětlil, že jen změnil značení výrobků z mililitrů na gramy.

     

    Potraviny, které změnily gramáž. Potraviny, které změnily gramáž. | Foto výrobců


  • 21.Šumava od Delty

    Krájený chléb Šumava se podle čtenářů Aktuálně.cz zmenšil z 500 gramů na 400 gramů. Výrobce Penam to popírá. „Není pravda, že bychom velikost chleba zmenšili. Na trh dodáváme různé velikosti v různých cenových hladinách,“ řekl pro Aktuálně.cz Martin Dolský z marketingového oddělení Penam.

     

    Potraviny, které změnily gramáž. Potraviny, které změnily gramáž. | Foto výrobců


  • 22.Rama

    Rama měla podle čtenářů dříve 500 gramů a dnes už jen 400. Výrobce Unilever však vyrábí více variant výrobku. Na trhu se nachází 500 g, 400 g, 320 g i 225 g.

    Potraviny, které změnily gramáž. Potraviny, které změnily gramáž. | Foto výrobců

jabadabadu ( 24. listopadu 2016 21:10 )

Takže Delta pekárny jsou taky Bureše. Dobré vědět, čemu se vyhnout.

vechtrzprotivina ( 24. listopadu 2016 18:07 )

Bodejť by se měnily když rok před tím se zdražilo vše jak pr@se. Dětská plena ze 3 na 6 Kč. Všechno dětské oblečení o 100%. To byla hrozná komoušská pr@sárna!!! Mámy se držely za hlavu a kdo mohl tak jezdil do DDR a pašoval to. Maso od 40% do 100%. Vepřová kýta 34/60, hov. roštěná 30/55, hov, svíce 45/90, rýže o 30%, cig. Sparta 8/14, vepřová konzerva 10/16, trvanlivý salámy o 50%, atakdále. Ty jsi zapomněl jak tehdy byly vybíleny regály den před zdražením, protože se to samozřejmě neutajilo? Když si začal šetřit na tu š120 v r. 1983, tak byly mimochodem zdraženy veškerý služby o 20% až 45%. A v roce 1984 se zdražily všechny nápoje včetně piva. Tak nekecej, že se ceny v té době neměnily. http://www.ceskatelevize.cz/porady/10266819072-vypravej/ve-stopach-doby/1984/362-podrazilo-lahvove-d esetistupnove-pivo/ http://www.pribehrozhlasu.cz/tenkrat-v-rozhlase/1984 Už rok předtím ale už zdražily víno o 30% a alkohol jako třeba Stoličnou vodku 65/85, Gruziňák 90/***115 -*****125. Prostě všechno. Samozřejmě pro rudocha to nebylo zdražování, ale jen "úprava a narovnání cen" Vzpomínám si na více cen, ale ty si to přece můžeš dnes najít, není to tajné. Důvěryhodné zdroje v pohodě najdeš. Na netu jsou i záznamy ze stranických a vládních schůzí, včetně paragrafů, atakdále. Jen snad ta cena másla 250g za 10 Kč a kg blbých banánů za 17 a kg pomerančů za 14 se od asi poloviny šedesátých let nezměnila. Vždyť i za toho tvého čtyřletého šetření se zdražovalo i veškeré průmyslové zboží, počínaje třeba nábytkem. Komouš tomu ale říkal "inovace". Jestli ti vadí můj slovník, tak sorry, ale se.re mě když lidi zapomínají.

anka ( 24. listopadu 2016 16:46 )

kupte si zeli,dyne, hrusky, svetstky, jablka, maso od farmare....chemicke produkty jsou i v Nemeckou a Rakousku - zdrave v Cesku muze jist kazdy - je dostatek informaci na internetu -

asijo ( 24. listopadu 2016 15:42 )

Dnes se u nás prodávají převážně předražené chemické produkty,potraviny se musí kupovat v Německu nebo Rakousku.

rockyshowman ( 24. listopadu 2016 14:56 )

 Co tady vykládáte za nesmysly! Ministr zemědělství hlásá, jezte české potraviny, jsou nejlepší. Dotujme farmáře je sucho, příští rok bude neúroda, to hlásá již letos, bude sucho. Proto zdražíme benzín, zákaz vstupu do lesa, zdražíme potraviny. Zrušíme vepříny podpoříme chov ovcí, postavíme místo školek , škol a jiných vzdělávacích zařízení mešitky. Tam se mohou scházet tak toužebně očekávání migranti, ti odloží samopaly mačety a jiné zbraně a budou nás léčit, budou nás učit pracovat. Budou se pářit, dle direktiv EU, a my budeme na ně pracovat. Rozšíříme neziskovky, máme málo politologů, prezidentů,ředitelů, gen. ředitelů,poradenských firem,atd....... No a vládnoucí garnitura nám zvýší základní platy, také důchodci si polepší a ostatní budou bydlet v sociálních bytech. Elita to bude řídit ze zámoří. Tady si přijedou jen pro desátky. Mají to dobře vymakané. Bývalí emigranti, opět odjedou a budou se vracet, až bude opět klid. My je budeme vítat s plnou náručí a ty skutečné hrdiny, kteří trpěli a bojovali za národní identitu, na ty se opět zapomene!

Zobrazit celou diskusi