Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Stavbě dálnic brání v Česku nefunkční zákony. Přijdeme proto o miliardy z EU?

Autor: mib - 
10. října 2016
10:55

Ambiciózní plán má ministerstvo dopravy. Pro rok 2017 chystá výstavbu až 140 kilometrů dálnic, což je oproti loňskému roku více než dvojnásobek. Odborníci se shodují, že ačkoli není vzhledem k doposud pomalé výstavbě plán nijak zvlášť megalomanský, v ČR chybí dobře nastavené zákony. Zapovězené by kvůli tomu mohlo být také čerpání z evropských dotací do roku 2020. 

Ministerstvo v dopravy v čele s Danem Ťokem sdělilo, že nyní dohání dluh zanedbané dálniční sítě z minulých let. Do konce září mělo Ředitelství silnic a dálnic vypsat zakázky na stavbu komunikací v hodnotě až 64 miliard korun. Ťok také zdůraznil, že minulý i letošní rok byly z hlediska oprav komunikací úspěšné. To dokazuje také čerpání z rozpočtu, které bylo o dvacet procent vyšší než loni. Zato využití peněz z Evropské unie je Česku stále vzdálenější. A to hlavně kvůli administračním překážkám.

„Kromě vůle (ke stavbě, pozn. redakce), která současně panuje, je třeba také nastavit změnu legislativního prostředí, aby stavba mohla probíhat urychleně a nerušeně. Musíme udělat vše, abychom ty kroky, které realizaci předchází – získání územního rozhodnutí a stavebních povolení – urychlili. Je obrovská řada problémů, protože je systém zastaralý, komplikovaný a každý může vznášet námitky a protesty kdykoliv v tom procesu, což nemá obdoby ve světě. Stavby se zastavují, zpomalují nebo neprojednávají,“ řekl pro Blesk.cz profesor František Lehovec z Katedry silničních staveb ČVUT.

Podle něj se ale z prvního rámcového programu Evropské komise, který trval do roku 2014, Česku podařilo až na nepatrná procenta čerpat úspěšně. Zároveň vypíchl snahu současné vlády opět zrychlit budování komunikací, které podle něj v minulosti bývalí ministři brzdili. V horizontu sedmdesáti let se podle něj podařilo postavit na dvě třetiny dálnic, které máme. Proto současný plán nepovažuje za megalomanský. I když přiznává, že v tom může hrát roli předvolební optimismus.

S tím souhlasí také prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáš Janeba. Ambice resortu dopravy by ale uvítal hlavně v celkovém urychlení procesu, i přestože podle něj tento rok vkládá velké úsilí do příprav.

„Pokud to rezort dopravy myslí opravdu vážně, musí už konečně zavést systémovou změnu procesů přípravy a vybraných zákonů. Okolní státy mají výrazně kratší dobu přípravy, bez zavedení jednotného povolovacího řízení, které spojí územní rozhodnutí a stavební povolení, včetně správně zavedeného procesu EIA, se daleko nepohneme,“ řekl Janeba Blesk.cz.

Špatné posudky EIA brání ve výstavbě

Na špatně připravené posudky dopadů na životní prostředí upozornil také bývalý šéf zastoupení Evropské komise v ČR Jan Michal. V Česku jich propadla podle něj celá řada a dálnice připravené na výstavbu (například tzv. Jihočeská dálnice), tak nemůžou jít do výstavby.

„V přípravě byly projekty, které měly už udělány posudky někdy z třeba z druhé poloviny 90. let, ale ještě nebyly vykoupeny pozemky a stavby nemohly začít. A teprve teď, když tyto věci doběhly, tak jsme se dostali do bodu, kdy jsme zjistili, že jsou zastaralé posudky, protože příslušné resorty neprovedly jejich doplnění a aktualizaci,“ řekl pro Blesk.cz Michal.

K čerpání dotací z EU se Janeba přiklání, i když se to podle něj snáze říká, ale hůř funguje v praxi. „V rámci soukromého sektoru posiluje názor, že abychom stihli čerpat do roku 2020, měli bychom mimo jiné co nejdříve zavést zadávání zakázek metodou Design-Build, která spojí činnost projektantů a zhotovitelů,“ vysvětlil Janeba.

Ten kladně zhodnotil snahu vedení ŘSD zavést nové typy smluv podle mezinárodních standardů, což by pomohlo urychlit realizaci staveb. Profesor Lehovec to vysvětlil tím, že se v minulosti vedení ŘSD střídalo i několikrát do roka. Nyní má stejné vedení v kuse už dva a půl roku.

Kde všude jsou rozestavěné dálnice? Najdete ve fotogalerii zde:

bizon_pepa ( 10. října 2016 13:15 )

Hlavni problem je v neschopnem, ale ambicioznim ministrovi. Mimo sikany nezvladl zatim niv. A protoze to neni schopen pochopit sam, tak by mu to mel rict aspon koblihar.

agfor ( 10. října 2016 11:47 )

Máme takové zákony, jako vládu a parlament. Jo a ještě jako pojistku proti blbým zákonům - senát.

Zobrazit celou diskusi