Zavřou tunel Blanka? „Dojet“ může na zkušební provoz, žalob přibývá

Autor: sou - 
19. září 2016
09:23

Tunel Blanka slaví rok od svého otevření. Jenže podle podmínky stavebního povolení z listopadu 2006 může být uveden do provozu až po dokončení a spuštění celého Pražského okruhu. Ten ale podle informací serveru Aktuálně.cz nebude hotov dalších deset let. Momentálně tak jede v takzvaném zkušebním provozu. Nejvyšší soud už ale vydal precedentní rozhodnutí, ve kterém varuje o neúměrném prodlužování zkušebního provozu. Při jeho zneužití by mohl stavbu uzavřít.

„Pokud je to jedna z podmínek stavebního povolení, nemohou dostat kolaudační souhlas,“ řekl serveru Aktuálně.cz advokát Michal Bernard, který se na stavební řízení specializuje, a jeho slova potvrdila advokátka Patra Humlíčková. Navíc Nejvyšší správní soud před několika týdny v podobném případu přikázal, aby správní úřady přezkoumaly, zda zkušební doba západní části Pražského okruhu mezi plzeňskou D5 a brněnskou D1 není příliš dlouhá. 

Podle advokáta Bernarda se tento verdikt dá přenést i na případ tunelu Blanka. Koncem roku jí totiž vyprší zkušební provoz. Pokud se žádost o jeho nové vydání dostane před soud, měl by soudce k uvedenému názoru Nejvyššího správního soudu přihlédnout. Navíc žalobu na provoz Blanky se už chystají podat obyvatelé ulice v Holešovičkách, kde se kvůli stavbě pětkrát zvýšil provoz aut.

„Budeme žádat správní úřad, aby zkušební provoz neprodlužoval, protože po ročním provozu je zřejmé, že body stavebního povolení jsou porušeny a město nedělá nic k nápravě. Pokud neuspějeme, obrátíme se na soud,“ uvedl Marek S., který si nepřál, aby bylo zatím zveřejněno celé jeho jméno.

Hlavní město prý udělá vše pro splnění podmínek

Podle náměstka pražské primátorky Petra Dolínka, ale město udělá vše pro splnění stavebních podmínek. „Pokud jsou to podmínky, jejichž splnění není v silách hlavního města, jako například dostavba Pražského okruhu, budou vedena intenzivní jednání s cílem pojmenovat problematiku tak jednoznačně, aby nemohla sloužit ke zneužití zkušebního provozu tak, jak to uložil Nejvyšší správní soud," uvedl doslova. 

Advokátka Humlíčkova pak pochybuje, že by úřady Blanku skutečně uzavřely, a to z důvodu, že zatímco prodloužení zkušebního provozu se vždy uděluje na rok, tak soudní přezkum trvá i dvojnásobnou dobu, a tak soud bude vždy rozhodovat o již neplatném povolení. Proti Blance už přitom protestují nejen obyvatelé Holešoviček, ale také Prahy 6. Tamní starosta Ondřej Kolář dokonce na jednání pražského zastupitelstva vyzval hlavní město, aby výjezd z Blanky na Prašném mostě uzavřel. Dolínek ale jeho argumentaci odmítl.

jarda304 ( 19. září 2016 12:27 )

hmm, skoro si přeji, aby Blanku zavřeli, uvidíme, jak dlouho by to bylo zavřené a co by následovalo. Už se těším

istyl ( 19. září 2016 12:12 )

magor ne, ale soud, protože nedodrzeli podmínky stavebniho povoleni...

moiaza ( 19. září 2016 11:57 )

 Proč se ten tunel jmenuje Blanka? proč nenese jméno po prezidentu Klausovi? Když může existovat letiště Vaška Chrchly, klidně můžeme mít letiště propisovacího Vaška.

jarda304 ( 19. září 2016 11:42 )

Blanka je to nejlepší co se v Praze postavilo, kromě metra. Na rozdíl od metra její ekonomická návratnost je vynikající, stačí si vypočítat ty ušetřenéí litry benzínu, hodin jízdy, snížení emisí atd. Na Dopravní podnik Praha každoročně doplácí 10 mld Kč dotací, to je skoro tisíc korun měsíčně na každého Pražana. Docela jsem zvědav, jak by Pražané reagovali, kdyby opravdu nějaký magor uspěl a Blanku zavřel

y1xcvbnm ( 19. září 2016 11:42 )

 jasně,otevřít, vyzkoušet a zavřít na deset let, pak zjistí že už nevyhovuje a musí se udělat jiný a jinak, peníze tečou jako voda... hlavy pomazané rozhodnou. Divím se že na všechno se přijde až potom..............

Zobrazit celou diskusi