Kdo obstará lepší značení kolon? ŘSD ukazuje na policii, ta zase na ŘSD

Autor: mib - 
2. srpna 2016
05:22

Nedostatečné upozornění na kolony trápí policii. Navrhují, aby Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do provozu více zapojilo tzv. plovoucí auta, která by na kolony a dopravní nehody upozornila aktuálně z terénu, jak je tomu například v Německu. Přestože ŘSD návrh zcela neodmítá, bezpečnost si podle nich mají řidiči ohlídat nejlépe sami. Policie však uvedla, že se řidiči často plně jízdě nevěnují, jak zjistili v průběhu června během rozsáhlé bezpečnostní akce na D1, a značně se tak zvyšuje nehodovost. 

Z důvodu oprav na D1 by podle policie měli řidiči dbát zvýšené opatrnosti. Nejenže se pohybují v jednom jízdním pruhu, měli by respektovat sníženou 80kilometrovou rychlost, kdy je dopravním značením stanoven také režim jízdy nákladních vozidel. Pokud dojde v tomto stavu k nehodě, uzavírka způsobí vznik dlouhých kolon. Z policejní statistiky vyplývá, že nesprávný způsob jízdy je z dlouhodobého hlediska příčinou více než padesáti procent dopravních nehod.

Na to upozorňuje i mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Ta zodpovědnost je v první řadě, i podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, na řidičích. Nápad dopravní policie vnímáme jako užitečný, společně hledáme cesty, jak zapojit tzv. plovoucí auta do provozu na dálnici a hledáme praktické cesty, jak to realizovat, ale zároveň upozorňujeme, že je to něco navíc v informování o situaci na dálnici,“ řekl Rýdl pro Blesk.cz.

Zároveň upozornil, že ŘSD nedisponuje auty, které by mohlo do provozu nasadit. Podle Rýdla se v Německu plovoucí auta taktéž využívají jen v některých případech, a zdaleka ne často. Navíc varoval, že couvání na dálnici je velice nebezpečné, bez čehož by se při využití o informování o kolonách plovoucí auta neobešla. Zákon příslušným orgánům couvání dovoluje, ale v Německu tato auta obsluhuje policie, nikoli „dálniční služba“.

„My se neformálně s policií ČR bavíme o tom, jak to udělat. Domlouváme se na tom, kdo by to měl zřizovat, ale například ŘSD má oranžové majáky, policie má modré. Ty jsou pro psychologický dopad na řidiče podstatně výraznější. Ne že bychom se snažili vzájemně úkol hodit jeden na druhého. Nejsme ve sporu, ale je potřeba zvážit také tyto okolnosti. Nikdy se nepovede vychytat všechny kolony, ať už se o informování postará kdokoliv,“ řekl.

Plovoucí auta by odváděla pozornost mnohem víc

ŘSD provozuje několik informačních kanálů, kde se řidiči mohou dozvědět aktuální dopravní situaci. Jednak z bezplatného telefonního čísla 800 280 281, z rozhlasového vysílání, aktualizovaného webového portálu či přímo ze silnice z telematických tabulí.

„Velmi pečlivě proto využívání těchto aut zvažme, protože pokud by se měli řidiči spoléhat na to, že je vždy upozorní na kolonu kolemjedoucí auto s tabulí, tak by naopak pozornost řízení už nevěnovali vůbec,“ uzavřel.

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch podotkl, že „v některých případech kolony dosahují takové délky, že překračují značení, které bylo použito. Je potřeba se tomu přizpůsobit, aby řidič dostal informaci ještě před kolonou, jakkoliv je dlouhá,“ řekl nedávno pro Českou televizi Lerch a upozornil, že by silničáři měli s dopravním značením více pracovat.

Rýdl doplnil, že jsou s dopravní policií v permanentním kontaktu, a i přestože konkrétně k plovoucím autům nemají momentálně domluvenou schůzku, vždy spolupracují na větších uzávěrách při společných komisích, a není tak podle Rýdla vyloučeno, že na nové prvky v informování na dálnici přijde v nejbližší době řeč.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud