Ráno silnice pokryje zrádná ledovka: Tohle udělejte, když dostanete smyk

  • Autor: ula - 
    7. 11. 2016
    19:13

    Meteorologové varují tento týden před sněhovými přeháňkami, ale hlavně před náledím. Chvíle, kdy se cesty a zejména silnice změní v kluziště, může přidělat vrásky nejen chodcům, ale hlavně řidičům. Pokud hrozí náledí, je lepší za volant nesedat, ale pokud není vyhnutí, máme pro vás hlavní zásady, jak bezpečně řídit na ledovce. A také co dělat, pokud dostanete smyk.

  • 1.Pozor na ledovku

     

    V úterý v noci bude místy padat sníh, ojediněle se vyskytnou mrznoucí mlhy. Během dne bude padat sníh s deštěm. V noci klesnou teploty až k -4 °C a bude se tvořit náledí. Přes den se moc neohřejeme, čekají nás teploty 2 až 6 °C. 

     

     

    Ve středu bude počasí podobné, bude polojasno až oblačno, místy bude sněžit. Teploty v noci klesnou pod nulu a přes den bude nejvíce 6 °C. 

     

     

    Ve čtvrtek už bude sněžit nejen na horách, během dne bude v nížinách padat déšť se sněhem. K večeru budou srážky ustávat. Přes den se budou teploty pohybovat okolo 1 až 5 °C, v noci klesnou až na -3 °C.

     

     

    V pátek bude oblačno až zataženo, místy bude sněžit nebo padat déšť se sněhem. V noci a ráno se ale připravte opět na náledí. Teploty v noci i ve dne se nebudou příliš lišit od předchozích dnů, v noci klesne rtuť teploměru k -3 °C, přes den bude nejvíce 6 °C.

     

  • 2.Kdy a kde se tvoří náledí?

     

    Náledí nejen na silnicíchNáledí nejen na silnicích | Mithofer Martin

    Ledovka vzniká, pokud padá mrznoucí déšť, mrholí nebo se usazuje mlha při teplotách kolem nuly. Teplota se však může pohybovat okolo tří stupňů nad nulou. Nebezpečí hrozí hlavně po předchozí noci s teplotami pod bodem mrazu, při jízdě v mlhavých místech, nebo po vjetí tam, kde panuje celodenní stín.

     

     

    Ledovka se tvoří hlavně v noci, ale nejnebezpečnější je ráno, kdy svítí slunce a řidiči se mylně domnívají, že žádná ledovka není. Kluzká vrstva totiž nebývá vidět.

    NáledíNáledí | Archiv Blesku

     

  • 3.Jak jezdit na ledovce?

     

    „Přilnavost pneumatik k povrchu silnice klesá při ledovce na minimum, každý řidič se musí smířit s tím, že jeho automobil bude jen neochotně zpomalovat a zatáčet,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Proto byste měli výrazně zpomalit tempo jízdy a všechny zamýšlené úkony plánovat s dostatečných předstihem. Pedály i brzdy je třeba ovládat s maximální citlivostí. Počítejte také, že chyby mohou dělat další řidiči, proto zvětšete odstup od před vámi jedoucího vozidla. A pamatujte na ty za vámi, co zuřivě šlapou na plyn – pokud vidíte, že je třeba zpomalit, nebude na škodu začít přibrzďovat s dostatečným předstihem. Zároveň projíždějte opatrně tam, kde jsou poblíž vozovky chodci.

    Nehoda, kterou způsobila ledovka.Nehoda, kterou způsobila ledovka. | David Malík

     

  • 4.A co zatáčky?

     

    „Pokud například z devadesátky na suché silnici zastavíme na 70 metrech a na mokru na necelých 90 metrech, na náledí budeme potřebovat bezmála čtvrt kilometru. Takže v každém případě snížit rychlost jízdy, maximálně se soustředit na řízení, předvídat,“ varuje Budský. Při průjezdu zatáčkou je dobré pamatovat na to, že automobil bude jen neochotně reagovat na pokyny řidiče. Takže dostatečně zpomalit ještě na rovném úseku, zatáčku se snažit projet, pokud to její tvar jen trochu dovolí, s konstantně natočeným volantem. Jakékoliv prudké manévry s volantem se mohou zle vymstít. A snad bude dobré připomenout, že odstředivá síla v zatáčce se mění s kvadratickou závislostí. Pojede-li tedy řidič namísto třicítky šedesátkou, ze zatáčky ho bude vytlačovat nikoliv dvojnásobná, ale čtyřnásobná síla. Na hladkém náledí je to podstatný rozdíl.

    Nehoda, kterou způsobila ledovka.Nehoda, kterou způsobila ledovka. | ČTK


  • 5.Pozor na odstupy

    Obecně se doporučuje mezi vozidly zachovávat vzájemnou vzdálenost odpovídající dvěma vteřinám jízdy. „Na namrzlém povrchu bych přidal alespoň jednu další vteřinu,“ radí Budský. Dávat pozor byste měli i tam, kde s komplikacemi moc nepočítáte, tedy na dálnici. Namrzající či dešťové srážky už zavinily nejednu řetězovou havárii, takže opatrnost a předvídavost se vyplatí i zde.

    Nehoda, kterou způsobila ledovka.Nehoda, kterou způsobila ledovka. | Policie ČR

  • 6.Co když dostanete smyk?

    Odborníci radí, že pokud dostenete smyk, neměli byste panikařit. „Auto buď neochotně zatáčí a snaží se po tečně opustit silnici (jedná se o tzv. nedotáčivost), nebo naopak zatáčí až moc, zadek vozidla se nás snaží předběhnout (tzv. přetáčivost),“ vysvětluje dopravní expert. V prvním případě se vyplatí ještě o něco jemněji pootočit volantem do zatáčky a nezrychlovat a ani nebrzdit. Jedeme-li dostatečně pomalu, přední kola se chytí a obloukem projedeme bezpečně. Ve druhém případě naopak zmenšíme natočení kol do zatáčky, aby se zadek auta stačil srovnat. „Opět je třeba počínat si jemně, jinak se zadek našeho vozu překývne na druhou stranu. S touto situací si už poradí jen opravdu zkušený šofér,“ upozorňuje Budský a dodává: „Ještě upozornění pro řidiče moderních aut vybavených moderními stabilizačními systémy. Jejich účinnost se odvozuje od přilnavosti kol k povrchu silnice. Na hladkém náledí trochu pomohou, ale i na ně se vztahují fyzikální zákony.“

    Ledovka, sněžení a snížená viditelnost ohrožují silniční dopravu napříč republikou. V pondělí se u Rozvadova převrátil po nehodě německý autobus.Ledovka, sněžení a snížená viditelnost ohrožují silniční dopravu napříč republikou. V pondělí se u Rozvadova převrátil po nehodě německý autobus. | ČTK

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud