Zloději lákají z Čechů hesla k účtům. Skrz falešné profily bank na Facebooku

Autor: ula - 
17. srpna 2016
18:28

Čtenářka Blesku upozornila na podvodný profil České spořitelny (ČS), který koloval po sociální síti Facebook. Pomocí placené reklamy nabízel nové internetové bankovnictví. Pokud ale stránky uživatel rozklikl, naletěl hackerům, kteří ho mohli obrat o peníze. Obětí hackerů se v minulých dnech stala i mBank.

Kristýna upozornila na problém telefonicky Českou spořitelnu, která už ovšem o podvodné stránce věděla.

„O falešném profilu České spořitelny na Facebooku víme a již jsme požádali Facebook o co nejrychlejší zablokování. Naše klienty o falešných profilech informujeme, a to prostřednictvím aktuality v internetovém bankovnictví SERVIS24 a na webových stránkách,“ řekla Blesk.cz tisková mluvčí banky Kristýna Havlingerová a dodala: „Klienty vždy důrazně varujeme před jakoukoliv reakcí na výzvy uvedené na profilu a vyzýváme je, aby své údaje nevyplňovali nikam jinam než na oficiální stránky www.servis24.cz. V případě jakýchkoliv pochybností klientům doporučujeme, aby nás kontaktovali na bezplatném telefonním čísle 800 207 207.“

Ve středu kolem šesté hodiny odpoledne byl pak falešný web zablokován.

Takto vypadá podvodná reklama, která láká na internetové bankovnictví:

Takto vypadá podvodná reklama. Takto vypadá podvodná reklama. | Česká spořitelna

Reklama lákala důvěřivé lidi nejen na nové internetové bankovnictví, ale také na odměnu ve výši 1000 Kč.

Podvodné reklamy lákají i na odměny. Podvodné reklamy lákají i na odměny. | Facebook ČS

Podobný útok, kterému se odborně říká phishing, zažila nedávno i mBank. Ta už informovala své klienty na svých webových stránkách a odkazuje je na návod o bezpečnosti dat.

Takto vypadá podvodná reklama. Takto vypadá podvodná reklama. | mBank

Česká spořitelna na svých webových stránkách připomíná své bezpečnostní desatero. Zároveň radí, jak poznat pravou a oficiální stránku banky: „Pravý profil ČS poznáte podle značky ověření – modré fajfky. Je v záhlaví stránky a zobrazuje se u všech našich postů i komentářů,“ uvádí pracovník banky v komentáři na Facebooku.

Takto vypadá oficiální profil České spořitelny na Facebooku. Takto vypadá oficiální profil České spořitelny na Facebooku. | Facebook ČS

Jak poznat falešnou reklamu radí i konzultantka sociálních sítí Eliška Vyhnánková: Pozorně si reklamu prohlédněte. Jsou tam pravopisné chyby? Odkaz na stránku začíná http a ne https? Pokud to tak je, na odkaz neklikejte“.

Placená reklama není zárukou serióznosti

Jak je ale možné, že hackeři využívají i placených reklam na Facebooku, které musí projít kontrolou? „Reklamy na Facebooku jsou schvalovány strojově. Většinou tyto programy dokáží odhalit, zda reklama odpovídá základním požadavkům, např. zda to není reklama na alkohol, cigarety, zda obrázek odpovídá daným parametrům, apod.,“ řekla Blesk.cz Vyhnánková.

Proto není problém, aby se podvodná reklama na Facebooku vůbec objevila. Teprve pokud někdo nahlásí porušení pravidel nebo podezřelou reklamu, začne situaci řešit zaměstnanec Facebooku. Proto není dobré spoléhat na to, že každá reklama na Facebooku je seriózní. Může se jednat i o práci podvodníků, kteří z vás chtějí vytáhnout vaše údaje a přístup k bankovnímu účtu. 

Jak poznat falešnou reklamu na Facebooku? Zjistíte v rozhovoru:

Video Jak rozpoznat lživou zprávu na Facebooku? - Andrea Ulagová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...


Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi