Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

D1 už měla být hotová a dělníci nikde. V zimě bude nebezpečná, říká znalkyně

Autor: tmp - 
2. listopadu 2016
06:31

Nebezpečnou jízdu buď v koloně, nebo na zmrzlé vozovce budou muset letos nejspíš riskovat řidiči cestující po dálnici D1. Ředitelství silnic a dálnic totiž požádalo o prodloužení uzavírek až do 1. prosince. Přitom začátkem listopadu začíná povinná zimní údržba. Podle manažerky Stínového ŘSD Miloslavy Pošvářové by se ale modernizace stihla. O zpoždění navíc museli silničáři vědět už v červnu.

„Je tam velké riziko, že v těch zúžených pruzích se nedostanou zimní pluhy do celé udržované plochy. Tam pojede jeden pluh, ne dva, ten nahrne sníh k betonovým svodidlům, tam sníh začne tát a přes noc namrzat a bude tam klouzačka,“ upozornila Pošvářová na rizika jízdy v zúžených pruzích v zimě. Navíc podle ní v praxi bude fungovat jen jeden pruh, protože řidiči ve sněhu a ledu označení pruhů prostě neuvidí. Na vině je prodloužení uzavírek o jeden měsíc, které způsobí vážné komplikace při zimní údržbě.

Jaké pracovní nasazení je vidět z okénka při jízdě po D1? Buď vlažné, nebo raději vůbec žádné, podívejte se na video:

Video  Reportáž: Jak postupují opravy dálnice D1?  - Tomáš Polák, Blesk.cz / Stínové ŘSD
Video se připravuje ...

Chyba je podle Pošvářové především na Ředitelství silnic a dálnic, které si modernizaci dostatečně nepohlídalo. „Je to velmi nezodpovědné a nepochopitelné, proč ten harmonogram nehlídali a benevolentně 10. října vyhlásili prodloužení,“ upozornila soudní znalkyně. Navíc je podle ní další časové prodlužování uzavírek naprosto zbytečné a většina úseků by se bez problémů dala zvládnout v původním termínu. Stačilo by jen nasadit více pracovních skupin.

Znalkyně: „Není co protahovat!

„Když jsme tam projížděli 11. října, tak jsme zjistili, že skoro všechny úseky, kromě úseku 22, by se stihly dodělat v termínu, protože se dokončují jenom přejízdná místa, krajnice a svodidla,“ řekla a rovnou přiložila i záběry, na kterých se dělníci opravdu nepřetrhnou. Pracovní nasazení je žádné nebo jen velmi nízké. „Tam není co protahovat až do 1. prosince,“ upozornila. Úsek s největším časovým zpožděním je na 162. až 168. kilometru dálnice, kde je uzavřena její pravá polovina. „11. října tam teprve dělali bednění a chystali betonáž mostu v trase,“ říká Pošvářová. Přitom bednění trvá podle ní zhruba týden, další týden trvá výztuž, pak se most dva dny betonuje a pak se musí tři týdny čekat na vytvrzení betonu. „Až když dosáhnete určité kvality betonu, tak děláte izolaci desky, pak římsy, pak děláte vozovku a zábradlí, mostní závěry. To znamená, že na to potřebují minimálně měsíc a půl, což se nedá stihnout ani do 1. prosince, aniž by porušili technologickou kázeň, práce provádějí v říjnu a v listopadu a to často v noci mrzne.

Ředitelství prý pochybilo

Ředitelství silnic a dálnic se tak dostává do paradoxní situace, kdy místo toho, aby zhotovitele kontrolovalo, zda dodržuje smluvní parametry kvality a technologie, ho naopak tlačí, aby práce co nejvíce urychlil a parametry nedodržoval. To je podle Pošvářové naprosto nepřípustné a může to významně ohrozit kvalitu a následně životnost stavby.

„Každý měsíc je kontrolní den, kdy se kontroluje harmonogram stavby a zhotovitel musí aktualizovat harmonogram tak, aby splnil smluvní termín. Když každý měsíc děláte kontrolní dny, tak víte zhruba v červnu, jestli ten termín k 1. 11. stihnete,“ vysvětlila. Jakmile tak technický dozor zpozoruje potenciální zpoždění, musí správce stavby nařídit zhotoviteli opatření, například nasazení většího počtu pracovníků. „Měl nařídit, aby tam bylo více pracovních skupin, které by se střídaly na třísměnný provoz, aby se zpoždění dohnalo a výstavba byla splněna k prvnímu listopadu,“ doplnila. Chyba ale mohla klidně vzniknout i na straně ŘSD, například nedostatečným průzkumem. 

Nehody na D1 často dopadají tragicky a mají za následek dlouhé kolony. Podívejte se, jak to na dálnici vypadalo po smrtelné nehodě:

Video  Soudní znalkyně: D1 se už mohla otevřít, není tam co protahovat.  - Daniela Kolářová
Video se připravuje ...

Podle Ředitelství silnic a dálnic je ale vše v naprostém pořádku a práce probíhají dle harmonogramu. „Pracovní harmonogramy nastavené až do konce listopadu jsou v naprostém pořádku. Na jednom z modernizovaných úseků jsme letos dokonce začínali podstatně dříve, než pro nás končí zima,“ řekl Blesk.cz mluvčí Jan Rýdl. „Samozřejmě jsme předem kalkulovali činnost v případě výraznějších srážek a pracovali jsme i s modelem uzavření dálnice v konkrétním úseku na 1–3 hodiny v případě opravdu výrazné sněhové kalamity, abychom právě úsek s dopravním omezením dokázali zbavit sněhu a bezpečně na něj vrátit provoz. A to vše jen a jen proto, abychom mohli co nejdéle pracovat na modernizaci D1,“ doplnil.

rockyshowman ( 4. listopadu 2016 10:12 )

To je u nás stará věc, že se rozkope a pak mají čas, však z cizího krev neteče! V Rakousku by se to nemohlo stát. Tam je oprava cesty eins zwei. Mýtné v nedohlednu, cizí si mastí kapsy, pokuty chtějí dělat viz : vzor platy poslanců, dodávky a kamiony jezdí, jak by jim patřil svět, Policie vyšetří - soud osvobodí, doplácejí na to pouze ti dole. Ať vezmou firmy třeba s Číny, to je fuk. Ale takové, které budou dělat svojí práci zodpovědně. Takoví nezodpovědní lidé by měli být VYHOZENI, kteří to mají jako laxní úkol!!!!!!!!

maruch ( 2. listopadu 2016 07:05 )

Kdyby se Ťok raději zajímal o to jestli jsou opravené silnice a dálnice a nevymýšlel chujoviny se stotisícovýma pokutama Debil !!!

Zobrazit celou diskusi